Panorāma

Uz lidostas padomi tēmē premjera biroja vadītājs

Panorāma

Indriksons paliek LFF prezidents

Sadarbība "Rail Baltica" izveidē būs paraugs citām valstīm

EK pārstāve: «Rail Baltica» jābūt kā mugurkaulam augstākas pievienotās vērtības loģistikas pakalpojumu attīstībai

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Tādam dzelzceļa līnijas projektam kā “Rail Baltica” ar vienkāršu kravu tranzītu var izrādīties par maz. Tam par mugurkaulu daudz sarežģītāku un augstākas pievienotās vērtības loģistikas pakalpojumu attīstībai, norāda Eiropas Komisija TEN-T Ziemeļu jūras – Baltijas transporta koridora koordinatore Katerina Trautmane

Šonedēļ Rīgā notika visu “Rail Baltica” projektā iesaistīto dalībvalstu pārstāvju tikšanās, kuru apmeklēja arī Eiropas Komisijas atbildīgā pārstāve Katerīna Trautmane. Tieši viņas balss ir viena no svarīgākajām jautājumā par “Rail Baltica” tālāko finansēšanu.

Pati Trautmane tic jaunajam dzelzceļam – tas būs ne tikai svarīgs stratēģiskās infrastruktūras projekts Eiropai, bet arī kļūst par Baltijas valstu eirointegrācijas procesa praktisko turpinājumu. “Šādi Baltijas reģionā tiks izveidota cilpa transportam un loģistikai. Tas dos iespēju veidot gan pareizu ekonomiku, gan strādāt ar pareizajiem tirgiem. Nākotnē tas dos iespēju arī nodrošināt kravu pārvadājumus no izejmateriālu ieguves vietām Eiropas ziemeļos. Tur ir daudzas intereses. Tomēr jāņem vērā arī pašreizējā situācija – Baltijas valstis daudz cietušas Krievijas sankciju dēļ. Tāpēc es atbalstu šo investīciju iniciatīvu – tādu, kura nav pārāk dārga pašām iesaistītajām valstīm,” saka Trautmane.

Viņa atzīst – ar vienkāršu kravu tranzītu var izrādīties par maz. “Rail Baltica” projektam jābūt par mugurkaulu daudz sarežģītāku un augstākas pievienotās vērtības loģistikas pakalpojumu attīstībai. Jau šobrīd par “Rail Baltica” sniegtajām iespējām interesējas pasaules vadošie kravu pārvadātāji. Tajā vēlas iesaistīties arī Ķīnas uzņēmēji.

Taču risku netrūkst, un viens no tiem projektā iesaistīto dalībvalstu nacionālo interešu izvirzīšana priekšplānā pār kopējām. “Ja mēs spēsim apgūt to naudu, kas jau ir piešķirta, tā būs veiksme. Arī 85% līdzfinansējuma saglabāšana būs veiksme. Savukārt, ja mēs parādīsim, ka šo naudu nespējam apgūt, tad gan būs problēmas, jo Eiropā ir citi  projekti, kuriem nepieciešams finansējums. Es zinu, cik liela ir šī sacensība,” saka Trautmane.

Šī projekta veiksmes atslēga varētu būt forma, kā tas tiek attīstīts. Atšķirībā no citiem līdzīgiem projektiem, šeit tā attīstība uzticēta triju valstu veidotam kopuzņēmumam “RB Rail”. Šādi lēmumi varētu tikt pieņemti ātrāk, nekā cenšoties panākt vienošanās starpvalstu līmenī.

“Ja Baltijas valstis pēc šāda modeļa varēs īstenot šo projektu, tas kalpos par paraugu tālākiem līdzīgiem projektiem citviet Eiropā. Šobrīd līdzīgu projektu īstenošanā ir problēmas citviet Eiropā, piemēram Austrijas un Itālijas savienojumā, vai līdzīgā Francijas un Itālijas projektā. Šis ir vienīgais lielais  projekts Eiropas austrumos. Tas mums ļautu pierādīt, ka šādā veidā var jēgpilni attīstīt projektu,” norāda Trautmane.

Kopējās projekta izmaksas varētu sasniegt pat piecus miljardus eiro. Jaunās dzelzceļa līnijas būvniecību plānots pabeigt 2024.gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti