EK jūnija otrajā pusē oficiālā paziņojuma vēstulē ir norādījusi, ka Latvijas iestādes, kombinējot tiesisko, regulatīvo un administratīvo praksi, ir radījušas šķēršļus uzņēmējdarbības veikšanas brīvībai, kas noteikta līgumā par Eiropas Savienības darbību, attiecībā uz velkoņu pakalpojumu sniegšanu Rīgas brīvostā.
Komisija ir norādījusi uz nepamatotiem ierobežojumiem, ko rada Rīgas brīvostas likumā izvirzītās prasības, ka uzņēmumam jābūt teritorijai Rīgas ostā, jāreģistrē komercdarbība Rīgas ostā un ir aizliegts veikt darbību ārpus Rīgas ostas teritorijas, jāiesniedz brīvostas pārvaldei darbības programma, kas apliecina, ka plānotā darbība atbilst Rīgas brīvostas attīstības programmai.
Tāpat EK ir norādījusi uz nepamatotiem ierobežojumiem, ko rada Rīgas brīvostas pārvaldes izdotie rīkojumi un īstenotā darbība, iesaistot starpnieku (Kuģu satiksmes vadības centru) attiecībās starp velkoņu pakalpojumu sniedzēju un ienākošo kuģi, pastāvīgi mainot tehniskās prasības un nosakot ostas kapteinim kompetenci, katrā gadījumā lemt par velkoņu jaudu, kas nepieciešama katram ienākošajam kuģim, nepamatoti atsakot izsniegt atļauju velkoņu pakalpojumu sniegšanai Rīgas brīvostā.
"Pārkāpums izpaudās ostas kapteinim un Rīgas brīvostas pārvaldei liekot šķēršļus (rīkojumu un prasību veidā) konkurenta velkoņu pakalpojumu sniegšanas uzsākšanai, izvirzot nepamatotus noteikumus velkoņu pakalpojumu sniegšanai Rīgas brīvostā, kas pakārtoti Rīgas brīvostas velkoņu vajadzībām un diskriminējošā veidā regulējot velkoņu pakalpojumu sniegšanu," norādīja KP.
Tās pārstāvji uzsvēra, ka Rīgas brīvostas pārvalde atrodas interešu konflikta situācijā. "Eiropas Savienības tiesības nepieļauj situāciju, kad nacionālais tiesiskais regulējums publiskiem uzņēmumiem ar īpašām vai ekskluzīvām tiesībām, rada interešu konflikta situāciju, kas ir pretrunā konkurences noteikumiem un var novest pie dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas," paskaidroja padomē.
KP uzsvēra, ka labākais risinājums konkrētajai problēmai būtu izmaiņas tiesiskajā regulējumā, kas neļautu Rīgas brīvostas pārvaldei tieši vai pastarpināti veikt komercdarbību jomās, kuras tā pati regulē.
Rīgas osta ir lielākā osta Latvijā gan pēc kravu apgrozījuma, gan apkalpoto pasažieru skaita.