Eiropas līzinga uzņēmumiem maz cerību atgūt Krievijas sagrābtās lidmašīnas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Atbildot uz Eiropas Savienības (ES) sankcijām, Krievija ir paziņojusi, ka neatdos ārvalstu līzinga uzņēmumiem vairākus simtus iznomātu lidmašīnu. Eiropas Komisija (EK) ir apņēmusies lidaparātus atgūt, taču tas būs ļoti sarežģīts uzdevums, jo Krievija nepakļaujas starptautiskajiem aviācijas noteikumiem. Tāpēc lidmašīnu iznomātājiem jārēķinās ar milzīgiem finansiālajiem zaudējumiem.

Eiropas uzņēmumiem maz cerību atgūt Krievijas sagrābtās lidmašīnas
00:00 / 04:24
Lejuplādēt

Pēc tam, kad Krievija 24. februārī iebruka Ukrainā, ES dalībvalstis slēdza savu gaisa telpu Krievijas aviokompāniju lidmašīnām. ES sankcijas arī paredz, ka blokā reģistrētām līzinga kompānijām līdz 28. martam ir jānogādā Eiropā lidmašīnas, ko uzņēmumi ir iznomājuši Krievijas lidsabiedrībām.

Krievijas aviokompāniju rīcībā ir gandrīz 780 nomātas lidmašīnas, no kurām 515 pieder ārvalstu līzinga kompānijām.

Daļa no lidaparātiem pieder ES dalībvalstī Īrijā reģistrētām līzinga kompānijām. Krievijas no ārzemēm nomāto lidmašīnu kopējā vērtība pārsniedz desmit miljardus dolāru jeb deviņus miljardus eiro.

Krievijas prezidents Vladimirs Putins pagājušajā nedēļā parakstīja pretsankciju likumu, kas atļaus vietējām aviokompānijām reģistrēt Krievijā no ārvalstu uzņēmumiem nomātās lidmašīnas. Šiem lidaparātiem arī varēs izsniegt Krievijas lidojumderīguma sertifikātu, kas ir nepieciešams, lai gaisa kuģi varētu lidot.

Likumā teikts, ka ārvalstu uzņēmumiem piederošās lidmašīnas ir jāsaglabā Krievijas aviokompāniju rīcībā, lai nodrošinātu nepārtrauktu civilās aviācijas funkcionēšanu.

ES transporta komisāre Adina Veljana apgalvo, ka Krievija ar savu rīcību pārkāpj Čikāgas konvenciju, kas reglamentē starptautisko gaisa satiksmi. EK sadarbojoties ar Eiropas Aeronavigācijas drošības organizāciju un Starptautisko Civilās aviācijas organizāciju, lai atgūtu Krievijas sagrābtās lidmašīnas.

"Mēs esam procesā, lai mēģinātu darīt visu iespējamo. Bet, godīgi sakot, mēs viņiem pārāk neuzticamies, jo kad saskaries ar tik aizskarošu rīcību no tādas valsts kā Krievija, ir grūti pateikt, kāds būs rezultāts. Bet šī jautājuma risināšana ir mūsu un mūsu aviācijas partneru prioritāte," Veljana sacīja pagājušajā nedēļā, uzstājoties Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas sēdē.

Līdz šim tikai daži desmiti Krievijas aviokompānijām iznomāto lidaparātu ir atgriezušies pie saviem īpašniekiem Eiropā – pārsvarā tie, kas atradās ārpus Krievijas, kad ES ieviesa sankcijas.

Aviācijas eksperts Donals Henlijs norādīja, ka Krievija pārkāpj ne tikai Čikāgas konvenciju, bet arī Keiptaunas konvenciju, kas aizsargā lidmašīnu izīrētājus. Viņaprāt, Krievijas rīcība ir pielīdzināma nolaupīšanai.

"Saskaņā ar Čikāgas konvenciju lidmašīna var būt reģistrēta tikai vienā valstī. Lai lidmašīnu varētu likumīgi iekļaut Krievijas reģistrā, ir jāsaņem īpašnieka atļauja, kas viņiem nav. Otrkārt, Krievijai ir jālūdz valstīm, kurās ir pierakstītas šīs lidmašīnas, izņemt tās no sava reģistra. Taču tām nav pienākuma to darīt. Čikāgas konvencija nosaka, ka lidmašīna ir tās valsts pavalstniecība, kurā tā ir reģistrēta. Vienkārši izsakoties, tas būtu tāpat kā nogādāt Īrijas pilsoni Krievijā un piespiedu kārtā padarīt viņu par Krievijas pilsoni, bet Krievijas valdība varētu pateikt Īrijas vēstniecībai, ka tā vairs nevar palīdzēt Īrijas pilsonim, jo viņš pret savu gribu ir kļuvis par Krievijas pilsoni. Tas ir tas, kas var notikt ar šīm lidmašīnām," Henlijs sacīja intervijā Īrijas sabiedriskajam radio "RTE Radio1".

Nav skaidrs, kā līzinga kompānijas varēs atgūt sev piederošās lidmašīnas, kamēr tās atrodas Krievijas teritorijā.

Iznomātāju vienīgā cerība ir, ka Krievijas uzsāktais karš Ukrainā drīzumā beidzas un sankcijas pret Krieviju tiek strauji atceltas.

Neskaidrība ir arī par to, vai Krievijas sagrābto lidmašīnu īpašnieki varēs pretendēt uz apdrošināšanas atlīdzībām, lai vismaz daļēji dzēstu savus finansiālos zaudējumus. Iespējams, ka būs nepieciešama ES dalībvalstu valdību iesaistīšanās, lai novērstu atsevišķu līzinga uzņēmumu krahu.

Nav arī zināms, ko Krievija darīs ar visām sagrābtajām lidmašīnām. Lidojumu aizliegumi neļauj Krievijas lidmašīnām lidot cauri lielai daļai pasaules gaisa telpas, un pat valstis, kurās ir atvērtas debesis, varētu neielaist krievu lidmašīnas ar rietumvalstīs neatzītiem lidojumderīguma sertifikātiem un neuzticamiem apkopes ierakstiem.

Savukārt iekšzemes avioreisu nodrošināšanai Krievijai tik daudz lidmašīnu nav nepieciešams. Iespējams, ka daļu no iznomātajām ārvalstu lidmašīnām varētu izmantot rezerves daļām, jo pasaules lielākie lidmašīnu ražotāji "Boeing" un "Airbus" ir atteikušies piegādāt Krievijai rezerves daļas un nodrošināt lidaparātu apkopi.

Taču eksperti norādīja, ka tas nav ilgtermiņa risinājums, jo kādā brīdī rezerves daļas izsīks, bet Krievijas ekonomikas normālai funkcionēšanai ļoti svarīga ir moderna un dzīvotspējīga aviācijas nozare.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti