Eiropas Komisija atbalsta dzelzceļa elektrifikācijas projektu pilnā apmērā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Eiropas Komisija (EK) ir devusi pozitīvu atzinumu par VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) uzsākto Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu tā sākotnēji plānotajā apjomā, informēja LDz.

Šī projekta īstenošanu 2017.gada sākumā atbalstīja arī Ministru kabinets, vēlāk arīdzan akceptējot LDz panāktās izmaiņas saistībā ar projekta izmaksām, samazinot tās līdz 441 miljonam eiro sākotnēji plānoto 519 miljonu eiro vietā.

Līdz šim pozitīvs atzinums par projektu un tā ekonomisko pamatotību ir saņemts arī no EK tehniskās palīdzības neatkarīgajiem ekspertiem (“JASPERS Independent Quality Review”), pēc kura projekts tika iesniegts EK lēmuma pieņemšanai.

Saņemot EK pozitīvo atzinumu, projektu par Kohēzijas fonda (KF) līdzfinansējumu dzelzceļa elektrifikācijai apstiprinās Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, ar kuru arī tiks noslēgts līgums par projekta īstenošanu.

Kopumā elektrifikācijas pasākumu kopumu plānots īstenot, izmantojot Eiropas Savienības fondu projektā paredzēto finansējumu 347 miljonu eiro apmērā (t.sk. KF līdzfinansējums - ap 318 miljoni eiro), kā arī papildus piesaistot Eiropas Investīciju bankas līdzekļus.

VAS “Latvijas dzelzceļš” prezidents Edvīns Bērziņš paziņojumā medijiem norādīja, ka  LDz šis EK “lēmums dod mums stabilu pamatu pārliecībai, ka Latvijā transporta sistēmas mugurkaula lomu pasažieru pārvadājumu jomā veiks mūsdienīgs un videi draudzīgs dzelzceļš, turklāt tas iezīmē arī jaunu soli Latvijas ceļā uz atbilstību Eiropas Savienības pamatprincipiem, kas vērsti uz videi draudzīgas transporta sistēmas izveidi, un būtiski veicinās Latvijas starptautisko konkurētspēju Ziemeļu-Dienvidu un Rietumu – Austrumu transporta koridoros”.

2018.gada rudenī noslēdzās iepirkums par pirmā posma projektēšanu un būvniecību. Iepirkuma 1. (kvalifikācijas) kārtā tika saņemti četri pieteikumi. Ņemot vērā īstenojamā projekta sarežģītību, LDz turpina izvērtēt iesniegtos piedāvājumus.

Projekta pirmo posmu īstenos ar Kohēzijas fonda līdzfinansējuma atbalstu 347 miljonu eiro apmērā.

LDz plāno dzelzceļa tīkla galveno līniju elektrifikāciju ar 2x25 kV maiņstrāvu. Patlaban elektrovilcienus iespējams izmantot tikai pasažieru pārvadājumiem, kamēr kravu pārvadājumi tiek veikti tikai ar dīzeļvilcieniem.

Projekta rezultātā būs iespējams pārvadāt smagākus vilcienus ar maksimālo svaru 9 000 bruto tonnas, tādējādi samazināsies kravu pārvadātāju izmaksas uz vienu vilciena kilometru, prognozē LDz.

KONTEKSTS: 

Dzelzceļa elektrifikācijas galvenais mērķis ir padarīt pārvadājumus pa dzelzceļu videi draudzīgākus, taču cena par to ir augsta. Pirmā projekta kārta izmaksās 441 miljonu eiro. Lielāko daļu naudas dos Eiropas Savienība, taču “Latvijas dzelceļam” (LDz) pašam jānodrošina 94 miljoni eiro. Naudu LDz plāno aizņemties Eiropas Investīciju bankā. Kopējās projekta izmaksas pārsniedz miljardu eiro. Par to, kur ņemt naudu otrā un trešā posma īstenošanai, skaidrības pagaidām nav. Šis ir viens no iemesliem, kādēļ daļa tranzīta nozares uz šo projektu raugās ar skepsi. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti