Rīta Panorāma

Grupa "Tautumeitas" izdod albumu "Skrejceļš"

Rīta Panorāma

Laika ziņas

E-adrese juridiskajām personām būs obligāta

E-adrese juridiskām personām no nākamā gada būs obligāta

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Ātrāk, ērtāk un arī lētāk. Šie ir e-adreses plusi. Ar e-adresi valsts un pašvaldības iestādēm, juridiskām personām un jebkuram iedzīvotājam ir iespējams sazināties savā starpā, atmetot neefektīvo papīra formātu un stāvēšanu rindās. Kamēr iedzīvotājiem e-adreses izveide pagaidām ir brīvprātīga, tikmēr juridiskām personām no nākamā gada tā būs obligāta. Kādi ir e-adreses plusi un kā to izveidot?

No nākamā gada juridiskām personām, piemēram, uzņēmumiem, biedrībām, nodibinājumiem, arodbiedrībām e-adreses lietošana būs obligāta.

"Portālā "Latvija.lv" katrs var aktivizēt saziņas kastīti, un turpmāk iestādes sūtīs paziņojumus nevis papīra formātā, kā tas līdz šim ir ierasts, bet elektroniski uz e-adresi," skaidroja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārstāvis 
Uģis Bisenieks.

Lai izveidotu e-adresi, jādodas uz portālu "Latvija.lv", kur jānospiež uz sadaļas "Izveidot savu e-adresi".

"Izveidot e-adresi. Tad nonākam papildu informācijas lapā, kur ir atsevišķas sadaļas iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Spiežam pogu ''Izveidot e-adresi''. Nonākam pie identifikācijas. Man ir divi rīki. ID karte datorā, bet man personīgi ir ērtāk e-paraksts mobile. Vienmēr to lietoju. Ievadām lietotāja numuru. Ievadīšu savu kodu. Un nonāku savā e-adresē. Te viņa ir," rādīja VARAM eksperts.

E-adreses izveide gan juridiskām, gan privātpersonām aizņem vien dažas minūtes. Šobrīd e-adresi Latvijā izmanto vien nedaudz vairāk kā 3000 juridisko personu.

Salīdzinājumam, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotāju skaits sasniedz 1,5 miljonu. Elektroniskās deklarēšanas sistēmu savā ziņā var saukt par pionieri Latvijā, kā valsts iestāde efektīvi spēj komunicēt ar klientiem digitālā vidē, pamazām pie tā pieradinot sabiedrību.

"Tie ir resursi, kurus mēs ietaupām, nerakstot vēstules, neizmantojot papīru. Ieguvums arī ir, ka personas ļoti ātri saņem šo informāciju, kas ir svarīgi gan nodokļu maksātājiem, gan arī mums kā Valsts ieņēmumu dienestam administrēšanas procesa ietvaros," teica VID pārstāve Ilze Jankova.

Arī Uzņēmumu reģistrs ir viens no labajiem piemēriem, kā valsts iestāde visus savus piedāvātos pakalpojumus spēj piedāvāt digitālā vidē. Jau labu laiku, dibinot uzņēmumu, tā īpašnieki visu dokumentus var iesniegt elektroniski.

"Uzņēmumu reģistrs visus e-pakalpojumus piedāvā nokārtot attālināti. Kopš Covid-19 pandēmijas sākuma 2020. gadā aizvērām klātienes klientu apkalpošanu, un neplānojam to  vairāk atvērt, jo redzam, ka klienti ļoti labi izmanto e-pakalpojumus un visas lietas nokārto e-vidē," atzina Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Guna Paidere.

Kamēr juridiskām personām e-adreses izveide būs obligāta no nākamā gada, tikmēr privātpersonām šis pasākums pagaidām ir brīvprātīgs, bet tikai pagaidām.

"Ir iecere arī iedzīvotājiem noteikt obligātu e-adresi līdz 2027. gadam. Pakāpeniski pirmie soļi obligātuma virzienā jau tiek sperti. Kā pirmie e-adresi obligāti jau lieto rezerves karavīri," skaidroja VARAM pārstāvis.

Šobrīd savas e-adreses Latvijā izveidojuši vien 40 000 iedzīvotāju. Tomēr jārēķinās, ka nākotnē tieši šis būs veids, kā valsts un pašvaldības iestādes sazināsies ar iedzīvotājiem, atmetot neefektīvo un izmaksu ziņā salīdzinoši dārgo vēstuļu sūtīšanu pa pastu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti