Dzelzceļa elektrifikācijas projektu varētu īstenot samazinātā apjomā

Līdz ar pagājušajā nedēļā pieņemto Centrālās finanšu un līgumu aģentūras lēmumu vienpusēji lauzt ar "Rīgas satiksmi” noslēgto līgumu par Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma piešķiršanu Skanstes tramvajam ir kļuvis skaidrs, ka viens no šā plānošanas perioda lielajiem projektiem netiks īstenots. Savukārt dzelzceļa elektrifikācijas projekts, kas ir pats lielākais Kohēzijas fonda projekts 2014.-2020. gada plānošanas periodā, varētu tikt īstenots mazākā apjomā nekā sākotnēji plānots.

Dzelzceļa elektrifikācijas projektu varētu īstenot samazinātā apjomāMadara Fridrihsone

    Pašreizējais Eiropas Savienības fondu plānošanas periods ir jau otrajā pusē, bet lielākie riski Eiropas naudas apgūšanā arvien saistās ar tā dēvētajiem lielajiem projektiem. Pagājušajā nedēļā kļuva skaidrs, ka viens no tiem – tā dēvētais Skanstes tramvaja projekts – netiks īstenots. Tāpēc tagad tiks meklētas iespējas šim projektam paredzēto Kohēzijas fonda naudu novirzīt kādiem citiem satiksmes projektiem, piemēram, jauno elektrovilcienu iepirkumam. Arvien līdz galam nav skaidrs, vai un cik lielā apmērā izdosies īstenot pašu vērienīgāko projektu – dzelzceļa elektrifikācijas pirmo kārtu. Pirms nepilna mēneša projekts iesniegts apstiprināšanai Eiropas Komisijā, kam lēmums jāpieņem līdz 11. jūlijam. Jauno konservatīvo partiju pārstāvošais satiksmes ministrs Tālis Linkaits Latvijas Radio atzina, ka projekta aprises vēl plānots mainīt.

    "Mēs realizējam pa daļai. Šajā plānošanas periodā Rīgas-Daugavpils virzienu. Savienojam ar elektrificētu līniju abas lielākās pilsētas. Perspektīvākās kravu plūsmas saskatām Baltkrievijas virzienā," teica Linkaits. Tas nozīmētu, ka vērienīgā projekta pirmajā kārtā tomēr netiktu elektrificēts dzelzceļa posms, kas savieno Krustpili un Rēzekni, bet vēlāk priekšroka tiktu dota posma Daugavpils-Indra elektrifikācijai.

    Jebkādi lēmumi par iespējamām izmaiņām dzelzceļa elektrifikācijas projektā ir jāpieņem pēc iespējas ātrāk. Pretējā gadījumā pastāv risks projektam paredzēto naudu zaudēt. Atbilstoši Eiropas Savienības fondu ieviešanas noteikumiem, projekti ir jāīsteno noteiktos termiņos. Tieši bažas par projekta īstenotāju, tas ir, „Rīgas satiksmes” spēju īstenot Skanstes tramvaja projektu noteiktajos termiņos bija viens no iemesliem, kādēļ Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pagājušajā nedēļā nolēma lauzt līgumu ar „Rīgas satiksmi”.

    Eiropas Komisijas Reģionālā un pilsētpolitikas ģenerāldirektorāta ģenerāldirektora vietnieks Normunds Popens brīdina, ka šie projekti ir jāīsteno noteiktā laikā, pēc kura nevar prasīt maksājumus. Dzelzceļa elektrifikācijas projekta pirmā posma īstenošanai plānotais Eiropas Kohēzijas fonda līdzfinansējums sasniedz teju 350 miljonus eiro, savukārt Skanstes tramvaja projektam plānotais līdzfinansējums pārsniedza 65 miljonus eiro.

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti