Panorāma

SKDS aptauja: kāpis partijas «Jaunā Vienotība» reitings

Panorāma

Pēc gada bērnunamā zīdaiņi nokļūst ģimenē

Dzelzceļa elektrifikācijas projekts raisa strīdus koalīcijā

Dzelzceļa elektrifikācijas projekts raisa strīdus koalīcijā

Ceturtdien, 23.augustā, augstos toņos Ostu, tranzīta un loģistikas padome apsprieda dzelzceļa elektrifikācijas projekta norisi. Partija "Vienotība" vēlas pārtraukt jau izsludināto iepirkumu projekta sākšanai, taču Zaļo un Zemnieku savienību (ZZS) pārstāvošo satiksmes ministru Uldi Auguli šāda partneru pozīcija nokaitināja. Partijas projektu vēl apspriedīs koalīcijas padomē.

Viedokļi par pusmiljardu eiro vērto dzelzceļa elektrifikācijas projektu atšķiras. Partijas "Vienotība" prasība apturēt jau izsludināto iepirkumu elektrifikācijas projekta sākšanai Ostu padomē izraisīja politiķu strīdus.

"Aicinām tomēr Satiksmes ministriju apturēt šo iepirkumu un nākt saviem valdības partneriem skaidrot, kāpēc ir izvēlēts viens vai otrs risinājums, kāpēc ir tik īsi termiņi un kāpēc ir izvēlēta šāda pieeja un ne cita," teica  ekonomikas ministra padomnieks Vilnis Ķirsis ("Vienotība").

Satiksmes ministrs Augulis savukārt atzīmēja: "Ja ir nepieciešama šāda vēl skaidrošana un tiešām cilvēki pie galda nedzird, ko stāsta, tad nav problēmas. [..]

Ja mēs gribam spēlēt politiskas spēlītes pirms vēlēšanām, protams, to var darīt. Bet vajag paskatīties praktiski, un tev vajag iepazīties ar tiem dokumentiem, kas ir pieejami."

"Vienotības" valdes loceklis Ķirsis skaidroja, ka partijai bažas radījis tikai pusotru mēnesi ilgais pieteikšanās termiņš iepirkumam un prasība dokumentus iesniegt latviešu valodā.

"Galvenokārt īsais termiņš un saziņas valoda.

Visu cieņu, protams, valsts valodai, bet sapratīsim, ka tie spējīgākie šādus projektus realizēt, visdrīzāk, nāk no citās valodās runājošām zemēm," sprieda Ķirsis.

"Šobrīd konkurss nav par pašu projekta realizāciju, šobrīd ir iepirkums par to, kas vispār varētu šādu projektu veikt. Tas, kas ir šobrīd svarīgi – apzināt iespējas, kādas ir. Būtu labi, ja kādi 7 – 10 pretendenti pieteiktos," norādīja satiksmes ministrs.

Koalīcijas padomē strīdus raisošo iepirkumu varētu apspriest nākamnedēļ. Zaļā gaisma elektrifikācijai vēl jādod Eiropas Komisijai, kuras atzinums gaidāms oktobrī.

KONTEKSTS:

Kopējās projekta izmaksas pārsniedz miljardu eiro. Lauvastiesu jeb 347 miljonus no kopumā nepieciešamajiem vairāk nekā 440 miljoniem eiro elektrifikācijas pirmajam posmam veido ES finansējums. Par to, kur ņemt naudu otrā un trešā posma īstenošanai, skaidrības pagaidām nav. Šis ir viens no iemesliem, kādēļ daļa tranzīta nozares uz šo projektu raugās ar neslēptu skepsi. To vēl pavairo Satiksmes ministrijas amatpersonu un „Latvijas dzelzceļa” vadības izvairīšanās skaidrot vērienīgo investīciju ietekmi uz dzelzceļa tarifiem, kuri jau tagad tiek saukti par pārmērīgi augstiem.  

Koalīcijas partijas “Vienotība” valde nolēmusi prasīt Ministru prezidentam un satiksmes ministram apturēt izsludināto iepirkumu dzelzceļa elektrifikācijas projektam, jo partijai “pastāv pamatotas bažas” par tā lietderīgumu un tiesiskumu, teikts partijas paziņojumā medijiem.

Bažas par dzelzceļa elektrifikācijas projektu Latvijā ir arī Jaunajai konservatīvajai partijai (JKP), kas aicinājusi Eiropas Komisiju un Eiropas Investīciju Banku apturēt šo projektu, liecina partijas paziņojums medijiem. JKP ieskatā vismaz 440 miljonus eiro dārgais dzelzceļa elektrifikācijas projekts nākotnē var radīt nopietnu ietekmi uz Latvijas valsts budžetu. JKP pauž satraukumu arī par to, ka iepirkuma dokumenti ir jāsagatavo mēneša laikā, kas "ir aizdomīgi īss termiņš šāda mēroga projektiem".

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti