Daļa Latvijas iedzīvotāju, kuri iesnieguši ienākumu deklarāciju par aizvadīto gadu, pēdējās dienās saņem elektroniskās vēstules no VID. Citāts no VID vēstules:
"VID […] Jums ir neprecīzi atmaksājis iedzīvotāju ienākuma nodokli, izmaksājot par 70 eiro un 33 centiem vairāk nekā būtu bijis pareizi. Ar šo lēmumu VID lūdz Jūs atmaksāt nepareizi izmaksāto summu atpakaļ valsts budžetā."
Summas, kuras lūdz atmaksāt, gan ir ļoti atšķirīgas. Latvijas Radio rīcībā esošās vēstulēs un zināmajos gadījumos figurē gan padsmit eiro, gan aptuveni 100 eiro. Vēstulē arī minēts kļūdaini izmaksātās summas iemesls:
"Atkārtoti izskatot Jūsu iesniegto gada ienākumu deklarāciju par 2021. gadu, VID konstatēja, ka tajā bija aprēķināts nekorekts gada diferencētā neapliekamā minimuma apmērs […] Precizējot neapliekamā minimuma apmēru, attiecīgi precizēta arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārmaksa."
VID kļūdu atzina – to izdevies atklāt visnotaļ ātri un šobrīd lūgumu atmaksāt nodokļa daļu saņem tikai tie iedzīvotāji, kuri deklarācijas aizpildīja 1. martā.
"Veicot izmaiņas VID informācijas sistēmā, radās kļūda attiecībā uz gada diferencētā neapliekamā minimum apmēra koeficienta norādīšanu.
Kad VID eksperti atkārtoti pārskatīja šogad 1. martā iesniegtās gada ienākumu deklarācijas, tad tā kļūda jau nākošajā dienā tika atklāta un labota, bet vienai daļai iedzīvotāju jau bija veikta šī iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksa un vienai daļai iedzīvotāju šī pārmaksa ir atmaksāta vairāk nekā būtu vajadzīgs," teica VID ģenerāldirektora vietniece Dace Pelēkā.
Pelēkā gan nenosauca precīzu skaitu cilvēku, uz kuriem kļūdainie aprēķini attiektos, taču ierasts, ka 1. martā deklarācijas iesniedz daudzi desmiti tūkstošu cilvēku.
Kopumā par daudz izmaksāti varētu būt apmēram 10 000 eiro – visbiežāk pārmaksātā summa ir apmēram 15 eiro.
VID ir gatavs tam, ka ne visi godprātīgi pārmaksu atgriezīs valsts budžetā paši, taču par tālāko taktiku tiks lemts pirms Līgo svētkiem.
Latvijas Radio ir zināmi tādi gadījumi, kuros informācija par kļūdaino aprēķinu atsūtīta, vēl pirms nauda ieripo kontā, taču daudz ir tādu gadījumu, kuros nodokļa pārmaksa jau sen kā ieskaitīta kontā, iespējams, pat iztērēta, un tagad jāmeklē – no kurienes lai gūst līdzekļus, lai neplānoto atmaksu veiktu. Ja šāda neapskaužama situācija gadījusies, ir jāpārplāno tēriņi. Pirmkārt, savus izdevumus sadalot trīs daļās.
"Ieteikums ir vienkārši sadalīt visus izdevumus, kas plānoti mājsaimniecībā, trīs kategorijās – ir obligāti maksājumi, ir vajadzīgi maksājumi un ir vēlami maksājumi. Obligātie būs tie, kuru nemaksāšana draud ar nelāgām sekām, un tie būtu maksājumi pirmām kārtām un uz tiem taupīt nevar. Un, es teiktu, ka šāds paziņojums par nodokļu pārmaksu arī iekrīt šādos obligātajos maksājumos. Nākamie nāk vajadzīgie tēriņi – tās ir lietas, bez kurām mēs nevaram iztikt, bet uz kurām varam taupīt. Un šeit parādās elastīgas iespējas kaut ko samazināt – pārtika, apģērbs, transports. Un trešā kategorija ir vēlamie maksājumi – tās ir lietas, bez kurām mēs teorētiski varam iztikt, bet tās mums sagādā prieku un gandarījumu – uz šīm vēlamajām pozīcijām taupīt ir visvieglāk," skaidroja "Swedbank" finanšu institūta eksperte Evija Kropa.
Tomēr vissvarīgāk nodrošināt sev tā saukto drošības spilvenu. Proti, iespēju robežās atlikt un uzkrāt kādus līdzekļus, lai neplānotās situācijās būtu iespējams aizņemties, tā teikt – pašam no sevis.
Kopumā šobrīd IIN pārmaksa atmaksāta 373 000 iedzīvotāju par kopsummu 121 miljons eiro.