Panorāma

Vējonis ar ģimeni gatavojas prezidentūrai

Panorāma

Kā ievēlēja iepriekšējos prezidentus

Vai piena nozarē draud monopols?

Dažādi vērtē «Food Union» vēlmi pārņemt «Rīgas piensaimnieku»

Vai Latvijas piena pārstrādē pamazām neveidojas monopols? Šādu jautājumu gan zemniekiem, gan patērētājiem radījušas ziņas par gaidāmo “Rīgas piensaimnieka” pievienošanu “Food Union” grupai. Šo darījumu apņēmusies pētīt Konkurences padome, kurā saka - darbs nebūs viegls.

Krievijas uzņēmēja Andreja Beshmeļņicka veidotajā piena pārstrādes koncernā “Food Union” jau apvienoti divi Latvijas lielākie piena pārstrādātāji – “Rīgas piena kombināts un “Valmieras piens”.

Beshmeļņickim ir ambiciozi mērķi izvērsties eksporta tirgos. Tam nepieciešams plašāks produktu klāsts, tālab šonedēļ “Food Union” paziņojis par plāniem pievienot arī “Rīgas piensaimnieku”.

“Darījumu mērķis ir to tālāk konsolidēt ar “Food Union” un veidot kopēju spēcīgu Latvijas uzņēmumu, kas būtu konkurētspējīgs Baltijas mērogā ar lielajiem spēlētājiem no Lietuvas un Igaunijas. Svarīgi, lai tas būtu konkurētspējīgs Āzijā, Eiropā un Austrumos,” skaidro “Food Union” valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs. “Tāpēc šā darījuma mērķis ir veidot konsolidētu spēlētāju, kas varētu izmantot Latvijas pienu, lai ražotu augstas pievienotās vērtības produktus, ko eksportēt uz tirgiem Azijā, Eiropā un Austrumos,” saka Staņēvičs.

Pozitīvi noslēgto darījumu vērtē arī Lauksaimniecības veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe.

Šobrīd Latvijas zemnieki cieš no zemas piena tirgus cenas. Nozares konsolidācija situāciju var mainīt. “Mūsu kaimiņvalstīs – ES - ir šīs augstās cenas. Kāpēc? Tāpēc, ka viņiem ir attīstītāka pārstrāde. Tādējādi, lai mūsu pārstrāde varētu konkurēt ir attiecīgi vai nu mūsu uzņēmumiem katram par sevi jāmodernizējas, vai arī jāapvienojas un jākļūst lielākiem,” skaidro Gulbe. “Tā cerība, ko vajadzētu likt zemniekam -jaunais uzņēmums varēs strādāt efektīvi, pārdot pasaules tirgū labāk un, ka viņam sanāks vairāk ko samaksāt zemniekam,” uzsver eksperte.

“Food Union” sola, ka ieguvēji pēc ražošanas procesu sakārtošanas būs arī patērētāji, kuri produktus varēs pirkt lētāk. Visi piena nozares pārstāvji šim apgalvojumam gan nepiekrīt un uzsver - patērētājiem par šo investīciju būs jāmaksā no saviem maciņiem.

“Ja jautājat man personīgi, es domāju, ka tas tā būs, jo jebkurā gadījumā katrs biznesmenis grib pelnīt. Iegūstot savā portfelī tik spēcīgus zīmolus viennozīmīgi būs vēlme atpelnīt ieguldījumus un tas notiks uz patērētāju rēķina. Jārēķinās, ka tas būs,” paredz “Latvijas Piens” valdes priekšsēdētāja Anita Skudra.

Pēc apvienošanās “Food Union”varētu kļūt par lielāko piena pārstrādātāju Latvijā. Pēc dažādām neoficiālām aplēsēm tā tirgus daļa piena iepirkumā varētu pārsniegt trešdaļu. Atklāti pieejamas informācijas par to, cik katrs piena pārstrādes uzņēmums iepērk pienu no zemniekiem un cik daudz vietējos veikalos pārdot gatavo produkciju, nav. Šādi dati nebija arī Zemkopības ministrijai. Pieteiktajam darījumam gan vēl vajadzīgs Konkurences padomes akcepts.

“Šī būs sarežģīta lieta, jo apvienojas Latvijas tirgū lieli spēlētāji. Līdz ar to tā būs nozares konsolidācija, jo mēs saprotam, cik tā ir svarīga iedzīvotājiem, jo piena produktus pērk liela daļa,” saka Konkurences Padomes vadītāja Skaidrīte Ābrama.

“Šajā gadījumā, protams, uzņēmumi ir paziņojuši, ka darījums veikts, lai efektivizētu savu darbību, eksportspēju palielinātu un konkurētspēju, bet mūs tāpat interesē kāds varētu būt rezultāts uz patērētāju. Lai tie nezaudētu ne produktu klāstu, ne justu cenu ietekmi, tā kā vērtējums būs ļoti nopietns,” viņa norāda.

Kaut “Food Union” pārstāvji cer uz ātru lēmumu, jau tagad skaidrs, ka Konkurences padome šī darījuma vētīšanai izmantos maksimālo termiņu – četrus mēnešus. To, vai “Food Union” īpašnieki varēs pirkt “Rīgas piensaimnieku” būs zināms rudenī.

Jau ziņtos, ka, apvienojot uzņēmumus „Food Union” un „Rīgas Piensaimnieks”, visticamāk, tā īpašniekiem izdotos radīt jau reģionāli ietekmīgu piena pārstrādes uzņēmumu ar ievērojami plašāku ražoto produktu klāstu, jo šobrīd „Food Union” savā attīstībā uzsvaru licis uz saldējuma ražošanu, bet „Rīgas Piensaimnieks” visaktīvāk strādā desertu un kausēto sieru jomā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt