""Metinvest" izņēmuma kārtā ir saņēmusi Ukrainas valsts iestāžu piekrišanu maksājuma veikšanai DLRR, kas ir vienīgais pārrobežu maksājums, kāds atļauts "Metinvest". Ukrainas valdība, sniedzot šādu atļauju, ir apliecinājusi DLRR nozīmi Ukrainas ekonomikai un loģistikas nozarei, jo bez DLRR nebūs iespējama nedz Ukrainas dzelzceļa kravu aprite, nedz valsts dzelzceļa infrastruktūras atjaunošana pēc kara beigām," stāstīja DLRR padomes priekšsēdētāja Anastasija Udalova.
"Metinvest" parāda atmaksa atvieglo DLRR maksātspējas situāciju, ko būtiski ietekmē karš Ukrainā un tam sekojošā transporta nozares krīze visā reģionā. "Metinvest" ir viens no lielākajiem Ukrainas un Austrumeiropas reģiona izejvielu ieguves, metālu ražošanas un transporta uzņēmumiem.
DLRR informēja, ka Ukrainas infrastruktūras ministrs Oleksandrs Kubrakovs maija sākumā jau vērsās pie Latvijas satiksmes ministra Tāļa Linkaita ("Konservatīvie") ar vēstuli, norādot, ka "DLRR ilggadējā pieredze, unikālā darba specifika un spēja nodrošināt pilnu pakalpojumu klāstu būs ārkārtīgi svarīga Ukrainas dzelzceļa infrastruktūras atjaunošanā pēc kara beigām". Arī "Metinvest" vadība ir nosūtījusi Latvijas Ministru kabinetam oficiālu vēstuli, norādot uz DLRR stratēģisko nozīmi sagrautās Ukrainas dzelzceļa infrastruktūras un tehniskā nodrošinājuma atjaunošanā.
Saskaņā ar Ukrainas puses sniegto informāciju – Latvijas varas iestādes uz minētajām vēstulēm nav atbildējušas.
KONTEKSTS:
AS "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" jeb DLRR ir lielākais dzelzceļa ritošā sastāva modernizācijas, aprīkojuma remonta un rezerves daļu ražošanas uzņēmums Baltijas valstīs. Pēdējo trīs gadu laikā DLRR apgrozījums vidēji bija 37,7 miljoni eiro, bet valstij nomaksātie nodokļi kopā veido teju 9 miljonus eiro.
Rūpnīca ir dibināta 1866. gadā kā galvenā tvaika lokomotīvju remonta rūpnīca. 1965. gadā uzņēmums piedzīvoja rekonstrukciju, kas ļāva nodrošināt dīzeļlokomotīvju kapitālo remontu. Kopš 2014. gada DLRR piesaistījusi vairāk nekā 7 miljonu eiro investīcijas ar mērķi attīstīt darbības apjomus.
Jau ziņots, ka Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcā no darba vietas līdz maija beigām nāksies šķirties ap 240 dažādu kvalifikāciju strādniekiem. Valsts finanšu grūtībās nonākušo uzņēmumu glābt nesteidzās. Grūtības radās, jo uzņēmums laboja Ukrainas lokomotīves, bet par to nesaņēma samaksu ap 9 miljonu eiro apmērā. Uzņēmums naudu nevarēja izmaksāt Krievijas iebrukuma dēļ.