Rūpnīca trauksmi par krīzes situāciju uzņēmumā sāka celt jau pirms gada, saskaroties ar konkurences problēmām, kā arī nespējot saņemt eksporta garantijas no valsts. Situāciju vēl vairāk pasliktināja karš Ukrainā. Līdzekļi, kas tika gaidīti par sniegtajiem pakalpojumiem no sadarbības partnera Ukrainā "Metinvest", tika iesaldēti.
Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas padomes priekšsēdētāja Anastasija Udalova pastāstīja: "Parāds veidojās no pakalpojumiem, kādi tika sniegti "Metinvest" dažādām rūpnīcām, vagonu remontiem. Kopējā parāda summa ir vairāk kā 4 miljoni eiro. Pārējā summa ir tekošie maksājumi, kas, pateicoties tam, ka mēs turpinām darboties, līdz 9 miljoniem eiro šogad arī sasniegs."
Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca un partneri Ukrainā vairākkārtīgi lūdza Latvijas valdību iesaistīties problēmas risināšanā.
Nesaņemot atbalstu, uzņēmums ar vairāk nekā 600 strādājošo bija spiests paziņot par kolektīvo atlaišanu. Kopskaitā tie bija aptuveni 240 cilvēki. Nodarbinātības valsts aģentūrā (NVA) informēja, ka tajā vērsušies mazāk par trešdaļu no kolektīvās atlaišanas sarakstā iekļautajiem. Taču tas nenozīmē, ka process nenotiek, situāciju analizēja NVA Daugavpils filiāles vadītājas vietniece Ilona Zvonkova.
"No tiem 240 cilvēkiem, kas bija pieteikti atlaišanai no četrām rūpnīcām, šobrīd ir reģistrējušies 88. Tas nenozīmē, ka viņi visi ir uzskaitē. Tas ir skaitlis no paziņošanas laika līdz šim brīdim, cik cilvēki vispār ir pieteikušies bezdarbnieka statusam," skaidroja Zvonkova.
Iespējams, strādājošo atlaišanas process varētu apstāties. Tam priekšnoteikums ir pozitīvā ziņa no sadarbības partnera "Metinvest" Ukrainā par to, ka uzņēmums sāk parāda dzēšanu.
"Mēs beidzot saskaņojām pirmo iemaksu parāda summā, un šobrīd Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcā esam saņēmuši 900 000 eiro atmaksu. Tuvākajā laikā gaidām arī nākamo maksājumu 1,3 miljonu eiro apmērā," pastāstīja rūpnīcas pārstāve Udalova.
Karš Ukrainā līdz šim bija šķērslis jebkuram naudas pārskatījumam no Ukrainas. Uzņēmumam "Metinvest" piešķirts izņēmums ar īpašu Ukrainas valdības rīkojumu un tieši Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas kontekstā, skaidroja Udalova.
"Naudai ir jāpaliek valstī. Ir kara stāvoklis, un šie pārskaitījumi tiek veikti tikai ar valdības atļauju. Un uzņēmumam "Metinvest", kas ir lielākais holdings Ukrainā, vienīgi uz Daugavpils rūpnīcu tika atļauts veikt pārskaitījumu uz ārzemēm," viņa pastāstīja un piebilda, ka bez Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas nebūs iespējama nedz Ukrainas dzelzceļa kravu aprite, nedz valsts dzelzceļa infrastruktūras atjaunošana pēc kara beigām.
Uzņēmumā cer, ka jau līdz gada beigām Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca varētu atgūt visu parāda summu no partnera Ukrainā, lai arī sadarbība ir sarežģīta.
"Tas ir ļoti lielā mērā atkarīgs no tā, kā attīstīsies situācija Ukrainā. Infrastruktūra tur ir traucēta, un ļoti daudzus pakalpojumus rūpnīcām, kas atrodas Ukrainas teritorijā, nav iespējams sniegt, jo ceļi ir bojāti. Redzēsim, kā tas būs. Cerēsim uz labāko. Ceram, ka līdz gada beigām šis parāds tiks dzēsts," stāstīja Udalova.
Tas ļaus cerīgāk skatīties uz darbību ziemā un uz energoresursu izmaksu kāpumu. Paralēli Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca plāno paplašināt savu sadarbības partneru loku un eksporta tirgu.
KONTEKSTS:
Jau ziņots, ka Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcā no darba vietas līdz maija beigām nāksies šķirties ap 240 dažādu kvalifikāciju strādniekiem. Valsts finanšu grūtībās nonākušo uzņēmumu glābt nesteidzās. Grūtības radās, jo uzņēmums laboja Ukrainas lokomotīves, bet par to nesaņēma samaksu ap 9 miljonu eiro apmērā. Uzņēmums naudu nevarēja izmaksāt Krievijas iebrukuma dēļ. Tomēr Ukraina veica izņēmumu, lai naudu rūpnīcai varētu sākt atmaksāt.