Ražos 4 tramvajus
Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas valdes locekle Natālija Petrova pauda, ka uzņēmuma cehos jau drīzumā sāksies tramvaju ražošana. Arī pašlaik tur darbība notiekot, neraugoties uz vairāku lielo noieta tirgu zaudēšanu Krievijā un Ukrainā, kā arī enerģētisko krīzi, kas uzņēmumam rezultējās ar pāri par 200 strādājošo atlaišanu.
"Protams, mēs strādājam un strādāsim. Jau šobrīd jūs varat redzēt, kā uz remonta pozīcijām atrodas vairākas lokomotīves gan klientiem no Ukrainas, gan Eiropas Savienības, tie ir no Ungārijas un Polijas, ar kuru sadarbība notika arī iepriekš, bet tagad paplašinājām savas pozīcijas šajā tirgū. Mēs remontējam dīzeļlokomotīves, veicam to kapitālo un tekošo remontu, ražojam rezerves daļas, kuras izmantojam remonta gaitā," pastāstīja Petrova.
Jau ierastajam darbības klāstam jau tuvākajā laikā pievienosies jauna sfēra – pilsētas tramvaju vagonu ražošana. Par to parakstīts līgums ar Daugavpils pašvaldību
Daugavpils domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš ("Saskaņa") to uzskata par ieguvumu gan uzņēmumam, gan pašai pilsētai: "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca jau vismaz 15 pēdējos gados ir lolojusi cerību par iespējamību ražot tramvajus pilsētas vajadzībām. Daugavpils dome šajos smagajos ekonomiskajos apstākļos, kad rūpnīca ir vairākkārt ziņojusi par darbinieku atlaišanu un optimizāciju sakarā ar finansiālajām problēmām, ir pieņēmusi konceptuālu lēmumu atbalstīt mūsu vietējo ražotāju.
Daugavpils ir pieņēmusi lēmumu iegādāties par gandrīz 10 miljoniem eiro četrus tramvajus, kurus izmantos pilsētas vajadzībām."
Ražos sadarbībā ar čehiem
Kopumā interese par dalību iepirkumā "Videi draudzīgu tramvaju vagonu iegāde Daugavpils pilsētā" bija neliela. "Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem uzraudzības rādītājs ir jāsasniedz līdz nākamā gada beigām. Un vairāki ražotāji norādīja, ka šī laika ir par maz, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē," pastāstīja AS "Daugavpils satiksme" projektu vadītāja Dagnija Briška-Nikolajeva.
Faktiski šajā konkursā Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca bija vienīgais pretendents.
Uzņēmums arī iepriekš bija startējis līdzīgos konkursos par tramvaju piegādi pilsētai. "Jā, tā ir vismaz trešā vai ceturtā reize, bet galu galā mums izdevās ar domi noslēgt šo līgumu. Mēs varam izgatavot tramvaju vagonus savā rūpnīcas teritorijā. Šis projekts ir ļoti svarīgs mūsu attīstībai, īpaši šodien, kad mēs pazaudējām savus tradicionālos noieta tirgus," sacīja uzņēmumu pārstāvoša Natālija Petrova.
Tramvaji Daugavpilī tiks ražoti sadarbībā ar jau pieredzējušiem tramvaju vagonu tirgus spēlētājiem Eiropā – čehiem. "Būs piesaistīts uzņēmums no Prāgas, no Čehijas, kurš dalīsies ar savu pieredzi. Tas ir uzņēmums "Praga Imex". Pilsētai ir sagaidāmi kvalitatīvi jauni tramvaji. Viņiem ir pieredze, viņi zina, ko darīt, viņiem ir tehnoloģiskā dokumentācija un, protams, prototipi," zināja stāstīt Elksniņš.
"Tie būs četrasu vagoni, visi zemās grīdas tramvaji, ar kondicionieriem, ērtu salonu, klimata kontroli, video sistēmu. Visas mūsdienās modernās iekārtas, kādas vien ir tramvajos, būs arī mūsu tramvajos," pastāstīja Petrova.
Cer uz algām un ieiešanu jaunā nišā
Ieguvums no pilsētas pasūtījuma būšot arī uzņēmuma darbiniekiem. "Balstoties tikai uz šī līguma pamata, Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca no šī gada 1. oktobra ir par vismaz 150 eiro palielinājusi darba algas saviem pāri par 450 darbiniekiem. Tas nozīmē, ka mūsu lēmums atbalstīt mūsu ražotāju ir bijis pareizs. Respektīvi, atbalsot uzņēmēju, ir atbalstītas arī darbavietas, kas nozīmē, ka primārais mērķis jau ir panākts," sacīja Daugavpils mērs.
Visdrīzāk šajā uzņēmumā varētu pieaugt arī darbavietu skaits, bet būs nepieciešami kvalificēti darbinieki.
Uzņēmumam ir arī būtiskākai sevi pieteikt jaunā darbības un tirgus nišā – tramvaju vagonu ražošanā. "Mēs gribam paplašināt savu līdzdalību Eiropas tirgū, gribam paplašināt Āzijas tirgu.
Un, protams, sakarā ar jaunā līguma noslēgšanu par tramvaju izgatavošanu gribam ienākt šajā tirgū un tur arī palikt," atklāja Petrova.
Vienlaikus energoresursu cenu dēļ uzņēmums ir spiests taupīt un gaida valsts atbalstu. "Šodien krietni paaugstinājusies gāzes un elektrības vērtība. Protams, paši veicam dažādus energoefektivitātes pasākumus, taču tikai ar tiem mums neizdosies izdzīvot. Valsts ir pasludinājusi atbalsta mehānismus, taču grūti pateikt, kā tas izpaudīsies eiro izteiksmē," sacīja Petrova.
Šajos apstākļos uzņēmumam ir jāpaspēj iekļauties termiņos, lai paspētu pilsētai laikus piegādāt četrus jaunos tramvaju vagonus. Piegādes termiņš, kā to paredz Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projekts, ir 2023. gada decembris.