Meņģelsone atzina, ka arī jaunā NAP 2021.-2027. gadam izstrādē vislielākās diskusijas bijušas par atbalstāmo iniciatīvu skaitu un nepieciešamību tās koncentrēt. Tomēr arī šoreiz finansējumu nāksies sadalīt uz plašu iniciatīvu spektru.
"(..) Ir tādas vietas, kur šis finansējums ir ļoti pieticīgs.
Mēs droši vien pret to arī iebildīsim, ka attiecīgi tādai prioritātei kā tautas veselība, tātad veselības finansējums NAP ir iezīmēts ļoti niecīgs (..)," atzina LDDK vadītāja.
"Tas tiešām ir pārsteidzoši, ka tas [veselības aprūpes] finansējums ir tik salīdzinoši mazs," teica Meņģelsone.
Pēc viņas sacītā, absolūtā līdere ir Satiksmes ministrija (SM) ar tās pieteiktajām iniciatīvām, kas vairākkārt pārsniedz citu ministriju finansiālās vēlmes. Taču vismaz pusi no SM pieteiktā finansējuma veido finansējums "Rail Baltica" projektam.
Meņģelsone uzskata, ka jaunais NAP vairāk tomēr ir centrēts uz cilvēku, cilvēkkapitālu, viņa spējām un izglītību, mazāk uz infrastruktūru.
"Protams, vienmēr ir tas jautājums, kam mēs prioritāri ieguldām – vai tā ir tikai un vienīgi infrastruktūra. Tad mums ir skaistas būves, bet nav, kas tajās strādā.
Tur tajā proporcijā ļoti jāraugās, lai nebūtu pēc tam tukšās būves. Tāpēc es teiktu, ka infrastruktūra ir svarīga, bet tikpat svarīgi ir arī šie spēcīgie un aktīvie cilvēki, kuri vēlas šeit strādāt," sacīja LDDK vadītāja.
Viņa atzina, ka NAP tālāko virzību akceptētu, ja tajā tiktu veiktas "daudzas korekcijas", kas gan vairāk būtu tehniskas. Tāpat līdz NAP galīgai apstiprināšanai būtu nopietni jādebatē par finansējuma apmēru veselības nozarei.
KONTEKSTS:
Pārresoru koordinācijas centrs (PKC) pabeidzis darbu pie jaunā NAP, kas ir galvenais valsts attīstības plāns un nepieciešams ne tikai sarunām ar Eiropas Komisiju (EK) par Latvijai atvēlamo finansējumu no nākamā Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta. NAP ir būtisks arī mums pašiem, jo tajā noteikti valsts attīstības mērķi nākamajos septiņos gados un risinājumi to sasniegšanai.
Jaunajā NAP noteikti četri stratēģiskie mērķi: vienlīdzīgas iespējas; produktivitāte un ienākumi; sociālā uzticēšanās; reģionālā attīstība. Tāpat NAP noteiktas sešas prioritātes, tostarp ir kvalitatīva dzīves vide un teritoriju attīstība, to risinājumiem plānā paredzēts lielākais finansējums – 49% no kopējā. Šī prioritāte ietver arī "Rail Baltica" projektu.
Ceturtdien, 13. februārī, plānu iecerēts skatīt Nacionālās attīstības padomē, kam jādod mandāts plāna virzīšanai skatīšanai Ministru kabinetā un Saeimā.