Panorāma

Jaunos pasažieru vilcienus sola pēc gada

Panorāma

Draugi turpina meklēt Renāru

Kā skaidro cenu atšķirības Baltijā?

Danusēvičs: Produktu cenas ietekmē pirktspēja, konkurence tirgū un preču sortiments

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Vienkārši pateikt, ka viss ir dārgāk Rīgā, Viļņā vai Tallinā, nevar. Taču ieraudzīt likumsakarības, kāpēc konkrēta prece vienā valstī maksā vairāk nekā kaimiņos, ir iespējams. Tā Latvijas Televīzijas veikto eksperimentu komentē Latvijas Tirgotāju asociācijas vadītājs Henriks Danusēvičs.

Svētdien jau vēstīts, ka Latvijas Televīzijas eksperimentā noskaidrots, ka identiska ražojuma šokolāde un piens visdārgākie tieši Latvijā. Šprotes un mandarīni – Tallinā. Tikmēr par biezpiena sieriņiem visvairāk nākas maksāt lietuviešiem. Eksperiments visās trīs valstīs salīdzināšanas nolūkos tika veikts vienā un tajā pašā - “Rimi” - veikalu ķēdē. Vienādu produktu atšķirīgās cenas “Rimi Latvija” skaidro gan ar ražotāju atšķirīgi noteiktajām cenām, gan citiem apstākļiem:

“Produktu cenas ietekmē tādi faktori kā katras valsts iedzīvotāju pirktspēja, tirgus un konkurences situācija, preču sortiments un izvēle.

(..) Produktu uzcenojumu nosaka tirgotāja izmaksas, tostarp katrā valstī esošās darba algas, nodokļu likmes, maksa par telpām, elektrību un citiem komunālajiem pakalpojumiem, arī pārtikas drošības pasākumi, maksa par mūzikas atskaņošanu veikalā un citi izdevumi, kas katrai no Baltijas valstīm ir atšķirīgi,” saka Latvijas Tirgotāju asociācijas vadītājs Henriks Danusēvičs.

Viņš norāda, ka no svara ir arī konkrētās veikalu ķēdes pozīcijas. „Ja „Rimi” Latvijā ir dominējošais, kopā ar “Maxima”, tad Lietuvā viņš nav dominējošajā tirgū. Tur “Maxima” ir dominējošā. (..) Līdz ar to Lietuvā “Rimi” cenas varētu būt nedaudz zemākas, lai konkurētu ar līderiem, savukārt Latvijā viņš pats ir līderis, viņš var turēt relatīvi augstāku cenu,” saka Danusēvičs.

Rīgai ir potenciāls būt dārgākajai no trim galvaspilsētām, jo šeit ir lielākā cilvēku plūsma un līdz ar to arī dārgākas telpas. Taču Danusēvičs uzsver – katram no gadījumiem, kad produkts vienā valstī maksā krietni dārgāk nekā kaimiņos, ir individuāls skaidrojums.

„Ja mēs paskatāmies “Laimas” šokolādes, tad loģiski, ka “Laima” mūsu valstī būs dārgāka nekā kaimiņvalstī, jo kaimiņvalstī “Laimai” ir jācīnās par tirgu, viņa ir mazāk atpazīstama. (..) Tāpēc arī tur cena “Laimai” ir loģiski lētāka. (..) Savukārt Latvijas iedzīvotāji, pirmkārt, ir patrioti, viņi mīl “Laimas” šokolādi, otrkārt, “Laimas” šokolādi visi zina,” analizē Danusēvičs.

Tikmēr atšķirīgās degvielas cenas tiek skaidrotas galvenokārt ar mārketinga aktivitātēm. Tās tiek īstenotas arī iekšēji – tikai Latvijā. Proti, vienas kompānijas dažādās uzpildes stacijās cenas var atšķirties atkarībā no akcijas piedāvājumiem vai konkurences tuvējā apkārtnē. „Ņemot vērā to, ka degvielas cenas atšķiras dažādās stacijās vienas valsts ietvaros, salīdzinot dažādas valstis, šīs atšķirības var būt vēl būtiskākas,” skaidro “Statoil” Degvielas kategorijas vadītājs Armands Žubulis. „Piemēram, vakardienas sižetā izskanējusī informācija par Igauniju vairāk skaidrojama ar lokālām mārketinga aktivitātēm Tallinā, kuras rezultātā degvielas cena konkrēti benzīnam šajā pilsētā dažās stacijās bija zemāka nekā citur tīklā,” viņš piebilst.

Cenu starpību starp valstīm ietekmē arī akcīzes nodoklis, PVN un obligāto rezervju nodeva. To lielums katrā no valstīm arī nedaudz atšķiras.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti