Par to, ka šogad vairāk nekā citus gadus varētu trūkt vagonu, kas paredzēti graudu pārvadāšanai no to pieņemšanas punktiem uz ostām, biedrība "Zemnieku saeima" vērsās pie Satiksmes ministrijas jau pavasarī. Tomēr neskaidrība par vagonu pieejamību šajā graudu novākšanas sezonā pastāv joprojām.
""Latvijas dzelzceļš" Latgales reģiona atsevišķiem uzņēmumiem ir, piemēram, augusta mēnesī pateicis, ka būs, nezinu, kādi 400 vagoni attiecīgi visa mēneša garumā. Tad nu šodien jau ir augusta vidus, un atsevišķi uzņēmumi ir saņēmuši vien kādus 20–30 vagonus, lai varētu produkciju izvest," pastāstīja biedrības "Zemnieku saeima" valdes loceklis Mārtiņš Trons.
Valsts AS "Latvijas dzelzceļš" skaidroja, ka šajā sezonā graudu pārvadājumiem plānots izmantot 600 vagonus, neatklājot konkrēti, kā šis skaits atšķiras no iepriekšējiem gadiem. Graudu vagoni pieder "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmumam, kas tos iznomā arī uz citām valstīm, tostarp Krieviju un Ukrainu, kur daļa no tiem šobrīd iestrēguši.
"Ņemot vērā ģeopolitiku un notikumus Ukrainā, aptuveni 260 Latvijas pusei piederošo vagonu, kas ir "LDz cargo", ir palikuši Ukrainā. Ņemot vērā to, ka paši ukraiņi ir demontējuši, uzspridzinājuši sliedes, lai nevarētu neviens arī kara tehniku ievest pie viņiem ne no Krievijas, ne no Baltkrievijas puses, rezultātā vagoni ir palikuši tur. Mēs tos arī caur Baltkrieviju vairāk dabūt nevaram. Caur Poliju nevaram dabūt, jo ir citi dzelzceļa platumi," atklāja Trons.
Līdz šim gan nav saņemtas ziņas, ka graudu uzglabāšanas kapacitāte pieņemšanas punktos būtu izsmelta un elevatori būtu aizpildīti. Nevienu dienu šajā sezonā darbība nav apturēta arī vienā no lielākajiem graudu pieņemšanas punktiem Latgalē – "Rēzeknes dzirnavniekā".
"Spējam nodrošināt visas kravas, kas mums tiek atvestas uz pieņemšanu, un šobrīd notiek arī raiti atlādēšana. Mums padod vagonus katru dienu. Ir dienas, kad padod vairāk, ir dienas, kad padod mazāk. Bet mēs pielāgojamies arī tam skaitam, kas tiek padots. Izvērtējot visus riskus, bija kompānijas, kuras pie mums glabā, uzpērk graudus, jau nodrošinājās iepriekš ar vagoniem. Daļu vagonu viņi ir paņēmuši savā īrē, un tas mums atvieglo darbu. Protams, dzelzceļš savu iespēju robežās mūs arī nodrošina ar vagoniem," pastāstīja AS "Rēzeknes dzirnavnieks" vadītājs Juris Trops.
Aktīva graudu ievešana pieņemšanas punktos vēl turpināsies. Kā norādīja biedrības "Zemnieku saeima" valdes loceklis, ja situācija ar vagonu pieejamību kļūs sarežģītāka, graudus uz ostām nāksies vest ar kravas automašīnām. Tas būtiski palielinās izmaksas.