Panorāma

2021. gadā – mazāk nabadzības riskam pakļauto

Panorāma

Panorāma

EURIBOR likmes kāpumu izjūt 18 % iedzīvotāju

Daļa iedzīvotāju izjūt kredītmaksājumu pieaugumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Gandrīz piektā daļa iedzīvotāju izjūt EURIBOR likmes pieaugumu. Lielai daļai pieaudzis ikmēneša kredīta maksājums. Kopējais cenu kāpums daļai iedzīvotāju licis pārskatīt citus tēriņus, vēl aptuveni 16% iedzīvotāju ķērušies pie ietaupījumiem ikdienas izmaksu segšanai. Vienlaikus banku speciālisti atzīst, ka, salīdzinot ar iepriekšējo krīzi, šī gada cenu sadārdzinājums vairumam kredītņēmēju nebūs kritisks.

Lai piebremzētu inflāciju, palielināta naudas cena, proti, procentu likmes. Lielāka arī EURIBOR (Euro Interbank Offered Rate) likme. Latvijā tas pārsvarā attiecas uz autolīzingu un hipotekāro kredītu.

Piemēram, Artim Koškinam hipotekārajam kredītam procentu maksājums pieaudzis par nepilniem 100 eiro: "Jā, tas ir jūtami, bet, kā es teicu, nākas kaut ko pārplānot, kādu ceļojumu mazāk."

Bankas "Luminor" aptauja rāda, ka šīs likmes pieaugumu pamanījuši gandrīz 18% aptaujāto. No tiem lielākajai daļai procentu maksājums pieaudzis, vēl daļa šī iemesla dēļ mājokļa iegādi atlikusi uz vēlāku laiku, bet neliela daļa šo pieaugumu izjūt kā īres maksas kāpumu.

Tomēr, salīdzinot ar iepriekšējo krīzi, iedzīvotāji lielākoties tiek galā ar maksājumiem. "Tendenci, ka pie mums vēršas pēc palīdzības kredītmaksājumu segšanai, šādu tendenci mēs neesam novērojuši. Mēs redzam, ka ļoti labi Latvijas sabiedrība pašlaik tiek galā ar uzņemtajām kredītsaistībām un maksājumi tiek maksāti laikus," pastāstīja "Luminor" bankas mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais.

Līdzīgi norāda arī bankā "Citadele". Iedzīvotāji lielākoties tiek galā ar maksājumiem. "Protams, katrs klients izjuta kredīta maksājumu palielināšanu. Bet tas ir ļoti svarīgi pie kredītu izsniegšanas, kā mēs izvērtējam klientu un kā klients atbildīgi pieiet līdzekļu aizņemšanās brīdim. Tāpēc šobrīd problēmas mēs nenovērojam. Ir otra lieta, kuru mēs skatāmies tieši uzkrājumos,

redzam, ka klienti sāk tērēt savus uzkrājumus, drošības spilvenu.

Šajos apstākļos klientam tas noder. Redzam, ka šobrīd klienti sāk sevi ierobežot," pastāstīja "Citadeles" grupas uzņēmuma "CBL Life" valdes priekšsēdētāja Anna Fišere Kaļķe.

"Citadeles" pētījums parādījis, ka klienti sākuši mazāk līdzekļu atvēlēt kultūras pasākumiem, retāk pasūta ēdienu un retāk izvēlas ēst ārpus mājas, trešdaļa ierobežojusi ceļošanu un hobijus. Taču satraucošākais, ko novērojuši bankas speciālisti, – aptuveni 15% nolēmuši atlikt plānotus veselības aprūpes pakalpojumus.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti