Covid-19 krīze maina arī beziepakojuma veikalu ikdienu un klientu paradumus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Pagājuši gandrīz divi gadi, kopš Rīgā durvis vēra pirmais beziepakojuma veikals. Drīz tam sekoja vēl vairāki, arī citās pilsētās. Skeptiķi sprieda, ka tā ir modes lieta, kam diez vai lemts ilgs mūžs, bet arī pašlaik veikali turpina darbu un pielāgojušies Covid-19 krīzei, kas ierobežo pircēju iespējas pašiem iesvērt preces.

“Turza” jau pusotru gadu

Covid-19 krīze maina arī beziepakojuma veikalu ikdienu un klientu paradumus
00:00 / 06:31
Lejuplādēt

Latvijas Radio iegriezās divos no Rīgas beziepakojuma veikaliem, lai noskaidrotu, kā “Covid” mainījis to ikdienu un cilvēku iepirkšanās paradumus. Viens no tiem ir veikals “Turza” Ģertrūdes ielā. Pretim ieejai rindojas gurķu, tomātu, kartupeļu un citu dārzeņu un augļu kastes. Pie sienām – beramie konteineri ar bakalejas produktiem, garšvielu kārbas, bambusa zobubirstes, izlejamie šampūni, ledusskapī – piena produkti un vēl daudz kas cits.

Veikala “Turza” vadītāja ir Madara Bundzeniece. “Esam te kopš 2018.gada oktobra, tātad pusotru gadu,” saka Madara un piebilst, ka šajā laikā “Turzai” izveidojies stabils pastāvīgo pircēju loks. “Daudzi cilvēki, kuri sākumā plānoja, ka nu tik nāks un tas būs viņu dzīvesveids, īsti nenāk, jo saprata, ka tas nav viņiem.

Bet daudziem, kuri nemaz nebija plānojuši, ka viņiem tas tā patiks, tas ir iegājies ritmā.

Ir jaunās ģimenītes, kas sākumā domāja, ka tomēr biežāk ies uz lielveikaliem, bet tagad brauc katru otro sestdienu ar saviem traukiem, iet lēnām cauri veikalam un domā, kur ko bērs.”

Veikala “Turza” vadītāja ir Madara Bundzeniece
Veikala “Turza” vadītāja ir Madara Bundzeniece

Covid-19 ienes pārmaiņas

Šis laiks, kad Covid-19 dēļ lielveikalos saiņo katru bulciņu atsevišķā plastmasas plēvē, ienesis pamatīgas korekcijas arī “Turzas” darbā, kur pamatprincips ir pēc iespējas atteikties no iepakojuma.

“Visas preces, kuras mājās netiek termiski apstrādātas vai mazgātas, cilvēks nedrīkst pats ņemt un svērt, ir jābūt iespējai, ka to izdara pārdevējs vai arī tās ir safasētas. Piemēram, maizīti mēs piedāvājam dabīgajos kasavas saknes maisiņos. Viss siers un sviests tagad ir cepampapīros. Ļoti ejošās lietas mēs sabērām gravitācijas dispenseros, kur cilvēkam nav jāver vaļā kaste, viņš vienkārši nospiež rokturi. Un tos mēs regulāri pa dienu dezinficējam,” stāsta veikala vadītāja.

Veikals arī sadalīts zonās, kur cilvēki drīkst pašapkalpoties, kur – ne. “Visas preces, kas tiek patērētas uzreiz – garšvielas, cepumi, saldumi – mēs nolikām citā zonā, esam uzlīmējuši “rociņas”, ka nedrīkst aiztikt, un uzrakstus, ka jālūdz mums palīdzība,” stāsta Madara.

Tas, protams, nozīmē lielāku slodzi pārdevējam, taču Bundzeniece slavē klientus, kuri par jauno kārtību neburkšķot un esot ar mieru pagaidīt. Dezinfekcijas līdzekļa statīvs te ir jau kopš veikala atklāšanas; var dabūt arī vienreizlietojamos cimdus, kas gatavoti no kukurūzas cietes.

Paradumi mainās

“Protams, cilvēki ir dažādi. Esam saskārušies ar to, ka cilvēki saka, ka viņi kādus produktus neņems, jo varbūt kāds kaut ko ir aizticis.

Pastāvīgie klienti joprojām nāk, no attālākām vietām – mazāk. Bet vairāk sāka nākt kaimiņi, kuriem tas ir tuvākais veikals.

Ievērojām cilvēkus, kuri teica – ā, es tepat dzīvoju, bet nekad nebiju ienācis, tagad negribas nekur iet... Daļa cilvēku šeit nāk arī tāpēc, ka te mierīgāk un vieglāk ievērot distanci,” stāsta veikala vadītāja.

Ciparu izteiksmē gan apgrozījums aprīlī krities par 29%, tomēr cilvēki vairāk sākuši pirkt pašu nepieciešamāko. Varot redzēt, ka daudz biežāk gatavo mājās.

“Mums strauji auga dārzeņu un augļu apgrozījums, piena produkti, maize – tādi pamatprodukti. Piegādes dubultoja.

Savukārt visas “ekstras” - dārgie saldumi, našķi – pārtrauca gandrīz vispār kustēties, jo cilvēki koncentrējās uz gatavošanu mājās un daudzi saskārās vai baidījās par finansiālām grūtībām,” atklāj Madara Bundzeniece.

Vairāk tērē pārtikai, ne ekstrām

Otra Latvijas Radio pietura ir veikals “Burka”, kas atrodas Barona ielā un kas durvis vēra īsi pirms “Turzas”. Arī tur pie iesveramajiem žāvēto augļu, zefīru un cepumu traukiem ir uzraksts: “Pasaki, iefasēsim!”

Veikala dibinātāja un vadītāja ir Marija Sološenko. Arī viņa norāda, ka darbiniekiem augusi slodze un klientiem reizēm nākas pagaidīt, jo papildu darbiniekus Covid-19 krīzes laikā veikals nevar atļauties algot.

Veikala “Burka”  dibinātāja un vadītāja ir Marija Sološenko
Veikala “Burka”  dibinātāja un vadītāja ir Marija Sološenko

Arī šeit izteikti jūt krīzes radītās pārmaiņas cilvēku paradumos.

“Klientu skaits ir samazinājies par kādiem 30 - 40%. Mainījusies arī apgrozījuma struktūra.

Ja agrāk cilvēki labprāt pirka videi draudzīgas saimniecības preces, tad pēdējā laikā tiek pirkta galvenokārt pārtika. Cilvēki izvēlas vairāk tērēt pārtikai, nevis citām lietām, ko varētu uzskatīt par ekstru,” atklāj Sološenko.

Līdz Covid-19 krīzei “Burkas” klientu skaits ik mēnesi audzis, tādēļ pārmaiņas bijušas krasas. Aiz loga martā un aprīlī strauji pieklususi allaž dzīvīgā Barona iela.

“Daudz mazāk strādā apkārt esošajos ofisos, jo liela daļa ir pārvākusies strādāt no mājām,” novērojusi Marija.

Nāca kā mode, bet tagad uz palikšanu

Atskatoties uz diviem “Burkas” darbības gadiem, Marija Sološenko secina – “zaļais” dzīvesveids, pat ja sācies kā modes lieta, tomēr daudziem ir uz palikšanu.

“Man liekas, ka tie cilvēki, kuri sāk domāt par vidi, to arī turpina darīt. Protams, ir visādi cilvēki, un var jau būt kaut kāds klikšķis, bet, ja tu sāc aizdomāties par savu izvēļu radītajām sekām, man liekas, ka tu to arī turpini. Varbūt tu neprogresē, bet, ja esi, piemēram, sācis šķirot, tad tu gribēsi turpināt šķirot, jo tas ieiet tavā dzīves ritmā. Tāpat ir arī ar iepirkšanos pie mums. Protams, tiem, kuriem tas ir ērti, kuri dzīvo netālu vai brauc mums garām.

Braukt uz šejieni no otra pilsētas gala pēc kaut kā neliela arī atstātu ekoloģisko pēdu,” stāsta veikala dibinātāja.

Rīgā pašlaik darbojas pieci beziepakojuma veikali, pašlaik durvis ver sestais – Miera ielā. Kā uzsver “Turzas” vadītāja Madara Bundzeniece, neviens no veikaliem pilnībā nevar nosegt visu preču sortimentu, tādēļ sīvi konkurenti viņi pagaidām neesot.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti