Covid-19 dēļ daudzi alus darītāji Eiropā spiesti cīnīties par izdzīvošanu

Eiropā ir iestājusies vasara, kad parasti cilvēki biežāk apmeklē krodziņus un brīvdabas koncertus, kur slāpes veldzē ar alu. Taču šis gads būs atšķirīgs koronavīrusa Covid-19 pandēmijas dēļ. Krogi un restorāni nevarēs strādāt ar pilnu kapacitāti, bet vairums masu pasākumu ir atcelti. Jau kopš Covid-19 krīzes sākuma alus patēriņš Eiropā un pasaulē ir ievērojami samazinājies. Daudziem alus darītājiem tas nozīmē cīņu par izdzīvošanu.  

ĪSUMĀ:

  • Alus patēriņš pasaulē pēdējos gados ir samazinājies, aug konkurence.
  • Covid-19 dēļ ar mazāku jaudu strādā krogi, lieli pasākumi atcelti.
  • Tas ir smags trieciens alus darītāju nozarei.
  • Pasaulē otrais lielākais ražotājs “Heineken” martā pārdeva par 14% mazāk alus.
  • Arī Latvijā Covid-19 dēļ lielākais kritums bijis bāru, restorānu un viesnīcu sektorā.
  • Taču  Latvijā situācija ar alus noietu pamazām uzlabojoties.
  • Francijā alus ražotāji bijuši spiesti iznīcināt vismaz 10 miljonus litru alus.
  • Lielbritānijā neesot realizēti 40 miljoni litru alus.
  • Par slēgšanu ir paziņojusi 400 gadu senā Bavārijas alus darītava “Wernecker”.
  • Covid-19 krīzes laikā daudzas mazās darītavas uzsāka produkcijas piegādi uz mājām.

Krīze skar mazas un lielas darītavas

Alus patēriņš pasaulē pēdējos gados ir samazinājies, saasinot alus ražotāju konkurenci par pircējiem. Negaidīts un smags trieciens nozarei bija koronavīrusa Covid-19 pandēmija. Restorānu un krodziņu slēgšana, kā arī festivālu un lielu sporta pasākumu atcelšana daudzas alus darītavas ir nospiedusi uz ceļiem.

Analītiķi prognozē, ka 2020. gadā pasaulē izdzers par 82 miljoniem hektolitru alus mazāk nekā pagājušajā gadā. Tas ir milzīgs kritums.

Krīzē vissmagāk cieš mazās alus darītavas, taču arī nozares lielākie spēlētāji nav palikuši neskarti.

Piemēram, pasaulē otrs lielākais alus ražotājs “Heineken” gada pirmajos trīs mēnešos pārdeva par 2% mazāk alus nekā pērn.

Martā, kad visā pasaulē sāka ieviest stingrus pulcēšanās ierobežojumus, “Heineken” pārdošanas apjoms nokrita par 14%, salīdzinot ar 2019. gada martu.

Uzņēmuma tīrā peļņa gada pirmajā ceturksnī samazinājās par 135 miljoniem eiro, vēsta biznesa portāls “Marketwatch.com.”

“Heineken” vadība prognozē, ka gada otrajā ceturksnī pārdošanas apjomi samazināsies vēl vairāk.

Latvijā piesardzīgs optimisms

Latvijā ir nedaudz vairāk par 60 alus darītavām, kuras strādā sarūkošā tirgū. Aplēses liecina, ka pēdējos desmit gados dažādu faktoru ietekmē Latvijas alus tirgus ir samazinājies par aptuveni ceturto daļu.

Pēc koronavīrusa uzliesmojuma Latvijā neieviesa tik drakoniskus pulcēšanās ierobežojumus kā daudzās Rietumeiropas valstīs, tomēr vairums iedzīvotāju paklausīja valdības un epidemiologu ieteikumam palikt mājās. Tukšas kafejnīcas un krodziņi un atceltie publiskie pasākumi nozīmēja daudz neizdzerta alus.

“Carlsberg” grupā ietilpstošā alus ražotāja “Aldaris” loģistiskas direktors Edgars Bērziņš sarunā ar Latvijas Radio sacīja, ka šī gada pirmie seši mēneši bijuši ļoti saspringti.

Koronavīrusa pandēmijas dēļ lielākais alus pārdošanas apjoma kritums bijis bāru, restorānu un viesnīcu sektorā. Taču situācija pamazām uzlabojoties.

“Principā pandēmijas laikā darbs šajās tirdzniecības vietās apstājās. Darboties darbojās, bet tirdzniecības apjoms ļoti kritās. Ja mēs skatāmies uz to, kā pašlaik attīstās šis segments, tad mēs redzam, ka tas sāk atdzīvoties, jo cilvēki ir kļuvuši drošāki,” atzina Bērziņš.

Vērtējot nozares nākotni, viņš ir piesardzīgi optimistisks.

“Uz tuvāko pusgadu es skatos pozitīvi. Ja mēs raugāmies uz jūniju, tad laikapstākļi ir lieliski, kas visā alus nozarē spēlē būtisku lomu. Ja ir pietiekami silta vasara, tad alus patēriņš ir salīdzinoši augstāks. Bet es domāju, ka visiem ir jāņem vērā vairāki scenāriji un jāsaprot tas, ka pandēmijas ietekme būs jūtama vēl vismaz pāris gadu,” prognozē “Aldara” pārstāvis.

Jelgavas alus darītavas “Viedi” pārstāvis Ilvars Grēns Latvijas Radio sacīja, ka uzņēmumam, tāpat kā visai nozarei, pašlaik nav vieglākie laiki. Rīgas bāru slēgšana pēc ārkārtējā stāvokļa ieviešanas un visā valstī šovasar atceltie masu pasākumi sit pa kabatu.

“Izejvielas ir iepirktas, inventārs ir iepirkts. Pastāvīgās izmaksas jau nemainās, ja esi tam gatavojies un iztērējis līdzekļus, bet to visu nogriež, tad, protams, ir grūtāk,” atzina Grēns.

Taču nelielās alus darītavas vadība nenolaida rokas un pielāgojās situācijai.

“Veicām piegādes uz mājām, strādāja arī veikaliņš blakus darītavai. Vietējie bija atsaucīgi un nāca iepirkties. Kaut kā ķepurojamies,” stāstīja alus darītavas pārstāvis.

Neraugoties uz sarežģīto situāciju, Ilvars Grēns ir optimistiski noskaņots par Latvijas mazo alus darītavu nākotni, bet nenoliedz, ka daļa aroda brāļu ir pretējās domās.

“Daudziem [krīzes laikā] bija pesimistiskāks noskaņojums: “Viss slikti, viss slikti.” Bet ir arī tādi, kuri saka: “Strādājam, rosāmiem. Neizdodas viens variants, meklējam citus variantus”,” stāstīja Grēns.

Pirms Covid-19 pandēmijas alus darītāji Eiropā aptuveni pusi no ieņēmumiem guva no dzērienu pārdošanas restorāniem, krogiem un kafejnīcām. Pēc ierobežojumu ieviešanas ražotājiem nebija, kur likt produkciju.

Bavārijā slēdz 400 gadus senu darītāvu

Francijas Alus darītāju asociācija apgalvo, ka šīs valsts alus ražotāji bijuši spiesti iznīcināt vismaz 10 miljonus litru alus. Savukārt Lielbritānijā neesot realizēti 40 miljoni litru alus.

Atsevišķas alus darītavas ar lielu atlaidi pārdevušas vai pat par velti izdalījušas alu, kam tuvojās derīguma termiņa beigas.

Vācijas alus ražotāji smagi cietuši ne tikai no krodziņu un viesnīcu slēgšanas, bet arī no alus festivālu atcelšanas. Grandiozākais un slavenākais no tiem ir “Oktoberfest”, kas jau kopš 1810. gada notiek Bavārijas galvaspilsētā Minhenē. 2019. gadā “Oktoberfest” apmeklēja vairāk nekā seši miljoni cilvēku, kuri kopā izdzēra vairāk par septiņiem miljoniem litru alus. Bavārijas valdība nolēma, ka drošības apsvērumu dēļ šogad “Oktoberfest” nenotiks.

Par slēgšanu ir paziņojusi 400 gadu senā alus darītava “Wernecker”, kas atrodas Bavārijas pilsētiņā Vernekā. Nelielais brūzis ir pārdzīvojis abus pasaules karus, ekonomiskās krīzes un alus patēriņa samazināšanos, bet Covid-19 izraisītā krīze uzņēmumam izrādījusies liktenīga. “Wernecker” alus darītava darbu turpinās līdz septembrim.

Ģimenes brūža vadītāja Kristīne Langa skaidroja, kāpēc uzņēmuma tālāka pastāvēšana nav iespējama.

“Viss ir mainījies, un mazajiem uzņēmumiem situācija nav kļuvusi vieglāka. Tas prasa daudz spēka un enerģijas. Mēs pēdējos gados veicām lielus ieguldījumus, lai nostiprinātos tirgū un sagatavotos nākotnei. Bet tad ieradās koronavīruss. Vispirms atcēla visus alus festivālus, kas mums ir būtiski, bet pēc tam slēdza restorānus, kas mums arī ir svarīgi. Manai ģimenei un man tā visa ļoti pietrūks.

Šeit vienmēr ir bijusi alus darītava, mēs par to vienmēr esam runājuši pie pusdienu galda. Daļu no savas identitātes zaudēsim ne tikai mēs, bet arī tuvējais reģions,” ar skumjām atzīst Langa.

Vācijas Aldaru asociācijas ģenerālsekretārs Holgers Eihele baidās, ka šīs senās alus darītavas liktenis drīzumā var piemeklēt arī citus brūžus.

“Krīze ir skārusi alus darītavas visā valstī. Gan mazās, gan vidējās, gan lielās alus darītavas. Jautājums ir – cik ļoti tās ir atkarīgas no restorāniem? Daudzas alus darītavas 90% no savas produkcijas pārdod restorāniem, no kuriem vairums bija slēgti nedēļām. Mums ir grūti prognozēt nākotni – kad visi restorāni un alus dārzi atkal būs atvērti. Man ir bažas, ka sliktākajā gadījumā tas notiks ne agrāk kā jūlijā vai augustā. Bet daudzi – gan restorāni, gan alus darītavas - līdz tam laikam var neizdzīvot,” Eihele sacīja televīzijas kanālam “Euronews”.

Covid-19 krīzes laikā daudzas mazās alus darītavas uzsāka produkcijas piegādi uz mājām.

Tas ļāva turpināt alus ražošanu un nevajadzēja atlaist darbiniekus. Lielāki alus ražotāji uzsāka roku dezinfekcijas līdzekļu ražošanu. Savukārt Japānā kāds alkohola ražotājs no mazajām alus darītavām iepirka alu, no kura pēc tam ražoja džinu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti