Vairāku būvnieku pārstāvji norādījuši, ka būvizstrādājumu izmaksas ir būtiski pieaugušas pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā un tam sekojušajām starptautiskajām sankcijām pret Krieviju un Baltkrieviju. Atsevišķās būvizstrādājumu kategorijās cenas kāpušas pat vairākkārt, ir arī tādi materiāli, kuru pieejamība ir ļoti apgrūtināta, piemēram, dzelzs un tērauda izstrādājumi.
Centrālā statistikas pārvalde ziņo, ka būvmateriālu cenas gada laikā ir kāpušas par ceturto daļu, savukārt kopumā būvniecības izmaksas martā bijušas par 18,7% augstākas nekā 2021. gada martā.
“Latvijas Būvuzņēmēju partnerībā” skaidroja, ka būvnieki gaida, kad Ekonomikas ministrija valdībā virzīs noteikumus, kas uzdos līgumos obligāti iekļaut cenu indeksāciju. Pagaidām turpinās diskusijas, cik konkrētus indeksācijas nosacījumus noteikumos iekļaut.
Organizācijas vadītājs Gints Miķelsons sacīja: “Mājasdarbs ir valsts pārvaldei tomēr nodefinēt šo nākotnes formulu, nākotnes nosacījumus, lai varētu tie līgumi, kas šobrīd stāv uz galda un gaida, lai viņi varētu tikt turpināti.”
Piemēram, otrdien tapa zināms, ka Sarkandaugavas satiksmes pārvada būvdarbi ir apturēti, un tos plānots atsākt tad, kad tiks panākta vienošanās ar pasūtītāju – Rīgas domes Satiksmes departamentu – par līgumcenas pārskatīšanu būvizstrādājumu izmaksu pieauguma dēļ.
Līdzīgā situācijā tagad ir daudzi publisko iepirkumu pasūtītāji. Piemēram, “Latvijas Valsts ceļi” norādīja, ka nolīgtais uzņēmums autoceļa A13 pārbūvei šonedēļ paziņojis par lēmumu līgumu lauzt pirms darbu sākšanas. Visi lielāko objektu būvnieki arī nosūtījuši vēstules, sakot, ka samaksu par darbiem vajadzēs lielāku.
Tagad “Latvijas Valsts ceļi” esot gandrīz pabeiguši metodikas izstrādi, kā uzņēmējiem samaksu palielināt. Visiem cenas plānots celt pēc vienotiem principiem.
“Latvijas Valsts ceļu” pārstāve Anna Kononova pauda: “Nevar būt situācijas, kad viens un tas pats būvizstrādājums vai būvmateriāls maksā dažādi dažādos līgumos. Mēs esam saņēmuši nosacītas tāmes no būvniekiem, kur vienam bitumens ir par 30% dārgāks, otram par – 50%. (..) Tāda situācija īsti nevar būt, jo tomēr Latvijā ir diezgan vienots būvmateriālu tirgus.”