Būtiski pieaugusi uzņēmēju interese par dalību starptautiskajās izstādēs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Ievērojami pieaugusi uzņēmēju interese par dalību starptautiskās izstādēs, un to veicina divi faktori – Covid-19 pandēmijas izraisītās krīzes sekas un karš Ukrainā. Vēl viens veicinošs faktors ir valsts atbalsta apjoma palielinājums dalībai starptautiskās izstādēs no 50 uz 80%.

Būtiski pieaugusi uzņēmēju interese par dalību starptautiskajās izstādēs
00:00 / 03:54
Lejuplādēt

Pandēmijas un Krievijas īstenotā kara Ukrainā izraisītās krīzes ietekmē ievērojami pieaugusi uzņēmēju interese par dalību starptautiskās izstādēs, lai meklētu aizvien jaunus eksporta partnerus. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktora vietniece eksporta jautājumos Iveta Strupkāja stāstīja, ka liela aktivitāte ir gan Eiropas, gan tālajos eksporta tirgos.

"Karš Ukrainā un tam sekojošās sankcijas pret Krieviju, pret Baltkrieviju būtiski ietekmēja gan šīs preces fiziski pārvadāt un pārdot uz valstīm, gan norēķināties. Tāpat arī vesela virkne preču kļuva par sankcionētām, kuras vairs nav iespējams realizēt konkrētajos tirgos. Protams, ka šie tirgi ir arī saistīti ar ārkārtīgi augstiem riskiem, un līdz ar to arī objektīva un dabiska nepieciešamība meklēt jaunus noieta tirgus, meklēt jaunus, stabilākus partnerus," teica Strupkāja.

Strupkāja pauda, ka vēl viens būtisks faktors, kas veicina uzņēmēju interesi par dalību starptautiskās izstādēs, ir atbalsta apjoma palielinājums.

"Pēc šī gada aprīļa, kad tika pieņemti grozījumi starptautiskās konkurētspējas veicināšanas programmā un tika palielināts pieejamais atbalsta apjoms no 50 uz 80%, tad zvanu un sniegto konsultāciju skaits pieauga uz pusi. Un ikdienā redzam, ka pieprasījuma skaits ir ar augšupejošu tendenci," klāstīja Strupkāja.

LIAA pārstāve informēja, ka šāda veida atbalsts uzņēmumiem būs pieejams līdz nākamā gada izskaņai un šim mērķim pieejami vēl vairāk nekā seši miljoni eiro.

Būvmateriālu ražošanā strādājošā "Controlit Factory" valdes priekšsēdētājs Kārlis Šēnhofs sacīja, ka uzņēmuma eksportspēja iet roku rokā ar konkurētspēju un krīzes laikā ārējās tirdzniecības paplašināšanai jāpievērš īpaši liela vērība.

"Krīze uzņēmējiem vienmēr ir kā degviela, lai domātu, kā šo krīzi pārvarēt un kādus risinājumus – pareizus vai nepareizus – pieņemt," teica Šēnhofs.

Viņš stāstīja, ka uzņēmums izmanto LIAA atbalstu dalībai starptautiskās izstādēs, jo krīzes laikā uzņēmumam ir īpaši svarīgi meklēt jaunas iespējas ārējos tirgos. "Tas ir tas pats, kad mēģiniet uzrāpties kalnā un sākas vētra. Tad ir izvēle – apsēsties, nosalt, iet uz priekšu vai iet atpakaļ. Mēs šajā situācijā ejam uz priekšu."

Arī bankas "Citadele" ekonomists Mārtiņš Āboliņš uzsvēra, ka krīzes un ekonomikas sabremzēšanās ir cikliska – tās nāk un pāriet.

"Tādos lielu svārstību brīžos, kad kaut kas mainās – un globālajā ekonomikā ir šādas svārstības –, tas ir izaicinājums, bet arī iespējas. Mēs esam pietiekami konkurētspējīgi, lai meklētu, kā samazināt izmaksas, kā optimizēt. Latvijas uzņēmumi ir konkurētspējīgi un interesanti ārvalstīs, tāpēc tas ir jārāda. Latvijas ekonomikai, kas ir maza, atvērta ekonomika, eksports ir pats galvenais, uz kā mēs attīstāmies. Tas nemainās, vai ekonomika šobrīd aug ļoti strauji vai bremzējas. Tādas īstermiņa cikla svārstības nav tik būtiskas. Ilgtermiņa darbs ir un paliek, un tas ir jādara," norādīja ekonomists.

Un dalība izstādēs ir ilgtermiņa darbs, uzņēmumiem svarīgi tajās piedalīties gadu no gada, jo rezultāti jeb darba augļi nenāk uzreiz, bet pēc vairākiem neatlaidīga darba gadiem. Āboliņš uzsvēra, ka Latvijas eksporta vērtība turpina pieaugt krietni virs 20% un attīstības tendences ir iepriecinošas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti