Sadaļas Sadaļas

Labrīt

Liepājā cerīgi raugās uz kravām no Baltkrievijā topošā industriālā parka «Lielais akmens»

Labrīt

Aviācijas izmešu emisijas jaunā sistēma - tikai pirmais solis vēlamajā virzienā

LDIA starptautiskās attīstības direktors Nīls Volkers par ''Rail Baltica''

Britu dzelzceļa industrijas pārstāvis: «Rail Baltica» – nozīmīgs projekts, kas vilina kompānijas

Lielbritānijas dzelzceļa industrija aktīvi darbojas visā pasaulē, un ir gluži dabiski, ka tik nozīmīgi projekti kā "Rail Baltica" vilina Apvienotās Karalistes kompānijas kļūt par šī projekta partneriem. To intervijā Latvijas Radio atzina Lielbritānijas Dzelzceļa industrijas asociācijas starptautiskās attīstības direktors Nīls Volkers.

Viņš Latvijā ieradies Apvienotās Karalistes Dzelzceļa tirdzniecības misijā. Viens no misijas mērķiem ir iepazīšanās ar Latvijas dzelzceļa industriju, ar kuru šajā nozarē strādājošās Lielbritānijas kompānijas varētu sadarboties gan "Rail Baltica", gan citos dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektos. Volkers intervijā atzina, ka Lielbritānijas dzelzceļa industrijas uzņēmumi ir ieinteresēti piedalīties "Rail Baltica" projektā.

Daži jau ir iesaistīti "Rail Baltica" projektā

Madara Fridrihsone: Lielbritānijas dzelzceļa industrija, neapšaubāmi, ir ieguvusi iespaidīgu pieredzi, attīstot tādus milzīgus dzelzceļa projektus kā, piemēram, "Crossrail" vai "Eurostar" vilcienu maršrutu zem Lamanša kanāla. Bet kādas ir jūsu intereses Baltijas valstīs, jo īpaši – saistībā ar "Rail Baltica" projektu?

Nīls Volkers: "Rail Baltica" ir stratēģiski nozīmīgs projekts, kas ir svarīgs visām trim nācijām, kas tajā iesaistītas un, cerams, arī Somijai un Polijai.

Mēs priecājamies, ka dažas kompānijas jau ir bijušas iesaistītas šajā projektā, piemēram, "Aecom", kam jau ir biroji šeit, veica projekta priekšizpēti.

Arī "RB Baltica" komanda ir apmeklējusi Lielbritāniju, lai iepazītos ar mūsu pieredzi.

Apvienotās Karalistes dzelzceļa industrija aktīvi darbojas visā pasaulē. Mēs sevi uzskatām par konkurētspējīgiem un varam piedāvāt plaša spektra ekspertīzi, profesionālu servisu, savus konsultantus, piegādātājus, tehnoloģijas, turklāt mums ir daudz jaunu augsto tehnoloģiju šajā jomā. Gribētu arī atzīmēt faktu, ka Lielbritānijas dzelzceļš ir viens no drošākajiem dzelzceļiem Eiropā. Tātad mūsu pienesums šajā projektā varētu būt prasmes un ekspertīze. Un, ņemot vērā, ka mūsu kompānijas aktīvi darbojas visā pasaulē, ir gluži dabiski, ka tik nozīmīgi projekti kā šis vilina Apvienotās Karalistes kompānijas ierasties, pētīt situāciju un kļūt par šo projektu partneriem.

Jūs pārstāvat Dzelzceļa industrijas asociāciju, kuras biedri ir gan ražotāji, gan celtniecības, gan citu nozaru kompānijas. Varbūt kādam no jūsu biedriem ir īpaša interese par "Rail Baltica" projektu?

Kā es jau teicu, "Aecom" jau ir strādājis pie šī projekta. Mūsu biedrs ir "Hitachi", kas arī Lielbritānijā darbojas dzelzceļa industrijā, viņi arī šonedēļ ir šeit. Mums ir arī vairāki piegādātāji, kas specializējas šajā industrijā. Bet Dzelzceļa industrijas asociācija ir izveidota jau 1875. gadā un kopumā pārstāv gandrīz 200 piegādātāju. Daži no tiem ir ļoti ieinteresēti projektos šeit, protams, ne visi. Mūsu misija ir samērā maza. Bet pilnīgi noteikti, šie piegādātāji interesējas par iespējām piegādāt savus ražojumus nozarei, kurā mums ir gan prasmes, gan pieredze.

Manuprāt, tās var noderēt arī jūsu prasmju uzlabošanai, mēs varam arī apmācīt jūsu cilvēkus. Bet, iespējams, arī mēs varam kaut ko iemācīties no Latvijas dzelzceļa industrijas. 

Lai nozare būtu lietas kursā par "Rail Baltica"

Ir gluži dabiski, ka Lielbritānijas kompānijas savu biznesa interešu vārdā vēlētos piedalīties "Rail Baltica" projektā. Bet vai jūs rēķināties ar to, ka arī daudzas vietējās kompānijas vēlas nopelnīt šajā projektā? Varbūt plānojat sadarbību ar vietējām kompānijām vai varbūt jau kāds partneris jau ir padomā?

Apvienotās Karalistes dzelzceļa kompānijas parasti raugās pēc partneriem, tas ir svarīgi, lai saprastu jūsu kultūru, jūsu biznesa tradīcijas. Šajā ziņā mūsu kompānijām var pietrūkt zināšanu, kas būtu nepieciešamas. Mēs, protams, paļaujamies uz Apvienotās Karalistes vēstniecību, uz Tirdzniecības komandas palīdzību, bet pilnīgi noteikti, mums būtu nepieciešami vietējie partneri, ar kuriem sadarbojoties var uzcelt iespējami labāko dzelzceļu.

Ne tikai, lai nopelnītu?

Ne tikai, lai nopelnītu. Protams, Lielbritānija ir atvērts un caurspīdīgs tirgus, un mēs labprāt redzam citu valstu kompānijas strādājam mūsu tirgū. 

Domāju, mūsu kapacitāte ir stipri par mazu, lai konkurētu Apvienotās Karalistes tirgū.

Bet mēs tiešām labprāt redzam starptautisko tirdzniecību un kompānijas no visas Eiropas strādājam Lielbritānijā.

Cik var spriest no "Google" atrodamās informācijas, esat strādājis Honkongas dzelzceļa operatorā "MTR Coorporation"…

Nē, nē, tas ir mans vārdabrālis, ir cits Nīls, kurš strādā "MTR Coorporation", tas diemžēl neesmu es.

Un tomēr. Šī kompānija ir Londonas virszemes dzelzceļa un Stokholmas metro operators. Šie abi ir sadarbības projekti. Varbūt nākotnē arī "Rail Baltica" operatoru būtu jāveido, vietējām kompānijām sadarbojoties ar kādu operatoru, kam jau ir starptautiska pieredze?

Tas acīmredzot varētu būt tas modelis, kuru "Rail Baltica" varētu izvēlēties. Bet jūsu minētais piemērs labi apliecina, ka Apvienotā Karaliste ir atvērts tirgus. "MTR" saimnieko daļā no mūsu virszemes dzelzceļa. Bet mums ir arī dzelzceļa operatori, kas strādā citviet pasaulē, piemēram, "National Express", "Go Ahead" – šīs kompānijas strādā starptautiskajā tirgū tieši kā dzelzceļa operatori. Iespējams, kāda no šīm kompānijām varētu būt ieinteresēta strādāt Baltijas valstīs.

Katrā ziņā, nozarei ir jābūt lietas kursā par šādiem nozīmīgiem projektiem, lai būtu pārliecinātas, ka tām ir atbilstoši resursi un komanda,

lai vajadzības gadījumā iedarbinātu visus mehānismus, piedalītos konkursos un uzvaras gadījumā izveidotu komandas, kas spēj paveikt šos uzdevumus.

Šīs kompānijas ir pasažieru dzelzceļa operatori vai kravu pārvadājumu operatori?

Protams, mums ir arī kravas pārvadājumu operatori, bet Lielbritānijas dzelzceļa industrijā dominē pasažieru dzelzceļa serviss, kas, cik es saprotu, būs arī nozīmīgākais "Rail Baltica" serviss. Turklāt Apvienotajā Karalistē ir arī operatori, kas strādā abos šajos virzienos. Viss atkarīgs no tā, ko īsti gribētu "Rail Baltica".

Pārliecināts par caurspīdīgu konkursa procesu

Atšķirībā no Lielbritānijas dzelzceļa kompānijām, "Rail Baltica" dalībnieki ir valstij piederoši uzņēmumi. Vai tas nevairo risku, ka kādos gadījumos "Rail Baltica" vadība var būt spiesta vadīties vairāk no politiskās, nevis no ekonomiskās loģikas apsvērumiem?

Mēs varam paļauties tikai uz atklātu un caurspīdīgu konkursa procesu. Esmu pārliecināts, ka tieši tāds tas būs, ka tāpat kā Lielbritānijā līgumu iegūs tas pretendents, kas piedāvās labāko iespējamo cenu. 

Vienīgais, kam ir nozīme, ir cena?

Cena, protams, ir ļoti svarīga. Bet, protams, gribētos redzēt arī kvalitāti, prasmes.

Protams, būs konkursa specifikācija, tā ir ļoti svarīga un tikai pēc tam, kad būsim redzējuši specifikāciju, varēs runāt par kādām cenām.

Visbeidzot viens, iespējams, ne īpaši patīkams jautājums. Kā visus Lielbritānijas dzelzceļa industrijas plānus attiecībā uz "Rail Baltica" var ietekmēt "Brexit"? "Rail Baltica" celtniecību ir plānots sākt 2020. gadā, tas ir, jau pēc iespējamā "Brexit" datuma.

Manuprāt, šis ir absolūti godīgs jautājums. Mums ir jāpaļaujas uz mūsu politiķu un Eiropas politiķu spēju panākt labāko iespējamo vienošanos gan Apvienotajai Karalistei, gan Eiropas Savienībai. Mēs jau nepametam Eiropu, mēs tikai, iespējams, aizejam no Eiropas Savienības. Bet mūsu dzelzceļa kompānijas strādā visā pasaulē un Eiropa ir un paliek nozīmīgs Apvienotās Karalistes tirdzniecības partneris. Manuprāt, mums vēl arvien būs daudz, ko piedāvāt un biznesa sadarbība varēs turpināties.

Tomēr šīs britu kompānijas, kas strādā citur pasaulē, balstās uz starpvalstu tirdzniecības līgumiem, kamēr līgums ar Eiropas Savienību būs daudzvalstu līgums, kas ir sarežģītāk.

Esmu pārliecināts, ka vēl priekšā sarežģītas sarunas. Uz to iet arvien vairāk. Bet mums nākas paļauties, uz viņu spēju vienoties par labāko iespējamo risinājumu Apvienotajai Karalistei un Eiropas Savienībai. Abas puses ir svarīgi tirdzniecības partneri un tā tas arī paliks. Protams, te var būt gan riski, gan iespējas.

Es neesmu politiķis, bet es pilnīgi noteikti gribētu turpināt tirdzniecību. Mēs esam tirgotāju nācija un vēlamies turpināt strādāt ar Eiropas Savienību.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt