Vācijas politiķi šajās dienās sastopas ar sarežģītu dilemmu. Kā pirms vēlēšanām parādīt vēlētājiem, ka viņi ir gatavi bargi vērsties pret negodīgiem automobiļu ražotājiem un tajā pašā laikā nenodarīt pārāk lielu kaitējumu tik nozīmīgai industrijai?
Vācijas kancleres Angelas Merkeles preses sekretāre Ulrike Demmere pirms autoražotāju un politiķu samita Berlīnē pasvītroja, ka "Volkswagen", "Mercedes" un "BMW" saņems kritiku par to, ko ir pelnījuši, bet vienmēr paturot prātā, ka šī ir stratēģiski nozīmīga industrija Vācijas ekonomikai.
Auto industrijā Vācijā ir nodarbināti aptuveni 800 000 cilvēku, un tā veido piekto daļu no valsts eksporta apjoma.
Oficiāli samits Berlīnē ir veltīts gaisa piesārņojuma mazināšanai pilsētās. Lielu daļu no tā rada automašīnas ar dīzeļdzinējiem. Tādēļ Vācijas transporta ministrs Aleksanders Dobrinds jau ir paziņojis, ka ražotājiem būtu jāuzņemas daļa atbildības par to, lai ātrāk tiktu nomainītas novecojušās automašīnas ar dīzeļdzinējiem.
Atsevišķi ražotāji kā risinājumu ir piedāvājuši papildu valsts subsīdiju piešķiršanu, kas motivētu cilvēkus ātrāk aizstāt savas vecās automašīnas pret jaunām. Tomēr politiķi šo ideju ir noraidījuši, sakot, ka šajā situācijā jārīkojas ir ražotājiem, nevis nodokļu maksātājiem.
Vācijas Transporta ministrija pat ir pieļāvusi iespēju vērsties ar tā dēvēto kolektīvo prasību tiesā pret "Volkswagen" par zaudējumu piedziņu. Šādas tiesvedības ir plaši izplatītas ASV, bet ir liels retums Eiropā.
Tas tiek uzskatīts par vienu no iemesliem, kādēļ Eiropas patērētāji nav saņēmuši gandrīz nekādas kompensācijas dīzeļdzinēju izmešu skandālā. Turpretī Amerikā tās tika izmaksātas.
Pēdējā laikā ir izskanējuši vēl divi skandāli, kas draud krietni sabojāt Vācijas autoindustrijas reputāciju. Izrādās, ka "Volkswagen" ir maldinājis Eiropas Investīciju banku, lai saņemtu 400 miljonu eiro aizdevumu. To nesen ir atklājis Eiropas krāpšanās apkarošanas birojs OLAF. Šī nauda tika izmantota, lai izstrādātu dīzeļdzinēju, kam vajadzēja atbilst jaunām Eiropas un Amerikas vides prasībām. Tomēr atbildīgās amatpersonas jau tobrīd esot zinājušas, ka jaunais dzinējs spēs izpildīt izmešu prasības, tikai uzstādot īpašo ierīci, kas palīdz apmānīt varasiestādes, uzrādot krietni labākus rezultātus laboratorijas testos salīdzinājumā ar braukšanu uz ielas.
Eiropas Investīciju bankas vadītājs Verners Hojers paziņojumā ir norādījis, ka "Volkswagen" ir lielisks uzņēmums, kuram pēdējos gados ir bijuši slikti vadītāji.
Cits skandāls skar aizdomas par iespējamo nelikumīgo vienošanos starp "Volkswagen", "Daimler", "BMW", "Audi" un "Porsche" par savstarpējās konkurences ierobežošanu. Šādas vienošanās, ko dēvē par karteļiem, strikti aizliedz gan Vācijas, gan Eiropas Savienības likumi, jo no tām cieš patērētāji. Šo lietu šobrīd izmeklē konkurences uzraugi.