Bažas par nespēju līdz augusta beigām izvest visas minerālmēslu kravas no ostām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Valsts vides dienestam (VVD) pastāv bažas, ka līdz iepriekš noteiktajam termiņam - 30.augustam - visas minerālmēslu kravas no Latvijas ostām var netikt izvestas, aģentūru LETA informēja VVD sabiedrisko attiecību speciāliste Ilona Černodona.

Viņa norādīja, ka VVD uzrauga minerālmēslu kravu izvešanas procesu ostās - vides piesārņojuma un drošības riski tiekot pārvaldīti un patlaban nepastāv.

Minerālmēslu kravu izvešanas procesā no sankcijām pakļautās SIA "Riga fertilizer terminal" ir atkāpes no noteiktajiem termiņiem VVD izdotajā administratīvajā aktā. Kā skaidro Černodona, minerālmēslu izvešana ir iekavējusies atbilstošas dokumentācijas izstrādes un starpinstitūciju saskaņošanas posmā, jo termināla darbība un darījumi un kravu operācijas ar terminālī esošajiem minerālmēsliem ir pakļautas starptautisko un Latvijas nacionālo sankciju likuma regulējumam. Ar to saprotams, ka jebkuri darījumi un pakalpojumi, kas saistīti ar naudas līdzekļu apriti tiek iepriekš saskaņoti ar Finanšu un kapitāla tirgus komisiju un Ārlietu ministriju un citām saistītām iestādēm pēc nepieciešamības.

Sankcijām pakļauta minerālmēslu krava, kas nav bīstamā krava, atrodas arī Rīgas ostā uz kuģa. Kuģis "Asian Majesty" Rīgas ostas enkurvietā atrodas jau kopš šā gada 5.marta. Uz kuģa atrodas kālija hlorīda minerālmēslu krava, kura daļēji tika uzkrauta jau Sanktpēterburgā, papildus šo minerālmēslu apjoms kuģī tika iekrauts arī no SIA "Riga fertilizer terminal".

VVD ir aicinājis Rīgas Brīvostas pārvaldi un Valsts ieņēmumu dienestu pieņemt nepieciešamos lēmumus un veikt darbības atbilstoši savai kompetencei, lai novērstu iespējamos draudus videi, kas varētu rasties, ja kuģis ilgstoši nevarēs pamest ostu. Jautājuma risināšanā patlaban ir iesaistījusies arī Ārlietu ministrija.

Līdzīga situācija, kad minerālmēsli ir iestrēguši uzglabāšanas noliktavā sankciju un ar tām saistīto ierobežojumu dēļ, ir ar SIA "Systems Recycling". Noliktavā Rīgas brīvostas zonā sankciju skartā minerālmēslu krava pieder sankcijām pakļautiem uzņēmumiem ar kopējo apjomu 7439 tonnas. Saistībā ar šo gadījumu VVD ir izdevis nelabvēlīgu administratīvu aktu, minerālmēslu izvešanas nodrošināšanai līdz šā gada 15.septembrim, kas saistīts ar uzņēmuma darbību bez nepieciešamajām atļaujām ķīmisko vielu uzglabāšanai.

Operatoram un kravu īpašniekiem norādīts uz starptautisko un Latvijas nacionālo sankciju likumā noteikto prasību ievērošanu, lēmuma izpildē un nepieciešamo darījumu slēgšanā, uzsver Černodona.

Informācija par šo gadījumu ir zināma iesaistītajām valsts iestādēm un dienestiem, kuras arī ir veikušas attiecīgas pārbaudes, norāda VVD.

Arī Ventspilī AS "Kālija parks" atrodas 52 447 tonnas kālija hlorīda. Pašlaik tas tiek glabāts vienā noliktavā. Krava pieder sankcijām pakļautam uzņēmumam. Terminālim, kurš uzglabā kravu, darbība nav ierobežota, tāpēc valsts institūcijas neiesaistās šī jautājuma risināšanā.

KONTEKSTS:

"Rīga Fertilizer Terminal" darbojas Kundziņsalā. Vairākas Rīgas ostas apkaimē dzīvojošo pārstāvošās organizācijas iepriekš centušās nepieļaut amonija nitrāta minerālmēslu pārkraušanu "Rīga Fertilizer Terminal" terminālī Kundziņsalā. Iedzīvotāju satraukums pieauga pēc sprādziena Teksasas minerālmēslu ražotnē 2013. gadā, kā arī pēc 2020. augustā notikušā milzīgā sprādzienā ostas rajonā Libānas galvaspilsētā Beirūtā, kur vienā no noliktavām vairākus gadus glabātas 2700 tonnas amonija nitrāta.

Saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā sankcijām pakļauts koncerna "Uralhim" vadītājs Dmitrijs Mazepins, kurš ir patiesais labuma guvējs četros Latvijas uzņēmumos. Divi no uzņēmumiem ir termināļi Rīgā un Ventspilī, kas saistīti ar bīstamu vielu uzglabāšanu un pārkraušanu. Rīgā runa ir par "Riga Fertilizer Terminal," kas gadā kopumā drīkst apgrozīt 1,2 miljonus tonnu bīstamo amonija nitrātu saturošus minerālmēslus, bet Ventspilī – SIA "Ventamonjaks" terminālī rezervuāros jūras krastā tiek uzglabāts tūkstošiem tonnu amonjaka.

VVD 27. maijā apturēja SIA "Rīga Fertilizer Terminal" piesārņojošās darbības atļauju, kas izsniegta īslaicīgai minerālmēslu uzglabāšanai un pārkraušanai Rīgas brīvostas teritorijā. Uzņēmumam piemēroto sankciju dēļ iestrēgušas komerckravas ar 113 000 tonnām minerālmēslu, kas ir klasificējama kā bīstama krava.

Sašķidrinātais amonjaks no Ventspils ostas termināļa ir izvests. VVD uzdevis "Ventamonjakam" sākt termināļu atbrīvošanu no amonjaka tehnoloģiskā atlikuma. Uzņēmums apliecinājis, ka terminālī arī pēc tā iztukšošanas paliek tehnoloģiskais atlikums – aptuveni 3000 tonnas amonjaka.

"Ventamonjakam" uzdots nekavējoties uzsākt amonjaka pārkraušanas kompleksa apstādināšanu un ekspluatācijas pārtraukšanu, atbrīvojot termināli no sašķidrinātā amonjaka tehnoloģiskajiem atlikumiem. Līdz šī gada 30. jūnijam uzņēmumam jāiesniedz VVD detalizēts plāns ar konkrētiem termiņiem un finanšu aprēķiniem šo darbību nodrošināšanai. Darbi jāuzsāk ne vēlāk kā šā gada 1. jūlijā un jāpabeidz ne vēlāk kā 31. decembrī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti