Publiskā telpā līdz šim pamanāmākā klientu iztaujāšanā ir bijusi bankas "Nordea" Latvijas filiāle, kas neļauj izmantot internetbanku, pirms klients nav aizpildījis anketu, tostarp informējot par savu politisko nozīmību. Tas jau radījis daudzu lietotāju neizpratni un pat sašutumu.
Latvijas Komercbanku asociācijā skaidro, ka šis nav izņēmuma gadījums un visā Eiropas Savienībā kredītiestādēm tagad ir pienākums izzināt klientus - gan fiziskas, gan juridiskas personas, tas ir domāts cīņai pret terorisma finansēšanu un nodokļu nemaksāšanu. Interesanti, ka jautājums par politisko lomu vai augstu amatpersonas statusu skar cilvēka darbību ārvalstīs, nevis pašu mājās. "Politiski nozīmīga persona ir dota definīcija. Tā ir politiski nozīmīga persona citās valstīs, nevis Latvijā,"skaidro komercbanku asociācijas pārstāve Baiba Melnace.
Kredītiestāžu ziņā ir izvēlēties metodes, kā likt klientam atbildēt uz jautājumiem. To var saistīt gan ar pieeju pakalpojumiem, gan ļaut izteikties brīvprātīgi. Patērētāju tiesību aizsardzības centrā informē, ka jau saņemta sūdzības par pārāk uzstājīgu izjautāšanu, taču diemžēl likums to atļauj un personu privātās tiesības šādi aizskartas netiekot. "Mums ir viena sūdzība, ka banka prasa aizpildīt anketu un nelaiž pie internetbankas. Tas liecina, ka patērētāji ir neapmierināti, taču jārēķinās, ka šādu jautājumu kļūs arvien vairāk un šāda informācija ir jāsniedz," saka Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Sanita Gertmane.
Patērētājiem jārēķinās, ka gan specdienesti, gan nodokļu administrācijas visā Eiropā un pat pasaulē tikai turpinās padarīt arvien smalkākus filtrus, lai izķertu sevi interesējošos indivīdus, kas vai nu finansē noziegumus vai arī apkrāpj valsti.
Līdz ar to gan bankas, gan citi finanšu pakalpojumu sniedzēji kļūs arvien ziņkārīgāki par klientu personīgās dzīves sīkumiem. Pastāv gan iespēja, ka līdz ar tehnoloģiju progresu un dažādu datu bāzu apvienošanu vajadzīgās ziņas varēs saņemt, arvien biežāk iztiekot bez tiešas anketēšanas.