Panorāma

Ekonomisti prognozē recesiju, taču ne krīzi

Panorāma

Ukraiņu režisore: Mums ir jākaro, lai dzīvotu kā Latvijā

Biļete ir, bet vietas – nav!

Aviobiļešu «virspārdošana» un riskēšana kādu neuzņemt reisā – nozarē piekopta prakse

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Vasaras atvaļinājumu laikam sasniedzot savu pīķi, redzamāka kļūst kāda avioindustrijā izplatīta parādība – overbooking jeb latviski – virspārdošana – nozīmē to, ka lidsabiedrības pārdod vairāk biļešu, nekā ir sēdvietu lidmašīnā. Tas tiek darīts, lai minimizētu zaudējumus, ja kāds no pasažieriem neierodas uz reisu. Bet, ja tomēr ierodas visi, kādam jāpaliek aiz borta.

"airBaltic" pasažiere Dace Tetere par savu lidojumu uz Parīzi Latvijas Televīzijai stāstīja: "Sākotnēji viņi teica, ka vienkārši nepietiek vietas. Ka ir jāgaida, ka varbūt kāds vai nu pieteiksies brīvprātīgi, vai nu kāds neatnāks uz lidojumu. Neviens brīvprātīgi nepieteicās..."

Piereģistrējoties un atnākot pie vārtiem, atklājās, ka uz reisu ieradušos pasažieru ir vairāk, nekā vietu lidmašīnā. Šādas situācijas dēvē par overbooking jeb virspārdošanu. Biznesa klases un dažu citu biļešu veidu īpašnieki var atteikties no lidojuma un saņemt samaksāto naudu atpakaļ, taču tas var radīt zaudējumus lidsabiedrībai. Tieši tāpēc uz vienu reisu pārdod vairāk biļešu, nekā ir sēdvietu. Situācijas, kad uz reisu atnāk pilnīgi visi pasažieri, ir retas. 

"airBaltic" izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Martins Gauss teica: "Ko mēs cenšamies darīt, un tas patiesībā darbojas ļoti labi, mēs cenšamies piesaistīt brīvprātīgos. Mēs piedāvājam naudas summu, kas dažkārt ir vairākas reizes lielāka par biļetes cenu. Daži elastīgāki pasažieri saka: "Ok, es paņemu naudu un palieku pilsētā dienu ilgāk vai vakarā paņemu lidojumu." Un tad nelidojot viņi saņem vairāk naudas, nekā samaksāja par biļeti."

Pagājušonedēļ visā "airBaltic" tīklā šādu pasažieru bija 40, norādīja "airBaltic" vadītājs. Mēnesī lidsabiedrība apkalpo vairākus simtus tūkstošus klientu.

Taču pēkšņā plānu maiņa tik un tā pasažieriem sagādā negatīvas emocijas.

Gluži kā Dacei, kura arī saņēma kompensāciju.

"Nu, tie 400 eiro… Es viņus nopelnīšu, bet es to dienu neatgūšu tajā Parīzē. Labi, ka man nebija kaut kādi savienotie reisi vai kaut kas tāds. Nu, nav forša sajūta. Briesmīgi. Nu kā? Es taču rēķinos, ir plānots atvaļinājums, tā bija mana dzimšanas dienas dāvana, brauciens uz Parīzi un uz koncertiem. Un tagad tev pasaka "nē, piedodiet, jūs lidmašīnā netiksiet."" viņa sūkstījās.

Ja ir vairāk pasažieru, nekā vietu lidmašīnā, un ir jālemj, kurš lidos un kurš nē, jo neviens nav pietiecies palikt aiz borta brīvprātīgi, tad "airBaltic" vispirms laiž iekšā bērnus bez pavadoņiem, cilvēkus ar pārvietošanās traucējumiem vai arī tos, kuriem ir savienotie lidojumi.

Virspārdošanu atvaļinājumu sezonā Gauss saista ar lidostu ierobežoto kapacitāti. 

"Daudzās lidostās esam bijuši spiesti atcelt pilnus lidojumus, jo vairs nav ietilpības. Tāpēc lidostas ir samazinājušas, īpaši Amsterdamā, pasažieru skaitu, ko varam pārvadāt. Tāpēc mēs cenšamies rezervēt visus pasažierus visiem esošajiem reisiem, un es domāju, ka tas izraisa šo situāciju," viņš teica.

Kā Latvijas Televīzija noskaidroja Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, par virspārdošānām kopumā sūdzību nav. Piemēram, 2020. gada pirmajos sešos mēnešos kopumā bija 140 sūdzības par aviopasažieru tiesību pārkāpumiem. No tām par virspārdošanu nebija nevienas.   

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti