Gada pirmajos trijos mēnešos Latvijā pirmreizēji reģistrētas vairāk nekā 12 000 vieglo automašīnu, kas ir par gandrīz deviņiem procentiem mazāk nekā pirmajā ceturksnī pērn. Tā rāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotā informācija, kas raksturo mūsu ārējo tirgu. Direkcijas pārstāve Ieva Bērziņa stāstīja, ka marts jau uzrādījis pozitīvas tendences.
"Janvārī un februārī pirmo reizi tika reģistrēti 4000–5000 jauni, pirmo reizi Latvijā reģistrēti transportlīdzekļi. Martā šis skaitlis ir 8000. Ja skatāmies pa klasēm, lielākie pieaugumi martā ir bijuši vieglo transportlīdzekļu jomā, kravas transportlīdzekļu jomā, motociklu, protams, līdz ar pavasari, un arī mopēdi," klāstīja CSDD pārstāve.
Labus rezultātus uzrāda arī auto pārreģistrācijas dati, kas ir iekšējā tirgus lakmusa papīrītis.
Janvārī un februārī mašīnas nomainīja ap 15 000 saimnieku, bet martā tādu darījumu bija jau 21 000.
"(..) Tas tirgus ir atdzīvojies, un cilvēki varbūt ir sapratuši, ka dzīve turpinās. (..) Tirgū ienāk jauni transportlīdzekļi, un cilvēkiem, visticamāk, ir līdzekļi, un viņi, protams, gatavojas vasarai un smukiem ceļojumiem kaut vai pa Latvijas dabas ārēm. Mēs skatāmies uz martu un kopumā uz nākamajiem mēnešiem pozitīvi," atzina Bērziņa.
Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents un lietoto automašīnu tirgotājfirmas "Provento" direktors Uģis Vītols skaidroja, ka auto tirgū lejupslīdi veicināja ierobežojumu diktētās blaknes, kad cilvēki domāja par izdzīvošanu un bērnu apģērbšanu.
"Un ar to vēl, ka mašīnu vairs nevarēja apskatīt klātienē, to varēja izdarīt tikai attālināti. Tās arī ir krasas izmaiņas tādā vēsturiskā pasākumā kā auto tirdzniecība un pirkšana. Tās vienmēr ir bijušas klātienes attiecības," stāstīja Vītols.
Tomēr atšķirībā no jaunu auto tirgus lietotos arī pandēmijas laikā pirkām. "Tādi segmenti, kas saistīti ar automobili, kas paredzēts braukšanai no punkta A līdz punkta B, to tirdzniecība nedaudz palielinājās, lai cilvēkam būtu kaut kāds transportlīdzeklis, ar ko pārvietoties. Bet es neteiktu, ka tas bija kaut kas ļoti grandiozi un ievērojami palielinājās (..)," klāstīja Vītols.
"Bija kāds brīdis, kad tādas – nosacīti lēto segmentu – pirka, lai vienkārši pārvietotos no punkta A uz punktu B."
Līdz ar saulaināku laiku dzīvība atgriezusies arī jauno mašīnu tirgū, un marts jau rāda plus 35% kāpumu pret pērno martu. Tā atzina Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
"Pirmkārt, beidzot var redzēt, ka ir kādi korporatīvie darījumi. Covid-19 laikā nebija tādi lieli korporatīvie darījumi, tenderi, valsts iepirkumi. Marts īpaši izceļas ar komerctransportu, kas marta rādītājos ir plus 83%. Tas izskaidrojams lielā mērā ar vairākiem korporatīviem darījumiem (..)," sacīja Kulbergs,. "Vēl viena interesanta iezīme, ka līzings ir atdzīvojies. (..)"
Tādējādi redzams, ka bankas atkal sākušas kreditēt auto iegādi. Savukārt dīkstāve arvien redzama jaunu elektromobiļu tirgū, vien lietotu elektromašīnu darījumu skaits aug, martā realizējot 44 braucamos.