Autobūves industrija brīdina: bezvienošanās breksits radīs katastrofālas sekas

Eiropas autobūves industrija brīdinājusi par katastrofālām sekām, ja Lielbritānija izstāsies no Eiropas Savienības (ES) bez vienošanās. Vairāku industriju pārstāvošu organizāciju kopīgā paziņojumā norādīts, ka automašīnu ražotnē šādā situācijā iestāsies seismiskas pārmaiņas, turklāt ne tikai Lielbritānijā, bet arī pārējā Eiropā un pasaulē.

Autobūves industrija brīdina: bezvienošanās breksits radīs katastrofālas sekasUģis Lībietis

    Līdz paredzētajai Lielbritānijas aiziešanai no Eiropas Savienības ir atlicis vien nedaudz vairāk kā mēnesis, taču skaidrības par to, vai 31. oktobris šoreiz būs īstais batums vai arī sarunas tiks pagarinātas, joprojām nav. Tāpat neviens vēl nevar pateikt, vai Lielbritānija izstāsies bez vienošanās ar pārējo 27 valstu bloku vai tomēr ar.


    Šajā neskaidrības pilnajā laikā trauksmes zvani pa brīdim atskan no dažādām pusēm. Šīs nedēļas sākumā 23 autobūves uzņēmumu asociācijas no visas Eiropas kopīgā paziņojumā brīdinājušas par katastrofālajām sekām, kādas varētu radīt bezvienošanās breksits. Paziņojumā norādīts, ka radikāli tiks mainīti tirdzniecības noteikumi, miljardiem eiro lielas muitas nodevas var ietekmēt patērētāju izvēli un automašīnu pieejamību abos Lamanša šauruma krastos. Tāpat  tiek uzsvērts, ka ievērojami tiks traucētas piegāžu ķēdes, kas līdz šim darbojās bez pārtraukumiem un bez jebkādiem administratīviem vai birokrātiskiem traucējumiem.

    Francijas industrijas lobija PFA prezidents Luks Šatels pieminējis, ka

    runa nav tikai par automašīnu ražošanu, bet arī muitas procedūrām, loģistiku, industriālās lokalizācijas lēmumiem, kā arī netiešu ietekmi uz visiem ekonomikas sektoriem, galvenokārt paredzētās ekonomiskās lejupslīdes dēļ.

    Šajā situācija autobūves industrija aicina Apvienoto Karalisti un Eiropas Savienību spert visus nepieciešamos soļus, lai no bezvienošanās breksita izvairītos.

    Kā norāda izdevums ''Euractiv'', Lielbritānijas autobūves sektors, kurš lielākoties atrodas ārvalstu kompāniju kontrolē, jau tagad izjūt breksita radītus satricinājumus. Tā, piemēram, Eiropas otrais lielākais autobūves uzņēmums ''PSA Group'' no Francijas, kas ražo tādas automašīnas kā ''Peugeot'', ''Citroen'', ''Opel'' un ''Vauxhall'', jau ir paziņojis, ka ir gatavs slēgt savu rūpnīcu Anglijas vidienē, ja tā sāks nest zaudējumus. Kā intervijā televīzijas kanālam ''Euronews'' Frankfurtes autošova laikā norādījis autobūves giganta BMW valdes loceklis Pīters Nota, ja neskaidrība netiks mazināta, problēmas radīsies gan Eiropas, gan britu autobūves industrijām:

    ''Mēs aicinām politiķus patiešām izbeigt šo neskaidrības periodu. BMW grupa ir uzticīga Apvienotajai Karalistei, taču mums ir nepieciešams arī politiķu atbalsts neskaidrības mazināšanai. Mēs esam arī apņēmības pilni turpināt ražot savas lieliskās automašīnas Lielbritānijā.''

    Te gan vietā piebilst, ka BMW rūpnīca Lielbritānijā kopš mēneša sākumā tā arī nav saražojusi nevienu MINI markas automašīnu, kurā aptuveni 60 procenti detaļu tiek importēti no dažādām valstīm. Kā norāda ekonomists Tonijs Travers, šādi piesardzības pasākumi ir saprotami:

    ''Viņiem ir nepieciešams ievest pār robežu detaļas nepārtraukti. Faktiski – 24 stunda diennaktī. Uzņēmumi jau ir sajutuši sekas, ko rada breksits vai pat tikai breksita iespēja. Ir skaidrs, ka viņi šādu soli sper, lai mēģinātu mazināt ietekmi uz savu biznesu.''

    Savukārt Apvienotās Karalistes Automobīļu ražotāju un tirgotāju apvienība ir aprēķinājusi, ka šī gada pirmajos sešos mēnešos autobūves uzņēmumu investīcijas Lielbritānijā ir nokritušās par 70 procentpunktiem. Šī pati organizācija arī aprēķinājusi, ka katra dīkstāves minūte autoražotājiem izmaksās aptuveni 50 tūkstošus mārciņu jeb gandrīz 55 tūkstošus eiro.

    Autoražotāju pārstāvji arī norāda, ka pašlaik Eiropas autobūves industrijā ir nodarbināti gandrīz 14 miljoni cilvēku jeb katrs 16. no Eiropas Savienībā strādājošajiem.

    Jaunie muitas tarifi automašīnām un mikroautobusiem bezvienošanās breksita scenārijā varētu izmaksāt aptuveni 5 miljardus sterliņu mārciņu.

    Kā nosaka Pasaules Tirdzniecības organizācijas noteikumi, automašīnām tiktu piemērota 10  procentu ievedmuita, bet dzinējiem un rezerves daļām tā varētu būt no diviem līdz pieciem procentiem. Pastāv šaubas, vai ražotājiem izdotos pašiem nosegt šos zaudējumus, tāpēc tie, visticamāk, tiks nodoti tālāk patērētājiem.

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti