"Visa informācija, īpaši mūsdienu mašīnām, tiek novadīta no bloka uz bloku caur vadiem. Un, ja nav vadu, tad nav iespējams saražot mašīnu. Es teiktu, tas ir būtiskākais no elementiem," stāsta SIA “Green Motors” izpilddirektors Andris Sivickis.
Tas nozīmē cenu kāpumu. Jauniem auto tas šogad bijis no 10 līdz 12%, bet lietotu auto populārākajiem modeļiem cenas kāpušas pat par 30%, lēš Latvijas Auto asociācijā.
"Tāda situācija vēl īsti nav bijusi. Tā tirgus refleksija ir tāda – kam ir mašīnas, kam pieejama produkcija, tas ir arī uzvarētājs," skaidro biedrības “Auto asociācija” prezidents Andris Kulbergs. "Lētākās mašīnas nav pieejamas tāpēc, ka šī Ukrainas situācija ir praktiski izsūkusi kā ar putekļusūcēju lētās pieejamās automašīnas. Apmēram 100 000 mašīnas ir piegādātas no Lietuvas un Baltijas Ukrainas tirgum vienā mēnesī. Un pieprasījums ir milzīgs."
Cilvēki, kuri iegādājušies auto pirms trīs vai četriem gadiem, šodien to var pārdot par tādu pašu summu, neko nezaudējot. Atsevišķos gadījumos – pat nopelnot. Lai gan tas nozīmē lielākas peļņas iespējas tirgotājiem, arī viņi atzīst, ka tā nav ierasta situācija.
"Kamēr būs piegāžu problēmas un piegāde būs tikpat ilga kā šobrīd, tikmēr šīs automašīnu cenas turēsies arī otrajā segmentā, lietoto auto segmentā," norāda Andris Sivickis.
"Ja tu nevari saražot un tev stāv rindā, nav prāts mētāties ar atlaidēm. Jā, ir forši pārdot, bet tad, ja jums ir iespēja nopirkt vietā," spriež Andris Kulbergs.
Luksusa auto tirgū šobrīd automašīnas tiek pirktas, lai ar tām nopelnītu, tās pārdodot pēc piegādes saņemšanas, stāsta nozares pārstāvji. Bet vidējās klases auto tirgū tā dara reti. Kādā brīdī detaļu piegādes atjaunosies un cenas mazināsies, pagaidām gan par to indikāciju neesot.