Dienas notikumu apskats

EK piemēro Google 4.34 miljardus eiro lielu sodu par konkurences ierobežošanu

Dienas notikumu apskats

Vides dienesta pātagu saņēmusī "Vangažu nafta" iedzīvotājiem atbild ar ūdens atslēgšanu

Konkurences padome rosina atvērt tehniskās apskates tirgu autoservisiem

Auto asociācija piesardzīga par tehniskās apskates tirgus atvēršanu autoservisiem

Auto asociācijai ir divējāda attieksme pret ideju atvērt tehniskās apskates tirgu arī autoservisiem. Klientam būtu ērti uzlabot un pārbaudīt auto tehnisko stāvokli vienuviet. Tomēr asociācijas prezidents Andris Kulbergs norāda arī uz riskiem.

Pašlaik iziet auto tehnisko skati Latvijā iespējams 33 stacijās. Tajās pakalpojumu nodrošina četri pašas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) akreditētie uzņēmumi – proti, "Auteko &TUV Latvija", "Venttests", "Auttests" un “Scantest". Zīmīgi, ka visos šajos uzņēmumos CSDD līdz ar partneriem pieder kapitāldaļas.

Konkurences padome (KP) secinājusi, ka tehniskās apskates pakalpojumu sniegšanā Latvijā valda monopols. Tādējādi pakalpojums ir dārgāks, pieejamība zemāka, arī konkurence tiek kropļota, uzskata KP, kas rosinājusi ļaut auto tehnisko apskati veikt arī autoservisos.

"Mēs, protams, neuzskatām, ka katrs varēs ar to nodarboties, bet, izpildot kaut kādus kvalitātes standartus, šis serviss šo pakalpojumu varētu īstenot brīvā tirgū," teica KP galvenais ekonomists Artūrs Kuka.

KP aplēsusi, ka CSDD klientiem pēdējo 10 gadu laikā pakalpojuma cenas augušas robežās no 50%-60%. Pēc pirktspējas paritātes tās ir augstākās ne tikai Baltijā, bet vienas no augstākajām Eiropā. Tāpat trūkst apskates vietu. Tāpēc 30% transportlīdzekļu drūzmējas vienā stacijā – proti, Rīgā.

KP uzskata, ka atvērtā tirgū būtu par 20 reizēm vairāk apskates vietu, turklāt klientiem būtu papildu labumi, piemēram, bezmaksas atkārtota apskate.

CSDD: apskates cenas varētu pieaugt 

CSDD pārstāvji pārmetumus gan noraida.

"Mums likās nekorekti no Konkurences padomes viedokļa nākt klajā publiski ar paziņojumu, neatrodot laiku vispār satikties ar CSDD un uzklausīt to," neapmierināts ar KP paziņojumiem ir CSDD Tehniskās kontroles un sertifikācijas daļas priekšnieks Jānis Liepiņš.

Viņaprāt, cenas Latvijā ir zemas un, atverot tirgu, tās pieaugs.

To var prognozēt, ņemot vērā Zviedrijas pieredzi, kur pēc tirgus atvēršanas 2010.gadā cenas par auto tehnisko apskati tikai auga.

"Ja mēs skatāmies uz faktisko pakalpojuma cenu, kurā tiek patērēts laiks un pārbaudīts automobilis, tā ir ceturtā lētākā visā Eiropas Savienībā," Latvijas Radio raidījumā "Pēcpusdiena" minēja Liepiņš.

CSDD ieskatā, tas, ka apskates pakalpojumus varētu veikt arī autoservisi, palielinātu korupciju, kad autoīpašnieki tiektos kukuļot servisa darbiniekus, lai izietu apskati. Servisu pārstāvji gan pakalpojumus sniegt ir gatavi.

"Ja mēs runājam par aprīkojuma līmeni un par speciālistu kvalifikāciju, no dīleru servisiem 99%, kuros ir aprīkojums, kas ir labāks nekā CSDD stacijās, aprīkojums ir, speciālists ir un no dīleru servisiem visi ir gatavi šo darbu darīt," atzina “Skandi Motors” pārstāvis Aldis Lediņš.

Satraucas par satiksmes drošību

Tikmēr divējāda attieksme pret šo ieceri ir Auto asociācijai, kur ietilpst arī autoservisi. Klientam, protams, būtu ērti uzlabot un pārbaudīt auto tehnisko stāvokli vienuviet. Tomēr asociācijas prezidents Kulbergs runā par riskiem.

"Šim pasākumam jābūt regulētam un uzraudzītam no valsts puses, jo mēs runājam par sabiedrības drošību uz ceļa.

Tai pašā laikā, lai tur nebūtu koruptīvo risku, jo lielie, neatkarīgie, autorizētie servisi riskē ar ieguldījumiem un tēlu. Savukārt nedrīkst notikt tā, ka mazi autoservisi iegūtu šādas tiesības un izmantotu tehnisko apskates iziešanas faktu kā peļņas avotu," sacīja Kulbergs.

Par satiksmes drošību uztraukta arī Satiksmes ministrija, piebilstot, ka nekur citur Eiropā servisā neveic tehnisko apskati. Ministrijas Satiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns stāstīja, ka CSDD tomēr plāno iziet no tirgus.

"Jau no 2020.gada CSDD uzsāks šo procedūru, lai vienlīdzīgi atbilstoši publisko iepirkumu likumam tehnisko apskašu procesu veicēji varētu iesaistīties šajā tirgū un no 2023.gada jau šim jābūt spēkā," atzina Vectirāns.

Kurš veiks tehnisko apskati pēc pieciem gadiem, tas pagaidām nav skaidrs. Bet nevar izslēgt, ka tie var būt arī autoservisi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti