Panorāma

Pēc lietota apģērba stāv rindā diennakti

Panorāma

Sāk norādīt cenas arī eiro izteiksmē

Ātro kredītu reklāmas - pretrunīgas

Ātro kredītu reklāmas - amorālas?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Tuvojoties jaunajam mācību gadam, atkal aktivizējušies ātro kredītu iesniedzēji. Neraugoties uz solījumiem kļūt sociāli atbildīgākiem, to reklāmas arvien liek uzdot jautājumus - vai tās neveicina bezatbildīgu aizņemšanos un vai neuzrunā tos ļaudis, kam parādi dzīvi var sarežģīt vēl vairāk. Labklājības ministre Ilze Viņķele vienu no jaunākajām reklāmām pat sauc par amorālu.

Diskusijas par to, cik ētiski ir izmantot gadskārtu svētkus vai laiku, kas saistās ar jauniem tēriņiem, lai mudinātu cilvēkus aizņemties, bijušas vienmēr. Arī šogad, kad aizdevumu piedāvāt kredītdevēji steidza uz pirmo septembri. Taču, nu, līdz ar jauno "Via sms" reklāmu, kas var radīt iespaidu, ka ātrais kredīts var atvieglot dzīvi dzīves un finanšu problēmu nomāktiem cilvēkiem, vērtējumi kļuvuši vēl asāki.

Labklājības ministre Ilze Viņķele (V) sarunā ar Latvijas Televīziju saka, viņasprāt, reklāmas vēstījums ir tuvu amorālam.

"Ja jūs lūkojaties uz to reklāmu no sākuma, tad sajūta ir, ka nobeigumā būs ziedot.lv tālrunis, vai Rīgas sociālā dienesta kontaktinformācija, jo šī reklāma - nav pamats domāt, ka bez mērķa - ir veidota tā, lai cilvēki saskatītu palīdzības iespējas grūtā, sarežģītā situācijā ģimenē. Ja lūkojamies uz likuma regulējumu, ko reklāma drīkst likt noprast, tad es esmu pārliecināta, ka šeit ir likuma burta pārkāpums," saka ministre.

Reklāmas ierobežo Ministru kabineta noteikumi, kuru viens no pantiem nosaka, ka aizliegta reklāma rada vai var radīt iespaidu, ka kredīts ir piemērotākais veids, kā atrisināt finansiālās problēmas. Nebanku kredītdevēju asociācijā, kuras viens no dibināšanas mērķiem bija sociālās atbildības veicināšana, problēmas gan nesaskata.

"Jebkurā gadījumā, tur ir tāda vidēja ģimene Latvijā, kurai ir gan mājoklis, gan mašīna, gan kredītkarte. Tā kā nevarētu runāt, ka tie ir cilvēki, kas ir sociāli neaizsargāti," saka Nebanku kredītdevēju asociācijas vadītāja Baiba Fromane.

Arī reklāmas autori - "Via sms" - apgalvo, ka reklāma nekādi neesot atspoguļots, ka šiem cilvēkiem ir grūti un viņi ir ilgstošu finanšu problēmu nomākti.

"Tieši otrādi, mēs uzskatam, ka šī reklāma parāda, ka kaut kādā krīzes situācijā mēs varam palīdzēt, bet ikdienā cilvēkiem pašiem jādzīvo sava dzīve, to viņi arī ļoti normāli dara un tādā veidā. "Turies. Mēs varam palīdzēt, ja kas", es domāju, tieši norāda uz to, ka tas nav domāts, lai ikdienā cilvēci ikdienā aizņemtos, bet tas ir vajadzīgs, kad kādi striķi trūkst, kaut kāda veselība vai kādas skolas lietas, vai kas tamlīdzīgs," saka “Via sms” jurists Kristaps Rozenbahs.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), kam šādu reklāmu atbilstība noteikumiem jāvērtē un izsakās izvairīgi.

"Tas ir darbs, kas jāveic ekspertiem, vai tur rada iespaidu, ka savas finanšu problēmas var atrisināt ar kredītu, vai tomēr nerada," saka PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Vadlīnijas, kā šādas reklāmas veidot un vērtēt PTAC gan vēl tikai top. Tikmēr Labklājības ministre atgādina, ka problēmsituācijās pirmām kārtām palīdzību un padomu vajadzētu meklēt sociālajos dienestos. Bet aizņemoties - noskaidrot līguma noteikumus un atsaukt atmiņā arī bēdustāstus par cilvēkiem, kas aizņēmušies.

"Es negribu demonizēt ātro kredītu izsniedzēju, bet jebkurā gadījumā tā ētikas robeža šeit ir ļoti, ļoti trausla," saka Viņķele.

Līdz šim ātro kredītu devēji lielākos pārmetumus izpelnījās par to, ka neizvērtē klientu iespējas parādus atdot. Augusta sākumā PTAC ātro kredītu uzņēmumam "4finance" par to piemēroja 9000 latu naudas sodu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti