Eiro fokusā

Latvijā mājsaimniecību uzkrājumi veido 4-5% no mēneša ienākumiem

Eiro fokusā

Karostā Liepājā top vairāki jauni rūpniecības projekti.

Atjaunota Mažeiķu - Reņģes dzelzceļa līnija: Kāds būs tās pienesums Latvijas ekonomikai

Atjaunota Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa līnija: Kāds būs tās pienesums Latvijas ekonomikai

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Februāra vidū atklāta atjaunotā Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa līnija, kas bija slēgta 12 gadus. Lietuva sliežu, tiltu un citos rekonstrukcijas darbos ieguldīja 9,4 miljonus eiro. Savukārt valsts AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) Latvijas teritorijā esošās sliedes visus šos gadus uzturēja darba kārtībā. Kādas kravas tiks vestas pa atjaunoto dzelzceļa posmu, un vai notiks arī pasažieru pārvadājumi?

Dzelzceļa posmu no Latvijas robežas līdz Mažeiķiem lietuvieši slēdza 2008. gadā, demontējot arī sliedes. Pirms trīs gadiem Eiropas Komisija (EK) sodīja "Lietuvas dzelzceļu" par konkurences ierobežojumiem dzelzceļa kravu pārvadājumos, piespriežot maksāt arī soda naudu 27,8 miljonus eiro.

"Lietuvas dzelzceļš pamatoja, ka sliedes ir nolietojušās un būtu lietderīgāk tās slēgt. Mūsuprāt, tas vienkārši bija solis, kā pārtraukt pārvadājumus no Mažeiķu rūpnīcas uz Rīgas ostu, lai tādējādi Mažeiķu rūpnīca tiktu piesaistīta Klaipēdas ostai. Tā ir iejaukšanās tirgū, par ko Polijas investori, kam pieder Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca, daudzkārt sūdzējās. Attiecīgi Eiropas Komisija pieņēma lēmumu un uzrēķināja arī soda naudu vairāk nekā 27 miljonu eiro, un arī uzlika pienākumu šo līniju atjaunot, un beidzot tā ir atjaunota," sacīja Satiksmes ministrijas (SM) Tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups. 

Kādas kravas pa atjaunoto dzelzceļu gatavojas pārvadāt LDz? Uzņēmuma pārstāve Ella Pētermane stāstīja, ka šobrīd vēl notiek līgumu slēgšanas process.

""Latvijas dzelzceļš" šo infrastruktūru visu šo gadu laikā ir uzturējis tādā kvalitātē, lai pēc posma atjaunošanas to varētu nekavējoties izmantot. Par konkrētu sadarbību ar uzņēmumiem, kuri varētu veikt pārvadājumus šajā posmā, mēs varēsim runāt tikai tad, kad būs noslēgti konkrēti līgumi. Līnijas aktīva izmantošana ir atkarīga no pārvadātājiem un uzņēmumiem, kas šo līniju varētu izmantot. Pāragri arī būtu izteikt kādas prognozes par to, kādu pienesumu tas dos kravu apjomiem, jo šis posms tikko ir atklāts," teica Pētermane.

Tikmēr SM Tranzīta politikas departamenta direktors atzīmēja: "Savienojums no Mažeiķu rūpnīcas uz Rīgas ostu pilnīgi noteikti var darboties. Mažeiķu rūpnīca strādā pietiekami labi un efektīvi.

Agrāk bija runa par 4,5-5 miljoniem tonnu naftas produktu, ko viņi plānoja pārvadāt Latvijā. (..) Mažeiķu rūpnīca ir galvenais potenciālais klients.

Protams, laika gaitā varētu būt arī cita veida kravas, bet pamatā ir Mažeiķu rūpnīca," teica Maldups.

Jautāts, cik šāds dzelzceļa posms ir svarīgs Latvijas ekonomikai, SM pārstāvis sacīja: "Ja  kaut vai pieci miljoni tonnu tiks vestas, tas būs pietiekami svarīgs. Jāskatās arī no klienta viedokļa, kur viņiem būs izdevīgāki nosacījumi. Tā būs konkurences cīņa."

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) uzsvēra, ka atjaunotajā dzelzceļa posmā galvenā būs kravu satiksme, bet turpināsies sarunas ar "Lietuvas dzelzceļu" arī par pasažieru pārvadājumiem. Par to priecātos arī vietējie iedzīvotāji. 

"Ja sliedes ir labā stāvoklī, tā ir drošības sajūta. Ja bija slikti laika apstākļi, dzelzceļa satiksme nekad netika kavēta, bet mūsu zemes ceļi ir diezgan problemātiski. Mūsu pusē līdz robežai dzelzceļš visu laiku tika uzturēts, jo mums ir rezerves sliedes. Kādreiz pa dienu gāja pat 21 sastāvs, tagad viens pa dienu iziet cauri," teica apvienotā Jaunauces un Rubas pagastu pārvaldes vadītāja Gunta Kalniņa, norādot, ka agrāk pasažieru vilciens uz Rīgu kursējis no rīta un atpakaļ vakarā.

Kalniņa izteica cerību, ka šajā posmā būs arī pasažieru pārvadājumi. "Cerēt mēs ceram, jo ļoti ieinteresēti ir lietuvieši par mūsu Rīgas lidostu. Viļņas lidosta viņiem ir trīsreiz tālāk nekā Rīgas lidosta, un mūsu Jūrmala arī viņiem patīk. No Rubas varbūt nebūs tik daudz, bet no Auces būs pasažieri. Vieglāk jau ir braukt ar vilcienu nekā ar autobusu.''

Cik liels būs dzelzceļa posma Jelgava-Mažeiķi pienesums Latvijas ekonomikai, pagaidām vēl grūti spriest. Dzelzceļa līnija Jelgava-Mažeiķi tika uzbūvēta pirms 147 gadiem – 1873. gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti