Eiro fokusā

"Brexit" ietekmēs arī Latvijas uzņēmējus. Lielbritānija arvien būs svarīgs eksporta tirgus

Eiro fokusā

Kas ir konkurētspējīgākais reģions Eiropas Savienībā?

Daļā Latvijas pasažieru pārvadātājus var nākties meklēt no jauna

Asociācija bažīga par pasažieru pārvadātāju konkursā piedāvātajām zemajām cenām

Jaunāki autobusi, iespēja tajos tikt ar ratiņkrēslu vai pārvadāt velosipēdu, bezskaidras naudas norēķinu iespējas - šie ir daži no labumiem, ko ar nākamo gadu pasažieriem sola valsts tās organizētajos sabiedriskā transporta pakalpojumos. Pusgadu pēc konkursa izsludināšanas valsts SIA "Autotransporta direkcija" lepojas, ka visas pretendentu sūdzības par iepirkumu ir noraidītas, tāpēc nu var vērtēt konkursa pieteikumus, lai jau no nākamā gada ieviestu vienotu un mūsdienīgāku kārtību. Tomēr pati pārvadātāju nozare tik optimistiski noskaņota nav. 

Valsts kā pasūtītājs konkursu par tiesībām pārvadāt pasažierus izsludināja pērnā gada vasarā. Sabiedriskā transporta pakalpojumi nodrošināmi 16 maršrutu tīkla daļās, piemēram, Pierīga, Ventspils, Liepāja, Bauska, Daugavpils un Krāslava. Kopumā konkursā par pārvadāšanas tiesībām nākamajiem desmit gadiem saņemti 40 piedāvājumi no 15 pārvadātājiem.

"Autotransporta direkcijas" valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš solīja rūpīgu izvērtējumu, lai pasažieri tiešām saņemtu labākus pakalpojumus. " (..) Pirmā reize atjaunotās republikas laikā, kad visā Latvijas tīklā ir vienoti spēles noteikumi un prasības," piebilda Godiņš.

Pašlaik valsts dotācijās autobusu pārvadājumos zaudējumos ik gadu samaksā teju 60 miljonus eiro, šajā naudā iekļaujot gan maksu par nerentablajiem reisiem, gan kompensācijas par tā sauktajām atvieglojumu kategorijām – cilvēkiem ar invaliditāti, daudzbērnu ģimenēm un citām.

Pašlaik pasažieru pārvadājumos 46% ieņēmumus veido pārdotās biļetes, bet vairāk par pusi sedz valsts. No nākamā gada šī proporcija varētu būt 50 pret 50, uzskata Godiņš.

Tāpat valsts paliek pie solījuma, ka gan Latgalē, gan citos reģionos būs noteikts skaits maršrutu, kur pasažierus vadās bez maksas.

"Tie ir tie maršruti, kur nav citu alternatīvu. Tātad mums jāsaglabā tie maršruti, lai cilvēkiem nokļūšana centrā būtu. Tanī pašā laikā tur ir ļoti maz braucēju un apdzīvotības blīvums. Tas nozīmē, ka tie ir 2,5-3 pasažieri reisā," stāstīja Godiņš.

Taču braucēju drīzā nākotnē var nebūt ne tikai pasažieru statusā, bet arī pie autobusu stūrēm. Tā uzskata Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks, uzsverot, ka daļā zonu uzņēmēji piedāvājuši tik zemas cenas, ka paredzētos desmit gadus var arī nenostrādāt.

"Pašizmaksa svārstās pagājušā gada deviņos mēnešos no 1,05 līdz 1,10 eiro par kilometru.

Vienā daļā piedāvājumu šī pašizmaksa ir krietni zem eiro, un šeit ir būtiski jautājumi, kā par šādām pašizmaksām var sniegt šo pakalpojumu līdz 2030. gadam,

ja mēs zinām, ka jau šogad ir būtiski pieaugusi degvielas cena," teica Ošenieks.

Jautāts, kāpēc ārvalstu kompānijām nav intereses par dalību šajā konkursā, asociācijas vadītājs sacīja: "Tas faktiski ir apstiprinājums daļēji arī tam, ko pārvadātāji ir pauduši par to, ka cenas, par ko cīnās atsevišķi uzņēmumi, nav adekvātas šī pakalpojuma sniegšanai, lai varētu vadītājiem samaksāt pietiekamas darba algas, lai samaksātu visus nodokļus, legāli nopirktu degvielu, rezerves daļas un visu pārējo," teica Ošenieks.

"Autotransporta direkcija" gan sola, ka konkursā atsijās arī neadekvāti zemas cenas piedāvātājus, lai mazinātu risku, ka pārvadātājs var bankrotēt, bet pasažieri palikt bez transporta.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti