Arodbiedrība: Ieilgušais reģionālo pārvadājumu iepirkums – viens no šoferu aiziešanas iemesliem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Gandrīz pusē Latvijas maršruta tīkla daļās pasažieru pārvadātāju iepirkums norisinās jau vairāk nekā divus gadus, un pagaidām precīzi nav zināms, kad tas noslēgsies. Autotransporta direkcijā skaidro, ka procesu ilgāku padarījušas pretendentu iesniegtās sūdzības, kuras gan atzītas par nepamatotām. Savukārt arodbiedrībā pauž, ka neskaidras nākotnes dēļ autobusu vadītāji turpina pamet šo nozari. Turklāt lotēs, kur līgumi stājušies spēkā jau šovasar, šoferiem neapmierinātību rada zema fiksētā alga.

ĪSUMĀ:

  • Transporta darbinieku arodbiedrība sūdzas par ieilgušo iepirkumu.
  • Arodbiedrībā saka, ka negodīgu līgumu dēļ šoferiem ir zemākas algas.
  • Dažādu iemeslu dēļ šoferi pamet darbu. 
  • Autotransporta direkcijā iebilst, ka šoferu algas vidēji ir lielākas.
  • Iepirkums ieildzis daudzo sūdzību dēļ.
  • Arī Pasažieru pārvadātāju asociācijā norāda uz problēmām.

 

Arodbiedrība: Ieilgušais reģionālo pārvadājumu iepirkums - viens no iemesliem šoferu aiziešanai
00:00 / 03:32
Lejuplādēt

Transporta darbinieku arodbiedrībā – satraukums

Teju trešdaļā Latvijas maršruta tīkla daļās jau vairāk nekā trīs mēnešus pasažierus pārvadā mūsdienīgi autobusi. Daļā maršruta tīkla reģionos jaunie līgumi ar pārvadātājiem stāsies spēkā nākamā gada jūlijā, bet septiņās lotēs iepirkums ilgst jau vairāk nekā divus gadus. Šovasar Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrībā (LAKRS) atzīmēja, ka ieilgušais iepirkums neapmierina autobusu vadītājus un rada vēlmi pamest nozari.

Organizācijas vadītājs Juris Kalniņš atzīst – tagad situāciju sasprindzina arī jauno komersantu līgumi, kas piecās lotēs stājušies spēkā augustā.

„Šobrīd autobusu vadītāju trūkst. Un to, ka pamet – jā, protams, pamet.

Nāk vietā citi, bet, redzot darba apstākļus un darba samaksas noteikumus, viņi arī iet prom un ilgi neturas šajā amatā. Protams, visu tagad var novelt uz kovidu un tā tālāk, bet šī problēma jau bija ātrāk, kad vēl neaktualizējās šis jautājums par kovidu par darba līguma neturpināšanu,” stāstīja Kalniņš.

Viņaprāt, tiesības pārvadāt pasažierus ieguvuši tie komersanti, kuri ir piedāvājuši zemas cenas. Tādējādi autobusu vadītājiem garantētā alga ir zema.

„Vinnētāji tie pārvadātāji ir tāpēc, ka viņu uzņēmumos iepriekš nav bijuši darba koplīgumi, kuros ir iekļautas sociālās garantijas darbiniekiem,

un faktiski arī tie pārvadātāji, kuriem iepriekš bija darba koplīgumi. Viņi, protams, cenā arī ieliek iekšā tos esošos maksājumus, kas bija koplīgumā. Līdz ar to varbūt tā cena ir lielāka. Šinī gadījumā tas netiek ņemts vērā,” norādīja Kalniņš.

Autotransporta direkcijā pārmetumus noraida

Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš iebilda, ka nepiekrīt arodbiedrības pārmetumiem.

„Absolūti nepiekrītu. Praktiski lielākā daļa vinnēja, pateicoties gan kvalitātei, gan cenai. Šis ir pirmais konkurss, kur būtiskāks īpatsvars ir dots tieši kvalitātei, nevis cenai. Pakalpojumu kvalitāte kopumā pa pēdējiem gadiem ir uzlabojusies, bet mēs redzam, ka tieši šie jaunie līgumi ir iedevuši vēl lielāku izrāvienu,” sacīja Godiņš.

Viņš nepiekrīt arī apgalvojumam, ka jaunie komersanti autobusu vadītājiem nodrošina zemu algu. Šoferiem samaksa par stundu vidēji esot augstāka, nekā vidēji līgumos, kas noslēgti iepriekš. Vienlaikus Godiņš atklāja – kaut gan pārvadātāju nodrošinātā alga atbilst iepriekš solītajam, direkcija atklājusi, ka šoferu algas fiksētā daļa tomēr ir zemāka, nekā tam vajadzētu būt. Direkcija pārvadātājiem prasījusi līgumos veikt korekcijas. Un šis process jau tuvojoties noslēgumam.

Savukārt septiņās maršruta tīkla daļās, piemēram, „Talsi, Tukums”, „Jelgava, Dobele”, iepirkums ir ieildzis, jo kopumā saņemti vairāk nekā 50 piedāvājumu no 14 pretendentiem. Direkcijā atzīmēja, ka daži pārvadātāji par iepirkuma procesu iesnieguši sūdzības.

„Sūdzības tika atzītas par nepamatotām un pilnībā noraidītas, bet tas paprasīja laiku.

Mūsu iepirkuma komisija varēja sākt vērt vaļā piedāvājumus un uzsākt vērtēšanu 22. oktobrī, un šobrīd aktīvi vērtējam,” stāstīja Godiņš.

Taču pagaidām šajās lotēs iepirkuma beigas vēl nav pamanāmas. Autotransporta direkcijai tagadējā prioritāte ir ar pārvadātājiem noslēgt īstermiņa līgumus, kas būs spēkā vai nu līdz nākamā gada jūlijam, vai visu gadu. Savukārt ilgtermiņa līgumiem paredzēts stāties spēkā 2023. gadā.

Asociācijā kritizē jaunos pārvadātājus

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā komentēja, ka jaunie pārvadātāji, kuru desmit gadu līgumi ir stājušies spēkā augustā, solītās prasības kvalitātes ziņā pilda, taču, uzsākot darbību, dažās lotēs nebija izpildīti visi maršruti. Tas ir radījis nopietnu apdraudējumu pakalpojuma sniegšanai. Organizācijā arī atzīmēja, ka jaunajās vienošanās ir pamanītas nepilnības.

Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks
00:00 / 02:39
Lejuplādēt

„Konkursa nolikumā, protams, ir skaisti aprakstīts, cik skaistiem un aprīkotiem jābūt autobusiem. Protams, ir minētas minimālās darba samaksas autobusu vadītājiem par braukšanu, bet, kā uzņēmums, kas gatavojas sniegt pakalpojumu, nodrošinās ar darbaspēka resursu, par to nebija atrunāts šajā nolikumā,” stāstīja Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.

Runājot par ieilgušo iepirkumu septiņās lotēs, viņš uzsvēra: „Tas nav normāli, ka iepirkums uz sabiedrisko transporta pakalpojumu sniegšanu jau velkas vairāk nekā divus gadus. Faktiski jebkuram uzņēmumam ilgtermiņā ir jāzina, ko viņi darīs un ko viņi nedarīs. Šobrīd sanāk tā, ka uzņēmumiem, kuri šobrīd nav ieguvuši ilgtermiņa līgumus, ir tā, ka līgumi tiek pagarināti tikai uz gadu.

Tajās, kur šie septiņi līgumi vēl nav noslēgti, situācija šobrīd ir kritiska.

Ja mēs kalendārā paskatāmies, tad ir novembris, bet lielai daļai pārvadātāju nav zināms, vai viņi no 1. janvāra vēl sniegs šos pakalpojumus. Lielākai daļai pārvadātāju līgumi beidzas 31. decembrī. Neziņa rada situāciju, ka uzņēmumi nevar atjaunot savu materiāli tehnisko bāzi, nevar iepirkt jaunākus autobusus, lai pasažieriem sniegtu labāku pakalpojumu. Galarezultātā no visas šīs ieilgušās procedūras cietējs ir pasažieris.”

Savukārt par problēmu, ka šoferi pamet darbu, Ošenieks saka: „Zinot, ka divas trešdaļas autobusu vadītāju ir pirmspensijas vecuma un neskaidrība gan ar vakcināciju, gan ar līgumiem, – protams, rada satraukumu tas, ka viena daļa autobusu vadītāju var pamest šo nozari. Kā mēs redzam no publiskās informācijas, tad atsevišķie pārvadātāji, kas ir noslēguši ilgtermiņa līgumus, neizceļas ar ļoti labiem apstākļiem autobusu vadītājiem.

Ja jums tiek piedāvāts darba līgums ar pamata likmi 3,5 eiro un otri 3,5 eiro ir kā piemaksa vai prēmija, kaut gan nolikums noteica to, ka jābūt vismaz pieciem eiro par stundu,

mums nav pamata domāt, ka viss būs tik rožaini un skaisti, jo mēs paši redzam, kādas cenas tiek piedāvātas. Mums īsti nav saprotams, kā par šādām cenām pakalpojumu var sniegt.”

KONTEKSTS:

Jau iepriekš ziņots par autobusu šoferu trūkumu un to, ka ilgā iepirkuma dēļ šoferi jūt nemieru. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti