Ar nākamo gadu plāno izvērst mēnešbiļešu sistēmu reģionos; pasažieru pārvadātāji nav sajūsmā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Autotransporta direkcija nākamgad plāno visā valstī ieviest tā dēvēto mēnešbiļešu sistēmu, kas arī reģionālajos pārvadājumos regulārajiem braucējiem ļautu sabiedriskajā transportā pārvietoties lētāk. Pārvadātāji par tādu plānu gan nav sajūsmā, sauc to par novecojušu sistēmu, bet gadījumā, ja tomēr tiktu ieviesta, valstij būtu jākompensē atlaidēs neiegūtā nauda.

Patlaban mēnešbiļešu sistēmu piedāvā tikai daži pārvadātāji, ļaujot regulārajiem braucējiem par pārvietošanos maksāt mazliet mazāk. Ar nākamo gadu tāda sistēma varētu iet plašumā, sola Autotransporta direkcijā.

Sākotnēji gan mēnešbiļete arvien būs piesaistīta konkrētam pārvadātājam. “Tas nozīmē, ka abonentbiļeti pasažieris iegādāsies pārvadātāja tirgotajā vietās – speciālajos birojos vai autobusos. Bet nākotnē mēs ļoti gribētu strādāt pie tā, lai cilvēkam būtu vienalga, kurā pārvadātāja autobusā iekāpj, viņš saņemtu atlaidi, ja viņš ir regulārais braucējs (..) Bet sākotnējā pieeja būs tāda, ka tās būs piesaistītas konkrētajam pārvadātājam, visticamāk, papīra formātā,” stāsta Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Par Autotransporta direkcijas plāniem prieku nedzird pašos pārvadātājos.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Pēteris Salkazanovs atklāj, ka daudzām sabiedriskā transporta kompānijām mēnešbiļešu sistēmas jau pastāv, bet tās neesot īsti likumīgas.

“Tur, kur tas eksistē, tas ir jālegalizē, jo ATD [Autotransporta direkcijas] kompetencē ir noteikt tarifu, tajā skaitā abonementa biļetes tarifu. Daži pārvadātāji, kad viņi bija kā rajona pārvadātāji, bija ieviesusi šīs abonementbiļetes, bet, pārņemot šo funkciju, ATD nav nostiprinājusi savstarpējos līgumos kā pasūtītājs tarifu. Tas vienkārši ir jālegalizē. Tur, kur ir, tur viņi varētu turpināt darboties,” stāsta Salkazanovs.

Turklāt papīra formāta mēnešbiļetes nu jau esot novecojusi lojalitātes sistēma. “Abonementbiļetes ir 50 gadus vecs produkts, un mēs tālāku attīstību tam neredzam. Ir citi lojalitātes projekti, ko var iedarbināt, piemēram, uzkrājošie punkti, ar kuriem pēc tam varam norēķināties par preci. Bet elektroniski, nevis kaut kādi papīrīši” teic Salkazanovs.

“Es domāju, ka jau ar 2017.gadu mēs varam domāt par šādu risinājumu elektroniskā formātā, kad būs ieviesta elektronisko norēķinu sistēma,” tā pasažieru pārvadātājiem atbild Autotransporta direkcijas vadītājs Godiņš.

Pagaidām gan nav īsti skaidrs, cik lieli ieguvēji varētu būt mēnešbiļešu izmantotāji. Atlaides nebūšot lielākas par 10 – 20%.

Tomēr tas ļaušot samazināt biļešu cenas tur, kur līdz ar nule ieviesto tarifu politikas maiņu pārvietošanās kļuvusi dārgāka. “Kur bijis kāds sadārdzinājums saistībā ar šo, lielā mērā kompensēsies regulāriem braucieniem tieši ar abonentbiļetēm, pat kļūs lētāk. Abonentbiļetes tiek mērķētas divām pamatgrupām: regulārajiem braucējiem, kas brauc uz darbu katru darba dienu, un skolēniem. Sadarbībai ar pašvaldībām uzmanība tiks pievērsta nākamajā gadā, kad skatīsimies maršrutu tīklu, kā brauc skolēnu autobusi, kā tas pārklājas ar mūsu pārvadātājiem. Un meklēsim kādu kompromisu,” stāsta Godiņš.

Pārvadājumi jau patlaban tiek dublēti arī valsts uzturētajā sistēmā, akcentē Bauskas uzņēmuma “Aips” vadītājs un Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes loceklis Uldis Kolužs. Par mēnešbiļešu sistēmu viņš ir skeptisks, bet piekrīt iecerei beidzot sakārtot skolēnu pārvadājumu lietas: “Ir maršruti, kas konkurē zināmā mērā ar vilcienu, jo vilciena satiksme sen strādā pēc citiem noteikumiem un ar dažādām metodēm, kas kropļo pārvadājumu sistēmu, cenšas pārvilināt pasažierus, veidot milzīgas atlaides. Arī autobusu maršruti stipri atšķiras savā starpā. Dažviet ir liela plūsma skolēnu. Pareizi būs, ja pārvadātājs piedāvātu risinājumu.”

Autotransporta direkcija gan atbild, ka pašlaik valstī strādā 43 pārvadāšanas kompānijas, to darbs un tarifu politika ir stipri atšķirīga un neskaidra pasažieriem, tādēļ arī intensīvi tiek strādāts pie vienotas sistēmas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti