Panorāma

Atkal pārspēti karstuma rekordi

Panorāma

Paulam un Kažam atšķirīgi viedokļi par vēlēšanām

VM grib atcelt lojalitātes programmas aptiekās

Aptiekas dažādi attiecas pret iespējamo lojalitātes programmu atcelšanu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Veselības ministrija (VM) iecerējusi vērienīgas pārmaiņas  aptieku  biznesā. Plānots aizliegt pircēju lojalitātes programmas aptiekās. Tas nozīmē, ka, pērkot bezrecepšu zāles, vitamīnus vai citas preces, pircēju kartēs netiks uzkrāti punkti un gūti citi labumi. Ministrija uzskata, ka aptieka nav lielveikals. Aptieku tīkli jau izrādījuši pretestību, un arī premjere Laimdota Straujuma, kas patlaban pilda veselības ministres pienākumus, sola rūpīgi izvērtēt ministrijasierēdņu izloloto reformu.

Klientu lojalitātes kartes der lielveikaliem, ne aptiekām - tā uzskata Veselības ministrija (VM) un grasās šīs kartes aizliegt. Pircējs tic, ka ar karti krāj punktus un iegūst atlaides un uzķeras reklāmām, kas karšu īpašniekiem sola īpašus labumus. Patiesībā vienīgais, kas iegūst, ir aptieku bizness. Bieži vien reklāma maldina. No īstās cenas atlaisti daži centi. Tā VM pamato ideju turpmāk lojalitātes kartes aizliegt. Daļa aptieku tīklu to atbalsta, daļa – nē.

„Uz maizi, pienu, jā, bet uz šīm kartēm – nē? Kāpēc, kāpēc? Ja tāpat zāļu tirdzniecību tas neietekmē, jo receptes izraksta ārsts,” saka Aptieku attīstības biedrības valdes priekšsēdētāja Inga Zemdega – Grāpe.

Viņa tagad vada “Aptieku attīstības biedrību”, līdz pērnā gada vidum bija “Euro Aptieka” valdes priekšsēdētāja. Šī aptieku ķēde pieder uzņēmumam “Maxima” un patlaban līdz ar dažiem citiem aptieku tīkliem iebilst pret šiem grozījumiem. Iepērkoties „Euro Aptieka”, var izmantot arī „Maxima” paldies karti, kas pircējam dod atlaides  precēm. Tikmēr Latvijas Farmaceitu biedrība ir absolūti par karšu aizliegumu.

„Mēs ar ovācijām uzņēmām šo priekšlikumu. Farmaceitiem nesagādā gandarījumu tas, kas notiek aptiekās. Šī komercializētā vide degradē pašu ideju par aprūpi,” norāda Latvijas Farmaceitu biedrības valdes priekšsēdētāja Kitija Blumfelde.

To, cik akli cilvēki tic reklāmām, aptiekāri jau stāsta kā anekdotes. Arī lojalitātes programmas, solot milzu atlaides, nereti rosina pirkt to, ko nemaz nevajag. „Ir jāliek akcents uz konsultāciju ar farmaceitu, nevis tā, kā mums tiešām notiek – atnāk pacients pirkt zāles, kā dzirdējis reklāmā - vieglām kājām, un nabadziņš nemaz nesaprot, ka ar kājām tam nav sakara. Un beigās iztaujājot izrādās, ka viņam ir tādas saslimšanas, ka šīs zāles nemaz nedrīkst lietot,” norāda Blumfelde.

Tikmēr citi lielie aptieku tīkli lojalitātes programmu izbeigšanu neuzskata par traģēdiju. Zālēm atlaides jau tagad aizliedz dot likums. Pārējām aptiekas precēm atlaides saglabāsies. „Atlaides jau atceltas netiek, akcijas saglabājas,” saka „Mēness aptieka” pārstāve Zaiga Barvida. „Mums ir skaidrs, ko grib valsts – uzturēt vienādu cenu visās aptiekās, lai nebūtu konkurences!” piebilst Zemdega – Grāpe.

„Aptiekas var konkurēt arī ar ko citu, ar gudriem farmaceitiem vai labu aprūpi. Nevajag obligāti tās lojalitātes programmas,” norāda Barvida.

Ja valdība jaunos grozījumus atbalstīs, tie stāsies spēkā vēl šī gada laikā. Tie, kas aptieku kartēs uzkrājuši punktus vai naudu, var neuztraukties. Būs pārejas periods, kura laikā uzkrāto naudu varēs izlietot. Veselības ministrija atgādina, ka aptiekas galvenais uzdevums ir nodrošināt veselības aprūpi un konsultēt cilvēkus par zāļu lietošanu. Tāpēc vēl viens no jauno noteikumu punktiem paredz, ka farmaceitam aptiekā jāatrodas visu tās darba laiku un zāles pacientam nevarēs izsniegt studenti, kas nespēj atbildēt uz visiem jautājumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti