Sarkandaugavas, Vecmīlgrāvja un Vecāķu virziens ir pirmais, kurā notiks pārmaiņas. No nākamā mēneša firmas „DMK” maršrutus pārņems pilnsabiedrība "Rīgas mikroautobusu satiksme”. To pašvaldības pārvadātājs „Rīgas satiksme” konkursā izvēlējies par visu pilsētas maršrutu taksometru tīkla apkalpotāju.
Noskaitušies ir pie Centrālās stacijas sastaptie 200. numura mikroautobusu šoferi, kurus tūlīt atlaidīs.
„Jaunajā firmā neko nopelnīt nevar. 200 latu, man par dzīvokli jāmaksā 220, par ko es dzīvošu, tas jau nekas nav. Tagad mums paliek pāri vairāk, ja mēs nododam plānu,” stāsta šoferis, kuram palicis nepilns gads līdz pensijai, bet tagad būs jāstājas bezdarbniekos.
„Rīgas mikroautobusu satiksmes” vadītājs Vitālijs Komars apgalvo, ka strādāt gribētāji stāv rindā. Pieteikušies 250 šoferi, un nākamnedēļ pirmos pieņems darbā. Komars min nedaudz citus algas apmērus: „Piedāvājam viņiem 500 latu uz papīra, kas droši vien ir mazāk, nekā viņi saņem tagad, bet tā ir oficiāla alga.”
Par septiņiem miljoniem latu jau nopirkti svaigi mersedesi balti zilā krāsā kā „Rīgas satiksmes” autobusi un trolejbusi. Tiem jānomaina visi esošie Rīgas mikroautobusi līdz vasaras beigām.
No tirgus izstumtie uzņēmēji gan apšauba biznesa rentabilitāti. To pasūtītais pētījums rāda, ka 25 miljonus sološais piecu gadu līgums mikroautobusu satiksmei nesīs zaudējumus, pat ja šoferiem maksās tikai minimālo algu.
„Sapratām, ka mūsu gadījumā tā darbība būs bez peļņas,” tā Leopolds Muižnieks pamato viņa vadītā „Rīgas taksometru parka” nestartēšanu konkursā. Pašlaik mikroautobusi ir piepildīti no rītiem un vakaros, tādēļ izbēgt no zaudējumiem iespējams tikai ar „Rīgas satiksmes” labvēlību.
Uzvarējušās firmas īpašnieku starpā vēl nesen bija „Rīgas satiksmes” darbinieks, e-talona sistēmu apkalpojošās „Rīgas kartes” un vicemēra Andra Amerika partijas „Gods kalpot Rīgai” valdes loceklis Aleksandrs Brandavs. Viņš medijiem noliedzis saistību ar konkursu.
Savukārt Komars skaidro, ka peļņa šajā gadījumā iespējama nevis „Rīgas satiksmes” pretimnākšanas dēļ, bet tādēļ, ka tirgū vairs nebūs konkurences.
„Tagad seši [mikroautobusu] reisi sākas no Pļavniekiem, viņi paši viens otram griež, paši viens otram priekšā brauc,” saka Komars, liekot saprast, ka viņiem tādas problēmas vairāk nebūs.
Konkursā zaudējušās maršruta taksometru firmas gan apstrīdējušas tiesā iepirkumu uzraugu lēmumu nepieņemt sūdzību par šo iepirkumu, jo „Rīgas satiksme” paspēja pirms tam noslēgt mikroautobusu līgumu.