Apdrošinātāju asociācijas vadītājs: OCTA cenas jānosaka tirgum

Pašlaik ir grūti prognozēt, vai auto obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) cenas pieaugs, bet cenas vislabāk regulēs tirgus un ierobežot tās ar likumu nav nepieciešams, LTV “Rīta panorāmā” sacīja Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.

Viņš pauda, ka cenas nosaka brīva konkurence un pateikt, vai tās kāps vai nekāps, šobrīd būtu “zīlēšana kafijas biezumos”.

Abāšins atzina, ka konkurence var likt apdrošinātajiem strādāt efektīvāk un tā samazināt cenas. Pašlaik Latvijā OCTA administrēšanas izmaksas veido 28% – 30% no polises cenas, Rietumeiropā vidēji tie ir 20%, austrumos – 40%.

“Esam pa vidu, šis cipars krīt, un tā ir lieta, pie kuras jāpiestrādā,” atzina Abāšins, uzsverot, ka tieši konkurence dzen apdrošinātājus būt efektīvākiem.

Savukārt OCTA cenu griestus viņš neatbalsta, paužot, ka tādi bija noteikti pirms 20 gadiem, un toreiz apdrošinātāji centās saņemt summas “maksimāli tuvu griestiem”, un cenas sāka samazināties tikai pēc griestu atcelšanas.

Jau vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju pauduši atbalstu sabiedrisko iniciatīvu platformā "ManaBalss" ievietotajam ierosinājumam Latvijā noteikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas jeb OCTA maksimālās cenas griestus.

Iniciatīvā, kura, visticamāk, būs jāvērtē Saeimai, piedāvāts mainīt OCTA prēmiju aprēķināšanas kārtību, cenas aprēķinā izmantojot divus kritērijus, proti, apdrošināmā transportlīdzekļa vidējo tirgus vērtību un "Bonus Malus" klases līmeni.

Iniciatīva tapusi, reaģējot uz straujo OCTA prēmiju pieaugumu, kas nonācis arī Konkurences padomes uzmanības lokā. 

7 komentāri
Jānis Lietavietis
Ņemot vērā, ka tās polises valsts ir noteikusi par obligātām, to par brīvu tirgu gluži saukt nav iespējams, tādēļ stingrāks regulējums ir pieļaujams.
Valdis Bērziņš
OCTA segments apdrošinātājiem gadiem ir nesis zaudējumus. Pilnīgi saprotams, ka tas vienreiz bija jāmaina. Jautājums ir par OCTA pieauguma pamatotību un pieauguma ietekmi uz citu apdrošināšanas produktu cenu, no kuru peļņas tika kompensēti OCTA radītie zaudējumi.
Anonīms lietotājs 18262
Kas tik krasi un vienlaicīgi izmainījās tirgū, ka visi, 100% visi, apdrošinātāji pacēla cenas? Medicīnas pakalpojumi cik maksā, tik ar maksāja vismaz 2-3 gadus nemainīgi. Autoservisos cik bija darba stunda, tik ir jau ar vismaz gadus 4-5 vismaz. Detaļas? Jauniem auto protams daļas bija un ir dārgas, bet tā kā lv katram auto ir vismaz 7 gadi, es teiktu ka daļas kā maksāja tā maksā. Tātad, kas tirgū notika tik krass ka visiem bija vienlaicīgi cenas jāpaceļ? NEKAS! Šeit acīmredzami ir redzams, ka ir kartelis, ka ir vienišanās, ceru ka mēdiji soēs šo karteli atklāt, jo valdībai izskatās ir viens pīpis par šo visu.
Anonīms lietotājs 18792
Nepiekrītu! Ja OCTA cenu noteiks tirgus, tad OCTA NEDRĪKST BŪT OBLIGĀTA, tad tirgum jānosaka arī vēlme apdrošināties, kā lauksaimniekiem, NĪ, dzīvībai. Obligātie pienākumi IR JĀREGULĒ LIKUMDOŠANĀ: gad aprēķinu metodika, gan BM klašu skaits, gan, īpaši, augstāko klašu ietekme uz prēmijas samazinājumu! Ja es 10-15-20 gadus braucu ar maksimālajām BM klasēm un polises pērku i-netā pats, TAD KĀDAS VAR BŪT ADMINISTRĒŠANAS IZMAKSAS 30%???? Ja jau prēmijas tiek noteiktas individuāli, TAD DARIET TO GODĪGI, TIEŠĀM INDIVIDUĀLI!
Anonīms lietotājs 17890
Cenu griesti ir pilnīga muļķība. Tirgū ir pietiekoši daudz vietējo un starptautisko spēlētāju. Apdrošinātāju cenas un pakalpojumu kvalitāte dažādiem produktiem ir gana atšķirīgi - ir no kā izvēlēties - tātad konkurence strādā.
Anonīms lietotājs 17890
P.S. Visādas spekulācijas par karteļiem ir tirgus tantiņu līmeņa "ekspertu" blēņas :)))
Kremilek Rukis
Tik mazā tirgū, kāds ir Latvijas tirgus, uztaisīt karteli vajadzētu būt diezgan viegli, vai ne?
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti