Apdrošinātāji noraida nepamatotu OCTA cenu kāpumu

2017.gadā piedzīvotais obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jeb OCTA cenu kāpums bija pamatos – preses konferencē uzsvēra Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins. Atbildot Konkurences padomes izteiktajiem pārmetumiem par pārlieku caurskatāmo OCTA polišu cenu sistēmu, viņš norādīja, ka jebkurš komersants sevi salīdzina ar konkurentu. 

Konkurences padome cēla trauksme par pārlieku caurskatāmu OCTA cenām tirgū un mudināja samazināt publiski pieejamās informācijas apmēru vai to sniegt vien tad, kad persona autorizējas, piemēram, ar internetbanku.

Savukārt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs uz izteiktajiem pārmetumiem atbild, ka visās nozarēs konkurenti sevi salīdzina ar citu komersantu, un salīdzina arī cenas. Viedoklim, ka publiski pieejamo datu apmērs būtu jāsamazina, birojā nepiekrīt.

"Līdz šim tika spiests uz to, lai apdrošinātāji un bankas būtu aizvien caurspīdīgākas, un tie ceturkšņa pārskati jau nav apdrošinātāju iegriba. Tā ir FKTK prasība – reizi ceturksnī publicēt savus datus. Vai šo pārskatu esamība kaut kādā veidā var samazināt konkurenci? Es nezinu. Man nav tāda pārliecība, ja godīgi," sacīja Abāšins.

Konkurences padome uzskata, nav nepieciešamības apkopot informāciju par katra no 9 apdrošinātājiem esošo tirgus daļu OCTA tirgū vairāk nekā vienu reizi gadā. Tagad to dara reizi ceturksnī. “Būtībā gan LTAB, gan [Apdrošinātāju] asociācija – abas divas juridiski ir apdrošinātāju veidotas organizācijas. 90.gadi ir beigušies, un abas divas organizācijas domā, kā par apdrošinātājiem, tā arī par patērētājiem. Šeit runāt par interešu konfliktu, manuprāt, nebūtu pareizā vieta,” komentēja Abāšins.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.Zane Mače

    Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja noliedz saskaņotu cenu kāpumu: “Nenotika jau tā, ka visi [cenas] pacēla vienlaikus. Tiem riskantajiem braucējiem cena cēlās visu laiku. Tas, ko varam teikt: tas moments, jā, kad kvalitatīvo autobraucēju sadaļai diezgan lavīnveidīgi cenas cēlās. Tas noteikti. Bet riskantajiem cenas cēlās visu laiku."  

    Viņš straujo cenu kāpumu saista ar apdrošinātāju finanšu stāvokli: “Manā izpratnē tas bija vairāk saistīts ar to, ka ieviesās “maksātspēja 2” režīms apdrošinātājiem. Visa Eiropa to ieviesa. Apdrošinātājiem kaut kādā mirklī pacietības vadzis un finanšu nestspēja lūza, un tās cenas agri vai vēlu bija jāceļ.”

    Abāšins gan uzskata, ka cenām, iespējams, vajadzēja celties daudz lēnāk. Tā esot noticis Lietuvā un Igaunijā. “Bet Latvijas apdrošinātāji acīmredzot bija izvēlējušies citu taktiku, viens uz otra pirkstiem skatoties, un nodzīvoja tik ilgi, ka tas ūdens smēlās vairs ne mutē, bet jau degunā. Un tad laikam citas izvēles vairs nebija,” skaidroja Abāšins.

    Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs gan strādā pie tā, lai ieviestu Konkurences padomes rekomendācijas transportlīdzekļu vadītāju obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas tirgus sakārtošanā. Tomēr vienlaikus birojā norāda, ka OCTA informācijas sistēmā dati netiek apstrādāti neatbilstošā apmērā vai neatbilstošiem mērķiem, lai, piemēram, celtu šī apdrošināšanas veida cenas.

    KONTEKSTS:

    Konkurences padome pētīja, kādi apstākļi veicinājuši būtisku OCTA prēmijas cenu kāpumu 2017. gadā. Padome secināja, ka OCTA tirgus kļuvis pārlieku caurredzams. Tas apdrošinātājiem ļaujot pielāgoties konkurentu darbībai un izdarīt ekonomiski nepamatotas atkāpes no individuālās cenu politikas. Padome rosina ieviest korekcijas un apsvērt iespēju noteikt OCTA cenu “griestus”.

    Tā kā OCTA obligāti jānopērk, Konkurences padomes norādītos ieteikumus sola vērtēt Finanšu ministrija.

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti