Amatas novadā ir 437 kilometri pašvaldības ceļu, no šiem kilometriem asfalts klāj vien nelielu procentu. Pamatā tie ir grants ceļi.
''Šī ir Lauku atbalsta dienesta programma, šis ceļš tika izvēlēts kā viens no prioritārajiem pēc speciāliem mūsu izstrādātiem kritērijiem; otrs ceļš vēl ir Zaubē. Šis ceļš ir 4 kilometri, un Zaubē 6,5 kilometru garumā tiek atjaunots,'' vienā no posmiem, kur norit darbi, stāsta Amatas novada Komunālās saimniecības nodaļas vadītājs Guntars Pīpkalējs.
Protams, arī dažu kilometru remonts ir no svara šeit dzīvojošajiem cilvēkiem, uzņēmējiem:
''Grāvji visi būs iztīrīti, un ceļa kvalitāte katrā ziņā būs laba. Programma jau nosaka to, ka te ir jābūt lauku saimniecībām vairāk vai mazāk, šie
kritēriji jau tika izstrādāti pirms diviem gadiem, bet tagad, skatoties nākošos ceļus, kas mums būtu jāizvēlas, tur jau situācija ir mainījusies
- daudz kur vairs lopu nav... tā ka tie kritēriji būs jāpārstrādā un jāizvēlas, ceļi jāpamaina.''
Taču Guntars Pīpkalējs atzīst - šie daži grants ceļu posmi novada kopējam grants ceļu tīklam ir piliens jūrā:
''Jo izmaksas, projektēšanas un visas pārējais... Šobrīd cenas ir tik lielas, ka, godīgi sakot, mēs saviem spēkiem bez projektēšanas būtu vairāk par šādu naudu darbus izdarījuši, gan grāvjus iztīrījuši, gan uzbēruši.''
Saruna par to, kā situācijā, kad ir tik ļoti samilzis grants ceļu jautājums un Amatas novadā tā jau gadiem ir viena no aktualitātēm, kā labāk vajadzēja rast pielietojumu Eiropas Savienības līdzekļiem, - turpinās ar novada domes priekšsēdētāju Elitu Eglīti. Viņa, rādot kartē, iezīmē, cik būtībā maza daļa tiks atjaunota, ieguldot lielus līdzekļus:
''Mēs runājam par ceļu posmu no Amatas vēsturiskās skolas ēkas - posms visnotaļ vajadzīgs, svarīgs, labi apdzīvots, ir vairākas zemnieku saimniecības uz šī ceļu posma un visiem kritērijiem atbilstošs, tomēr tas ir tikai viens ceļa posms… - Mazs ceļa posms, bet zelta vērtībā? - Nu, mēs tomēr gribam visu izpildīt atbilstoši prasībām, kādas Lauku atbalsta dienests ir uzstādījis, - tur ir gan projektēšanas, gan darba veikšanas prasības, kur gan dažreiz mums liekas, ka šīs prasības ir pārlieku augstas.''
Izmaksas sadārdzina arī tas, ka, pieaugot pieprasījumam pēc ceļu darbiem, to izmanto arī firmas, un cenas aug.
''Arī pašas izmaksas uz šo ceļa kilometru - ko dzird, ko kolēģi jau šobrīd iepērk, - ir ārkārtīgi augstas, ārkārtīgi. Ļoti laba programma viņa ir, ļoti vajadzīga, neapšaubāmi cilvēki cerēja uz viņu lielas lietas izdarīt...Un otrkārt - šis birokrātiskais process aizņem ļoti daudz laika,'' klāsta Eglīte un piebilst, ka vislabāk savu situāciju redz pašvaldības. Ja nebūtu daudzo prasību un birokrātisko procesu sasaistītas rokas, tad par šo naudu varētu izdarīt daudz vairāk:
''Jo nav jau šie ceļi jāveido no jauna. Konkrētais ceļa posms ir būvēts 80. gadu nogalē, un viņš jau tika būvēts, pietiekoši lielu naudas resursu ieguldot, un šobrīd tam ir vajadzīgi vairāk tādi uzlabojumi nekā pilnīgi visas pārbūves. Visas šīs te prasības īstenojot: grāvji - tas nozīmē ļoti daudz nobrauktuves, nobrauktuves uz katru kadastra numuru. Zemei mums nav viens saimnieks, viens kadastra numurs, līdz ar to tas jau sadārdzina.
Par šo naudu mēs tik tiešām spētu uzlabot daudz lielākus ceļu posmus, un šobrīd mūsu pašu pieredze rāda, ka par tādu naudu, kā šobrīd taisa grants ceļus, mēs esam asfaltējuši.''
Taču nenoliedzami - arī šie divi atjaunotie ceļu posmi ir būtiski un novadā cer, ka izdosies iegūt finansējumu arī nākamajos gados.