Rīta Panorāma

Čehija saņem pirmo Vācijas tanku "Leopard"

Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Intervija ar "airBaltic" izpilddirektoru Martinu Gausu

«airBaltic» un «Finnair» aizvadīto gadu vērtē pozitīvi, neskatoties uz zaudējumiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Neskatoties uz augošajām ekspluatācijas izmaksām, nākamais gads varētu būt tas, kad aviācijas nozare varētu būt pārvarējusi Covid-19 krīzes radīto ietekmi, uzskata Starptautiskā Gaisa transporta asociācija (IATA). Tiesa, Eiropas pārvadātājiem skats uz nākotni ir atšķirīgs.

Latvijas nacionālās lidsabiedrības izpilddirektors Martins Gauss sarunā ar Latvijas Televīziju ir optimistiski noskaņots, norādot, ka 2023. gadā mēs varēsim redzēt pozitīvu naudas plūsmu uzņēmumā. 

"2022. gada pirmie mēneši sākās ar Covid-19 seku pārvarēšanu, bet tad sekoja Krievijas iebrukums Ukrainā, kas nozīmēja, ka arī šis būs gads, kad uzrādīsim negatīvus rādītājus," sacīja Gauss. Līdzīgi kā "Finnair" arī "airBaltic" norāda, ka gada otrajā pusē lidsabiedrībai ir uzrādījusi pozitīvus rādītājus un ir varējusi izlīdzināt gada sākuma negatīvo ietekmi. Vienlaikus Gauss atzina, ka šis gads tiks noslēgts par 6% sliktāk nekā 2019. gads.

Apturot lidojumus uz Ukrainu un Krieviju, 2022. gadā lidsabiedrība zaudējusi 72 miljonus eiro, norāda Gauss. 

"2023. gadā plānojam 45% ienākumu pieaugumu, jo būsim daudz lielāki, nekā jebkad esam bijuši. Nākamgad mūsu stratēģija balstās uz ienākumu un izdevumu pozīciju izlīdzināšanu, bet tas atkarīgs no ģeopolitiskajiem apstākļiem," norāda Gauss.

Uzņēmuma izaugsmi gan šogad, gan nākamgad negatīvi ietekmēs rezerves daļu trūkums "Airbus" A220-300 modeļa lidmašīnām. Rezerves daļu trūkums palēnina arī lidmašīnu piegādes tempus. Ņemot vērā piegāžu kavējumus, uzņēmums 2023. gada beigās cer redzēt 48 lidmašīnas.  

"Pašlaik mums ir vairāk nekā 10 lidmašīnas, kas nevar lidot. Galvenā problēma ir dzinēju detaļu trūkums, bet ir problēmas arī ar citām rezerves daļām. Mēs prognozējam, ka šī problēma saglabāsies arī nākamgad un 2024. gadā. Arī jaunās lidmašīnas saņemam ar kavējumiem, kā arī dzinēju pašlaik nav tik daudz, cik klientiem nepieciešams.

Arī nākamgad mums būs jāīrē lidmašīnas no citiem pārvadātājiem, lai izpildītu savā biznesa plānā uzstādītos mērķus," saka Gauss,

vienlaikus norādot, ka šādām darbībām ir ekonomisks pamatojums un uzņēmums līdzekļus iegūst, nevis zaudē.

Runājot par nākotni un jaunu galamērķu atvēršanu ārpus Eiropas, lidsabiedrības vadītājs norāda, ka lielas izaugsmes iespējas ir Ziemeļamerikā un Āzijā. Ņemot vērā attālumu, lai veiktu šādus lidojumus, būtu jāiegādājas jauna tipa lidmašīna, kura nebūs pieejama vēl līdz 2025. gadam.

"Ja skatāmies uz biznesa attīstību, tad pamatā tā būtu Ņujorka, Toronto, kā arī galamērķi uz austrumiem no Latvijas. Lidmašīna, kura būtu piemērota "airBaltic" uzstādījumam, būtu "Airbus" A321XLR. Protams, līdz 2025. gadam mums nav nekāda pamata atvērt šādus galamērķus, bet par to varēsim runāt tad, kad būs pieejama lidmašīna. Ja mums būs līdzekļi lidmašīnu iegādei, apstākļi būs pozitīvi, tad varēsim runāt sīkāk par šo," pauda "airBaltic" izpilddirektors. 

Somijas nacionālā lidsabiedrība "Finnair", kas pie pirmskrīzes rādītājiem cerēja atgriezties pēc iespējas ātrāk, pašlaik atzīst, ka optimistiskākais scenārijs, kad tas varētu notikt, ir 2024. gads.  

"Es ceru, ka IATA teiktais un viņu prognoze ir 100% patiesa. Mūsu stratēģija savukārt nosaka, ka pie pozitīva apgrozījuma būsim 2024. gada vidū. Šī gada 3. ceturksnis mums ir devis ticību tam, ka esam uz pareizā ceļa," Latvijas Televīzijai norāda "Finnair" pārdošanas daļas vadītājs Miko Turtiainens. Viņš arī piebilst, ka, ja atgriešanās pie pozitīvas naudas plūsmas notiks ātrāk, visi tikai priecāsies. 

Atskatoties uz 2022. gadu, Turtiainens atzīst, ka šis gads ritēja, kā plānots, līdz 24. februārim, kad Krievija iebruka Ukrainā. Sekojošās sankcijas, ko Eiropa ieviesa pret Krieviju, liedza Somijas lidsabiedrībai izmantot Krievijas gaisa telpu, kas ir svarīga Eiropas un Āzijas savienojumiem.

Jāpiebilst, ka Āzija bija tas tirgus, uz ko "Finnair" plānoja koncentrēt stratēģiju 2022. gadam. Krievijas gaisa telpas slēgšana Eiropas pārvadātājiem nozīmēja stratēģijas izmaiņas, jo dažu lidojumu ilgums uz Āziju ir pieaudzis pat par 40%. 

"Aizvadītā vasara mums bija laba, un jau jūnijā redzējām, ka pieprasījums pēc pakalpojumiem pieaug. Esmu lepns, ka esam uzlabojuši punktualitāti, kas bija īpašs izaicinājums, ja mēs atceramies, kas vasarā notika Eiropas lidostās," sacīja Turtiainens. 

Neskatoties uz pozitīvajiem rādītājiem, lidsabiedrība joprojām uzrāda negatīvus rādītājus naudas plūsmā, bet Turtiainens piebilst, ka ir ļoti daudz elementu, pie kā tiek strādāts. Viens no elementiem ir flotes optimizācija un galamērķu dažādošana ne tikai Āzijā, bet arī Tuvajos Austrumos un Ziemeļamerikā. Veicot flotes optimizāciju, uzsvars tiek likts uz izmaksu samazinājumu par 15%, salīdzinot ar 2019. gadu.

"Finnair" darbiniekus pārstāvošā arodbiedrība vērš uzmanību uz to, ka dažādu apakšlīgumu noslēgšanas dēļ darbu var zaudēt līdz pat 450 "Finnair" darbinieku. 

"Šeit jāatgriežas pie stratēģijas, kas ir pieņemta šī gada septembrī. Tajā teikts, ka mums ir jāatrod veidi, kā ietaupīt līdzekļus. Esam aizvadījuši vairākas sarunas un panākuši dažādus risinājumus. Pašlaik esam pārrunās ar stjuartu organizāciju, un es ceru, ka varēsim atrast risinājumu, kas palīdzētu izvairīties no darbinieku atlaišanas," pauž "Finnair" pārdošanas daļas vadītājs. 

Briselē bāzētā Eiropas Aeronavigācijas organizācija "Eurocontrol", apkopojot datus līdz 6. decembrim, norāda, ka minētajā laika posmā dienā vidēji veikti 25 569 lidojumi, kas ir 83,1% no 2019. gada rādītājiem. Eiropā veikts par 15% mazāk lidojumu nekā minētajā laika posmā 2019. gadā. Jāpiemin, ka pēc organizācijas datiem tieši zemo cenu lidsabiedrības ir tās, kas jau tagad uzlabojušas 2019. gada sniegumu. Īrijas zemo cenu lidsabiedrība "Ryanair" veikusi par 8% vairāk lidojumu, bet Ungārijas pārvadātājs "Wizz Air" pat par 13% vairāk, salīdzinot ar 2019. gadu. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti