Dienas notikumu apskats

Soču miera kongresu aizēno jaunas ziņas par vardarbību Sīrijā

Dienas notikumu apskats

Rumānijas prezidents sola pievērst lielāku uzmanību tieslietu reformām

Mobilo sakaru operatori pārāk maz skaidrojuši viesabonēšanas nianses

Aicina ļaunprātīgi neizmantot sakaru viesabonēšanu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Jau vairāk nekā pusgadu arī Latvijā ir spēkā Eiropas viesabonēšanas regula, kas nosaka, ka jebkuras Eiropas Savienības (ES) valsts, to skaitā Latvijas iedzīvotāji, atrodoties citās Eiropas Savienības valstīs, mobilos sakarus var lietot par tādu pašu maksu kā Latvijā. Tomēr daži klienti saņēmuši uzrēķinus par pārāk aktīvu vai biežu sakaru lietošanu. Uzraugi gan uzsver – operatoru pārkāpumi nav konstatēti, turklāt viņiem ir tiesības sekot, vai klienti ievēro godprātīgu sakaru lietošanas praksi.   

Saistībā ar pērnvasar ieviestā principa „viesabonē kā mājās” darbību Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņēmis ļoti daudz jautājumu.

Tomēr ar sūdzībām Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) vērsušies vien aptuveni desmit patērētāji. Lielākās neskaidrības radušās saistībā ar telekomunikāciju operatoru prasīto samaksu par datu pārraides pakalpojumu izmantošanu, esot ārzemēs. 

Pērnvasar laikā, kad saskaņā ar Eiropas Savienības regulu visās dalībvalstīs tika ieviests princips „viesabonē kā mājās”, visi Latvijā strādājošie mobilo sakaru operatori teju vienlaikus paziņoja par tarifu celšanu.

Atskatoties uz pirmo pusgadu pēc šī principa ieviešanas, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas un Patērētāju tiesību aizsardzības centra speciālisti atzīst, ka oficiālu sūdzību bijis salīdzinoši maz. Nav gan precīzu datu par to, cik daudzi iedzīvotāji mainījuši izmantotos tarifu plānus, izvēloties tādus, kas neietver viesabonēšanas iespējas.

Visvairāk jautājumu par “godīgas lietošanas politiku”

Lielākās neskaidrības esot radījusi tā dēvētā „godīgas lietošanas politika”. Ja vairāk nekā pusgadu pavadiet ārvalstīs un lietojat tur, izmantojot mobilo tālruni gan zvaniem, gan datu pakalpojumiem, jārēķinās, ka rezultātā var nākties piemaksāt.

“Viesabonēšana ir periodisks pakalpojums. Tā  nav paredzēta pastāvīgai uzturēšanai citā Eiropas Savienības dalībvalstī. Tas ir viens nosacījums no godīgas lietošanas politikas puses, ka vismaz puse no godīgas lietošanas laika jāpavada mītnes zemē,” skaidroja SPRK pārstāvis Andrejs Dombrovskis.

“Godīgas lietošanas politika” paredz, ka arī vismaz pusi no pakalpojumu apjoma jāsaņem mītnes zemē. Tas gan nenozīmē, ka telekomunikāciju operatori tiem klientiem, kas šos principus neievēro, uzreiz pēc limitu sasniegšanas var sākt piemērot citus tarifus. 14 dienas iepriekš, pirms noteikt maksu, jābrīdina lietotājs, un viņam ir tiesības paskaidrot, kas īsti ir noticis. 

Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa pieļauj, ka mobilo sakaru operatori, iespējams, ir pārāk maz skaidrojuši saviem klientiem to, kā darbojas „godīgas lietošanas politika” un kad tā tiek piemērota. Liela daļa jautājumu, ko saņēmis PTAC, saņemta tieši no cilvēkiem, kas ilgstoši uzturas ārzemēs.

Operatori uzsver – līdz ar regulas ieviešanu gan sarunu, gan datu lietošanas apjoms ir audzis. Tomēr Eiropas datu vairumtirdzniecības cenas ir augstākas nekā Latvijas operatoru iekasētā pakalpojumu maksa. Par uzrēķinu ikmēneša rēķinos līdz šim sūdzējušies 10 patērētāji.

“Tiešām tie, kas pie mums ir vērsušies, ir tie, kas, iespējams, neievēro godīgas lietošanas principus. Pārsvarā studenti, kas mācās tur un uzturas mazāk Latvijā, tālbraucēju šoferi, kuri ir ārzemēs vairāk nekā Latvijā. Arī viens patērētājs, kas uz 5 mēnešiem bija devies strādāt uz ārzemēm,” atklāja PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa.

Operatoru ieteikumi klientiem atšķiras

“Tele2” komercdirektors Raivo Rosts norādīja, ka “Tele2” tomēr vēlas, “lai visai bāzei nebūtu jāmaksā par tālbraucēju datiem, tāpēc tie ir biznesa klienti, un viņiem tiek piemēroti individuāli risinājumi”.

“Bite Latvija” pārstāvis Andris Anspoks pauda – ja klients atrodas kādā valstī ilglaicīgi, tas tomēr nav gadījums, kad cilvēks īslaicīgi atrodas ārpus Latvijas vai savas pastāvīgās dzīvesvietas, “tāpēc es aicinātu izmantot tās konkrētās valsts sniegtās operatoru iespējas”.

LMT pārstāvis Vīgants Radziņš skaidroja, ka uzņēmums nepiemēro “nekādas šādas papildu maksas par dienām, ko klients ir pavadījis ārpus Latvijas vairāk, nekā ir regulā, tāpēc mēs šos klientus neinformējam, ka viņi kaut ko ir pārkāpuši”.

Telekomunikāciju operatori lēš, ka pēc „viesabonē kā mājās” ieviešanas visstraujāk pieaugusi tieši datu izmantošana viesabonēšanā. To kopējais apjoms teju seškāršojies, liecina „Bite Latvia” un „Tele2” aplēses.

Atsaucoties uz kādas aptaujas datiem, „Bites” pārstāvis Anspoks norāda, ka lielākajai daļai iedzīvotāju „godīgas lietošanas politika” nav aktuāla, jo vairums ārpus Latvijas pavada salīdzinoši īsu laika sprīdi.

Vairāk nekā divas trešdaļas visu Latvijas mobilo operatoru klientu ārzemēs pavada dažas dienas vai nedēļas, uz viņiem pēc būtības ierobežojumi neattiecas, 25% klientu nav devušies uz ārzemēm vispār, un 10% gada laikā mēnesi vai vairāk pavadījuši ārpus Latvijas.

Saskaņā ar „Bite” un „Tele2” pārstāvju pausto, „godīgas lietošanas politika” skārusi vien aptuveni 0,2% klientu. 

Regulatorā savukārt informē, ka jau drīzumā  Eiropā tiks lemts par datu vairumtirdzniecības cenu samazināšanu. Lai gan par viesabonēšanu operatoriem aizvien nākas piemaksāt, tarifus tuvākajā laikā neviens celt nesola.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti