Augusta sākumā tukšā "Ditton" pievadkēžu rūpnīcas angārā dzīvību ieviesa būvmateriālu ražotājs "PREfabrica". Daugavpilī tapa pretmobilitātes šķēršļi Baltijas aizsardzības līnijai - "pūķa zobi". Lai gan ražotne izveidota konkrēta pasūtījuma izpildei, uzņēmējs teica: meklēšu iespējas, kā te palikt.
Pagājuši divi mēneši, uzņēmējs sev uzticēto darbu paveicis un ražotni slēdzis. Iemels: apjomu kritums būvniecībā.
Daļa darbinieku devušies strādāt uz citām uzņēmuma ražotnēm, prom no Latgales."
Vai tas ir zaudējums Daugavpilij, pilsētas mērs aizsardzības resora paveikto noniecina. "Daugavpils ar saviem infrastruktūras, attīstības, industriālajiem projektiem mūsu uzņēmējiem ir iedevusi vairāk darba nekā Aizsardzības ministrija kopumā," sprieda Daugavpils mērs Andrejs Elksniņš.
Mums ir noliktavas, traktori, ekskavatori un esam gatavi palīdzēt stiprināt valsts robežu, tā saka Latgales zemnieku pārstāvis. Tiesa, līdzšinējos iepirkumos zemnieki aktīvi nav bijuši, jo – trūkstot informācijas.
"Man liekās, ir diezgan aplami, ka šīs te konstrukcijas tiek vestas no Rīgas uz Latgali. Tas nozīmē 300 kilometri mašīna aizbrauc, izkrauj un tad 300 kilometri brauc atpakaļ. Šāds te 600 kilometru aplis, to mēs nevaram nosaukt par ātru betona konstrukciju piegādi," sprieda "Zemnieku saeimas" valdes loceklis Mārtiņš Trons.
Latgales būvnieki, ražotāji vai piegādātāji valsts institūciju pasūtītos darbus veic nereti tikai kā apakšuzņēmēji.
"Gan tajā pašā Iepirkuma likumā, varbūt ir kādi izņēmumi vai saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma kritēriji, kā tomēr tas Latgales uzņēmējs var gūt kaut mazākā veida kādas priekšrocības attiecībā pret citu reģionu," vērtēja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) Latgales padomes vadītājs Ivo Dembovskis.
Zemnieki vēl vēlas, lai par iepirkumu konkursiem aizsardzības resors informētu laicīgāk, skaidrāk un darītu to ar pašvaldību starpniecību.
AM atbild: jāsaglabā godīgas konkurences principi.
"Varbūt nākotnē, kad investēsim sarežģītākas sistēmās, kā sensori vai mīnēšanas sistēmas, tās iespējas būs mazākas, bet šobrīd īstenībā uzsvars ir uz vietējiem uzņēmējiem," norādīja AM valsts sekretāra vietnieks Rolands Heniņš.
Šogad jaunu iepirkumu vairs nebūs, bet pretmobilitātes šķēršļus turpinās iepirkt nākamgad. Kā arī būs nepieciešami noliktavu uzturētāji, atzīmēja ministrijā.