Pēdējos trīs mēnešos nedaudz sabremzējies e-komercijas izaugsmes temps

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Lai arī pēdējos trīs gados e-komercijas apjoms Latvijā bijis ar strauju pieaugošu tendenci, tomēr pēdējos trīs mēnešos temps sācis nedaudz bremzēties. Vai e-komercijas izrāviens bija īslaicīgs Covid-19 pandēmijas laika uzplaiksnījums, vai iepirkšanās internetā ir uz palikšanu?

ĪSUMĀ:

  • Pirms pandēmijas e-veikalus neizmantoja 30% interneta lietotāju, pērn – 23%.
  • 70% Latvijas iedzīvotāju pērn kaut reizi iepirkušies internetā. 
  • Pēdējos trīs mēnešos e-komercijas izaugsmes temps sācis nedaudz bremzēties.
  • Digitālā mārketinga speciālists: Izaugsme tāpat būtu notikusi 5–10 gados.
  • "Bolt Market": Pārtikas pasūtīšana internetā nepiedzīvo norietu.
  •  Eksperti: e-komercija Latvijā ir uz palikšanu, bet uzņēmumi uz pandēmijas laika lauriem gulēt nevar.

Pandēmijas laikā cilvēki piespiedu kārtā aizvien vairāk sāka izmantot e-komercijas iespējas, bet tagad šādu ārēju apstākļu nav. Tomēr statistikas dati ļauj secināt, ka aizvien vairāk cilvēku iepērkas tiešsaistē, norādīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

Pēdējos trīs mēnešos nedaudz sabremzējies e-komercijas izaugsmes temps
00:00 / 04:04
Lejuplādēt

"2019. gadā gandrīz 30% bija tādi interneta lietotāji, kas nekad nav veikuši pirkumus vai pasūtījumus internetā, bet pērn tādi bija 23%. Tātad 6% ir pienākuši klāt šajos trīs gados, kuri ir sākuši iepirkties internetā," stāstīja Bāliņa.

Un kopumā 2022. gadā nepilni 70% no Latvijas iedzīvotājiem bija tādi, kuri kaut reizi ir veikuši pirkumus internetā.

Savukārt, ja runā par e-komercijas apjomu kopumā, tad dati liecina, ka, lai arī pēdējos trīs gados e-komercijas apjoms Latvijā bijis ar strauju pieaugošu tendenci, tomēr pēdējos trīs mēnešos temps sācis nedaudz bremzēties.

"Neliels samazinājums ir, bet jāskatās, kā būs uz priekšu," sacīja Bāliņa.

Faktu, ka e-komercijas izaugsme nedaudz sabremzējas, apliecināja arī digitālā mārketinga speciālists, aģentūras "New Black" vadītājs Artūrs Mednis.

"Ja mēs runājam par e-komerciju Latvijā, es pat vilktu paralēles plašāk – Austrumeiropas daļā, tad nenormāli straujie izaugsmes tempi ir nedaudz mazinājušies, ja mēs runājam par visu nozari kopumā. Tas nenozīmē, ka izaugsme nenotiek. Joprojām notiek, bet daudz mazāk, nekā tas bija 2021. gadā," vērtēja Mednis.

2021. gads iezīmējas ar neraksturīgi strauju e-komercijas izrāvienu.

"Ja mēs runājam vidēji par visām nozarēm kopumā, tad Austrumeiropā tie bija 95% pieaugums jeb gandrīz divas reizes pieaugums pret 2020. gadu. Tā izaugsme ir ļoti liela, ja ņem vērā, ka vidēji katru gadu pasaulē ir 8%–9% [pieaugums]. Bet jāņem vērā, ka ir nozares, kurās tas ir vairāk un kurās mazāk," stāstīja Mednis.

Kādēļ tieši 2021. gadā e-komercija piedzīvoja tik strauju augšupeju, ja pandēmijas laika stimuli bija mitējušies? Mednis skaidroja, ka "notika tas, kas tāpat būtu noticis tikai tuvākos piecos līdz desmit gados. Proti, uzņēmumi daudz vairāk pievēršas e-komercijai, daudz vairāk tajā investēja, un arī cilvēki daudz vairāk sāka izmantot digitālos iepirkšanās veidus, ceļus un metodes."

Viena no e-komercijas jomām, kas kopš pandēmijas piedzīvoja ievērojamu pieaugumu, ir ēdienu un pārtikas piegāde.

"Viņiem bija nedabīgi liels pieaugums 2021. gadā, un varbūt kādam pat turpinās 2022. gadā. Protams, ne visi, bet daļa cilvēku atgriežas pie ierastā, bet, ja cilvēks ir pamēģinājis e-komerciju un ir redzējis tai plusus un ieguvumus, tad turpina to darīt," norādīja Mednis.

Faktu, ka pārtikas piegāde nebūt nepiedzīvo norietu, apliecināja virtuālā pārtikas veikala "Bolt Market" vadītājs Latvijā Jānis Rimicāns. Uzņēmums Latvijā darbu sāka pirms diviem gadiem.

"Protams, pandēmija bija pozitīvs impulss šai straujajai izaugsmei no sākuma, bet patlaban mēs noteikti nenovērojam bremzēšanos. Arī pēc pandēmijas būtībā apgrozījuma pieaugumu mēs procentos bieži vien redzam kā divciparu skaitli. Tas jebkuram biznesam, kas sāk nostabilizēties, ir ļoti straujš pieaugums. Protams, tas arī ir saistīts ar to, ka mēs visu laiku izaugam un atveram jaunus piegāžu centrus," skaidroja Rimicāns.

Visi Latvijas Radio aptaujātie eksperti ir vienisprātis – e-komercija Latvijā ir uz palikšanu. Tomēr, lai arī pieprasījums pēc pirkumiem internetā aizvien ir augsts, uzņēmumi uz pandēmijas laika lauriem gulēt nevar.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti