ĪSUMĀ:
- Luksusa auto eksports jau 2 gadus aizliegts uz Krieviju, bet ne uz Baltkrieviju.
- Pie Pāternieku robežpunkta – gara rinda ar luksusa auto, visi apgalvo, ka ved sev vai paziņām.
- Muitnieki tam netic, darījumus pārbauda, veidojas garas rindas.
- Muita gribētu pret Krieviju un Baltkrieviju vērsto sankciju salāgošanu.
- Caur Latviju auto eksports uz Baltkrieviju audzis 50 reizes; luksusa auto mēģinās iekļaut sankciju sarakstā pret Minsku.
Nedēļas sākumā Eiropas Savienība apstiprināja jau 14. sankciju pakotni pret Krieviju. Tāpat šonedēļ ES dalībvalstu vēstnieki Briselē panāca vienošanos par plašākām sankcijām arī pret Baltkrieviju, tās salāgojot ar aizliegumiem Krievijai, lai tādā veidā novērstu sankciju apiešanu.
Krievija un Baltkrievija atrodas kopējā muitas savienībā, līdz ar to sankcijām pakļautās preces caur Baltkrieviju turpina nonākt Krievijā.
Sankciju pret Baltkrieviju apstiprināšana plānota jaunnedēļ, un tās attieksies gan uz iepriekš sankciju nepamanīto mangāna rūdu, kas tiek izmantota ieroču rūpniecībā, gan uz vairākām dubultā pielietojuma precēm, ko var izmantot arī militāriem mērķiem.
Tikmēr ekskluzīvu auto eksports no Eiropas Savienības uz Baltkrieviju vismaz pagaidām turpināsies.
Pie Pāternieku robežpunkta – gara rinda ar luksusa auto
Pāternieki Krāslavas novadā šobrīd ir vienīgais atvērtais Latvijas–Baltkrievijas robežšķērsošanas punkts.
Ceļa vienā pusē stāv vairākus kilometrus gara rinda ar kravas auto, savukārt otrā pusē – ekskluzīvas mašīnas no Vācijas, Lietuvas, Polijas un citām valstīm ar tā saucamajiem tranzīta jeb pagaidu numuriem.
Jauni vai dažus gadus veci džipi, elektroauto un sporta mašīnas vismaz 50 000 eiro vērtībā. Šādu dārgu auto eksports uz Krieviju kopš 2022. gada ir aizliegts, taču uz Baltkrieviju šādas sankcijas pagaidām neattiecas, un netrūkst tādu, kas steidz izmantot šo caurumu likumdošanā, proti, caur Baltkrieviju dzen mašīnas Krievijas pircējiem.
"Nē, nē, viss pēc pasūtījuma privātajiem. Baltkrievijas privātajiem iedzīvotājiem," apgalvo kāds autovadītājs.
"Esmu Baltkrievijas pilsonis, tā ir mana mašīna," stāstīja cits.
Uzrunātie šoferi visi kā viens apgalvoja, ka ekskluzīvās mašīnas, no kurām lielai daļai vērtība pārsniedz pat 100 000 eiro, ved paši sev vai kādam paziņam. Un ved uz Baltkrieviju.
Muitnieki stāstiem par luksusa auto vešanu paziņām netic
Muitnieki tam nepiekrīt.
"Šajā gadījumā mūsu darbiņš ir neticēt, pārbaudīt un mēģināt sankcijas izpildīt nevis formāli, bet pēc būtības," stāstīja Pāternieku Muitas kontroles punkta virsuzrauga vietnieks Taivo Hanzens.
"Kravas no Baltkrievijas mierīgi var nokļūt Krievijā, it sevišķi, ja mēs zinām, ka valstis atrodas muitas savienībā, kur faktiski kravu pārvietošanās ir brīva. Ja tas tā notiek, tas nozīmē, ka sankcijas pēc būtības netiek ievērotas.
Tāpēc mēs nevaram tā vienkārši uzticēties tam, kas ir rakstīts dokumentā," skaidroja Hanzens.
Latvijas muitnieki izvērtē ne vien dokumentus, bet arī iepriekšējo darījumu vēsturi, kā arī meklē pierādījumus un nesakritības, kas varētu liecināt par tranzītā vesto auto patieso galamērķi.
"Konstatējam arī tādus gadījumus, kad iepriekšējais sūtījums bijis deklarēts uz Baltkrieviju, bet publiski pieejamā reģistrā atrodams Krievijā, tad tas jau ir gadījums, kad var vērtēt nevis vienkārši kravas atgriešanu atpakaļ, bet iespējamu kriminālatbildību," stāstīja Hanzens.
Muitnieki gribētu pret Krieviju un Baltkrieviju vērsto sankciju salāgošanu
Pāternieku Muitas kontroles punkta virsuzrauga vietnieks Taivo Hanzens atzina – pārbaudes aizņem daudz laika, tāpēc veidojas garas rindas.
Līdzīgi kā kravas auto šoferi arī ekskluzīvo auto vedēji rindā uz robežas pavada aptuveni nedēļu.
Šobrīd rindā gaida 400 šādas mašīnas, kā arī vēl 340 kravas auto. Tāpēc muitnieki rosina vienādot sankcijas kā pret Krieviju, tā Baltkrieviju.
"Ja šīs sankcijas būtu vienādas, atkristu šis krāpšanas veids un atkristu arī darbs, ko patērējam, lai to novērstu," uzsvēra Hanzens.
Šobrīd jautājums par sankciju salāgošanu starp Krieviju un Baltkrieviju ir iekustināts. Eiropas valstu politiķi panākuši mutisku vienošanos un nākamnedēļ plānots oficiāli izziņot jaunas sankcijas pret Baltkrieviju.
Ārlietu ministre Baiba Braže no "Jaunās Vienotības" norādīja, ka sankcijās paredzēts iekļaut Krievijā jau aizliegto mangāna rūdu, tā saucamās dubultā pielietojuma preces, ko var izmantot militāriem mērķiem, kā arī uzņēmējiem turpmāk būs pienākums pārliecināties, ka, pārdodot preces uz Centrālāziju, tās nenokļūst Krievijā vai Baltkrievijā.
Ekskluzīvos auto uz Baltkrieviju vest pagaidām neaizliegs
Taču ekskluzīvus auto, ko atšķirībā no mangāna vai mikroshēmām, tiešā veidā kara mašinērijā neizmanto, pagaidām sankciju sarakstā neatrast.
"Bija diskusija par šīm specifiskajām preču grupām, mēs uzskatījām, ka tās ir jāaizliedz. Tās bija tās lietas, par ko bija daudz diskusiju, kur dažām valstīm bija cits viedoklis nekā mūsējais. Katrā gadījumā no mūsu viedokļa – pat ja tas šobrīd nav ielikts, tad mēs to liksim atkal nākamajos raundos un skatīsimies. Kad ir statistika un dati, tad tas ļoti palīdz argumentēt to visu," sacīja Braže.
Un statistikas dati ir pārliecinoši. Pēc Valsts ieņēmumu dienesta informācijas – vēl pirms četriem gadiem uz Baltkrieviju tika eksportētas vien 60 automašīnas, bet pērn jau vairāk nekā 3000.
Lai gan ekskluzīvas automašīnas tiešā veidā nekalpo kā ierocis pret Ukrainu, toties ļauj Krievijas bagātākajam slānim dzīvot kā pirms kara un sankcijām, tāpēc ir būtiska Baltkrievijas un Krievijas sankciju salāgošana arī tādās specifiskās jomās kā ekskluzīvi spēkrati.
KONTEKSTS:
Pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma sākšanas Ukrainā pret to ieviesta virkne sankciju. Kamēr sankcijām pakļauto preču eksports uz Krieviju rūk, apjomi strauji auguši uz valstīm, kuras turpina tirdzniecību ar Krieviju. Tas radījis bažas par sankciju apiešanu, ko ierobežot ar jauniem pasākumiem cer Eiropas Komisija.