240 autobusu reisi Latvijā pārklājas ar vilcienu kustības grafiku

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem un 8 mēnešiem.

Tuvākajos mēnešos vēl notiks reisu saskaņošana un augusta beigās un septembra sākumā varētu būt zināms, kurus reisus slēgs. Amatpersonas nesola revolūciju, taču min, ka cilvēkiem nāksies pierast pie braukšanas ar pārsēšanos.

Latvijā ir aptuveni 240 autobusu reisu, kas faktiski dublējas ar tajā pašā maršrutā braucošiem vilcieniem, un gan autobusu parki, gan "Pasažieru vilciens" par šiem pārvadājumiem saņem valsts dotāciju. Atbildīgās iestādes vēl neatklāj cik un kādus reisus slēgs, bet, visticamāk, ne tik daudz - pašlaik publiskajā telpā amatpersonas runā par aptuveni par 50 autobusu reisiem visā Latvijā, kuros brauc mazāk par pieciem cilvēkiem. Taču ar to nepietiks, jo dotācija jāsamazina par 20%.
*
No Emburgas ciema autobuss uz Jelgavu brauc vairākas reizes dienā, uz Bausku - vienreiz, bet uz Iecavu - divas reizes nedēļā. Līdz pagājušajam gadam 12 kilometru līdz Iecavai autobuss mēroja katru dienu, bet to slēdza kā nerentablu. Tagad pasažieri tajā ir vēl mazāk, jo uz darbu Iecavā neviens vairs nebraucot, ja reiz autobuss kursē tikai otrdienās un piektdienās. Plānošanas reģiona sapulcēs pat spriests, ka lētāk pensionārus pie ārsta būtu aizvest pašvaldībai ar savu transportu.
Vietējā veikala pārdevējas stāsta, ka ciems palicis pustukšs un tie, kas vēl dodas uz darbu apkārtējās pilsētās, samet naudu benzīnam un brauc ar vienu automašīnu.
Kā neizdevīgs šovasar jau slēgts autobuss no Palsmanes un Rīgu. Tagad šī apdzīvotā vieta palikusi bez sabiedriskā transporta sakariem.
Vietējā pagastmājā stāsta, ka pateicoties iedzīvotāju savāktajiem parakstiem drīzumā no Palsmanes sola nodrošināt autobusu līdz Smiltenei, tiesa, tas nekursēs katru dienu.
Lai iekļautos pasažieru pārvadājumiem piešķirtajā dotācijā, kas šogad būs par 20% mazāka, nekā pērn, viena no satiksmes plānotāju iecerēm ir lielāku skaitu pasažieru sasēdināt vilcienos, šādu scenāriju jau pavasarī iezīmēja satiksmes ministrs Uldis Augulis.
Latvijas Radio noskaidrojis, ka pa visu valsti ir aptuveni 240 autobusu reisi, kas pārklājas ar vilcienu kustības grafiku. Visvairāk autobusi ar 10, 15, 20 minūšu reizē ar vilcieniem kursē no Rīgas uz Dubultiem un Jelgavu un atpakaļ, bet dublējoši reisi atrodami arī citos virzienos. Piemēram, uz Siguldu pie tādiem var pieskaitīt septiņus ik dienu. Autobusa biļete maksā 1,50, vilciena par pieciem santīmiem dārgāk, galā abi nonāk aptuveni reizē.
Pārvadātājā CATA, kas apkalpo Rīga-Sigulda maršrutu, stāsta, ka šis virziens viņiem ir ar vislielāko ienesīgumu, tādēļ to slēgšana pārējiem maršrutiem palielinās pašizmaksu. CATA izpilddirektors Andrejs Malkavs nepiekrīt viedoklim, ka vilcienam būtu jādod priekšroka.
Autotransporta direkcijas valdes loceklis Andulis Židkovs šonedēļ Latvijas Radio uzsvēra, ka pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļu nekādi samazinājumi nebūs, bet autobusu parkiem gan nāksies samazināt ne tikai reisus, bet savus izdevumus, lai mazāk ciestu pasažieri.
Saskaņā ar Autotransporta direkcijas rīcībā esošiem datiem, sarežģītākā situācija sabiedriskā transporta optimizācijas jomā patlaban ir Latgalē, labākā - Kurzemē, kur pārvadātāji jau iepriekšējos gados veikuši apcirpuši reisus un tēriņus. Patlaban vēl pašizmaksa par pasažieri starp pārvadātājiem svārstās no 30 santīmiem līdz gandrīz latam par kilometru, kas ir liela atšķirtība.
Vienlaikus ar jostu savilkšanu pārvadātāju administrācijās, direkcija iecerējusi uz ceļiem saskaņot starppilsētu un vietējo autobusu kustību, lai viens pēc otra nebrauktu divi pustukši autobusi. Taču, atsakoties no reisiem, pretī solīts atcelt vai samazināt iekāpšanas maksu starppilsētu autobusos, ko savulaik mākslīgi noteica, lai tos mazāk kavētu pasažieri, kas brauc īsākus maršrutus.
Pārvadātājam CATA tas nozīmē ienākumu kritumu simtos tūkstošos latu, bet nav skaidrs, kā valsts to kompensēs, saka uzņēmuma pārstāvis. Viņš met akmeni valsts iestāžu dārziņā, jo nav sakārota, piemēram, kontrole, lai autobusu parki neciestu no nelegālajiem pārvadātājiem un pašvaldībām, kuras ar oranžajiem skolēnu autobusiem vadā ne tikai bērnus.
Tuvākajos mēnešos vēl notiks reisu saskaņošana un augusta beigās un septembra sākumā varētu būt zināms, kurus reisus slēgs. Amatpersonas nesola revolūcju, taču min, ka cilvēkiem nāksies pierast pie braukšanas ar pārsēšanos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti