ĪSUMĀ:
- Kredītņēmējiem izmaksāts 41 miljons eiro; atbalstu saņēmuši vairāk nekā 110 000.
- Trešajā ceturksnī plānots izmaksāt 13,3 miljonus eiro, pēdējā – 20,5 miljonus eiro.
- VID: problēmu gadījumos kredītņēmējiem jāvēršas savā kredītiestādē.
- Otrajā ceturksnī atbalstu saņēma mazāk kredītņēmēju; to skaidro ar saistību beigām.
- "Luminor" bankā vidējais atbalsts – 177 eiro, "Swedbank" – 192 eiro, "SEB" – 188 eiro.
- Finanšu nozares asociācija: Atbalsta izmaksa vērtējama kā laba; sūdzību nav.
Izmaksāti kopumā 41 miljons eiro
Kā zināms, atbalstu izmaksā VID vienu reizi ceturksnī, pamatojoties uz kredītiestāžu iesniegtu informāciju, proti, gataviem sarakstiem, kuros norādītas personas un summa. Pirmajā ceturksnī veikti 111 729 maksājumi – kopumā izmaksāti 20,6 miljoni eiro. Savukārt otrajā ceturksnī veikti 110 433 maksājumi un kopumā izmaksāti 20,4 miljoni eiro.
VID skaidroja, ka dienests atbalsta izmaksas veic vienu reizi ceturksnī ne vēlāk kā līdz ceturksnim sekojošā mēneša trīsdesmitajam datumam, līdz ar to izmaksas par šā gada trešo ceturksni vēl tikai tiks veiktas.
Finanšu nozares asociācijā (FNA) informēja, ka trijos ceturkšņos kredītņēmēju maciņos ieripos vairāk nekā 70 miljoni eiro. Ceturtā ceturkšņa plāns ir izmaksāt vēl kopumā 20,5 miljonu eiro, informēja Finanšu ministrijā. Tiesa, FNA vēl precizēs, cik lieli finanšu resursi būs vajadzīgi pēdējam ceturksnim.
Uz jautājumu, vai ir saņemtas kādas kredītņēmēju sūdzības par atbalsta izmaksu, VID norādīja:
"Gadījumos, kad cilvēkiem ir neskaidrības vai sūdzības saistībā ar kredītņēmēju atbalstu, aicinām vērsties pie konkrētās kredītiestādes, kas izsniegusi hipotekāro kredītu."
Tā kā VID nenosaka personu loku, kam izmaksāt atbalstu, arī neaprēķina un nevērtē summas, dienestā nevarēja pateikt, kāda cita starpā ir vidējā atbalsta summa – tas ir zināms bankām.
Mazāk saņēmēju, jo beidzas atmaksa
Bankā "Luminor" atzina, ka vidējais kompensācijas apmērs bankas klientiem veido 177 eiro; šī gada otrajā ceturksnī "Luminor" izmaksāja kompensācijas ap 32 000 klientu.
"Jāatzīmē, ka katru ceturksni šis skaits samazinās pirmstermiņa kredītu pilnas atmaksas rezultātā un dabīgās kredītu portfeļa amortizācijas jeb samazinājuma dēļ, jo kredīti, kas izsniegti pēc 2023. gada 31. oktobra, proti, portfeļa pieaugums, pēc likuma nekvalificējas atbalsta saņemšanai, proti, sākotnēji identificētais maksimāls kredītu skaits ar katru ceturksni samazinās," skaidroja "Luminor" mājokļu kreditēšanas vadītājs Kaspars Sausais.
"Swedbank" otrajā ceturksnī atbalstu izmaksāja par 2% mazāk kredītņēmēju nekā pirmajā ceturksnī. "Tas skaidrojams ar kredītportfeļa amortizāciju.
Portfeļa nosacījumi, kuriem klientiem piešķirt atbalstu, nemainās, bet esošie līgumi tiek nomaksāti un tiek slēgti," skaidroja "Swedbank" pārstāvis Jānis Krops.
"Swedbank" vidējais atbalsta maksājums ir 192 eiro par ceturksni; atbalstu saņem 96% klientu no pašreizējā portfeļa. "Procentuālais daudzums krītas, jo kopš oktobra kredītporfelis ir pieaudzis un jaunie klienti nekvalificējās šim atbalstam," piebilda Krops.
Arī "SEB" bankā otrajā ceturksnī otrajā ceturksnī kompensācijas saņēmēju bija par nepilniem 2% mazāk nekā pirmajā ceturksnī, kas lielākoties skaidrojams ar to, ka daļai kredītu otrā ceturkšņa laikā beidzās atmaksas termiņš.
"Visdrīzāk, trešajā ceturksnī kompensācijas saņēmēju skaits arī būs nedaudz mazāks. Tāpat arī kompensācijas apjoms klientiem ar katru ceturksni nedaudz samazinās, jo samazinās kredīta atlikums un procenti tiek maksāti par mazāku kredīta atlikumu," komentēja "SEB" bankas Privātpersonu segmenta vadītāja Elza Rudzīte.
Atkarībā no kredīta atlikuma un ikmēneša maksājumiem, kompensācijas, ko otrajā ceturksnī saņēma "SEB" bankas klienti, bija no viena centa līdz 1227 eiro.
Pēc "SEB" bankas aprēķiniem, otrajā ceturksnī ap 40% aizņēmēju saņēma kompensāciju līdz 100 eiro un tikpat daudz aizņēmēju kompensācija bija no 100 līdz 300 eiro, bet 20% – virs 300 eiro. Lielākā daļa aizņēmēju saņēma maksimālo kompensācijas apmēru – 30% no samaksātajiem procentiem ceturksnī, savukārt 16% kredītņēmēju saņēma mazāk par 30%, jo uz viņiem attiecās maksimālā atbalsta "griesti" – kompensācija nedrīkst pārsniegt divus procentpunktus no periodam noteiktās kopējās aizņēmuma likmes.
Nav saņemtas sūdzības par atbalstu
FNA norādīja, ka tā sadarbībā ar VID pērn izstrādāja metodisko materiālu par atbalsta aprēķinu un izmaksu, pēc kura attiecīgi vadās gan bankas, gan VID, aprēķinot un izmaksājot hipotekārā kredīta ņēmējiem attiecīgo atbalstu, skaidroja asociācijas pārstāve Lauma Brūvere.
Līdz šim atbalsta izmaksas process ir vērtējams kā labs, un FNA ombuds nav saņēmis nevienu komercbanku klienta sūdzību.
Arī Brūvere mazāku atbalsta saņēmēju skaitu otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar pirmo skaidroja ar to, ka daļa no kredītņēmējiem attiecīgā ceturkšņa laikā savus kredītus ir dzēsuši daļēji vai arī pilnībā, līdz ar to hipotekārā kredīta ņēmējiem izmaksātā summa kopumā samazinās.