"airBaltic" ar akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) biržā plāno piesaistīt aptuveni 300 miljonus eiro, tomēr Gausa ieskatā tas neparāda kompānijas vērtību.
"Nevaram pateikt, kāda ir vērtība. To noteiks, kad kāds iegādāsies akcijas. Ja dosimies uz biržu, izlaidīsim akcijas biržā, tad redzēsim aviolīnijas vērtību, bet mēs paši to nevaram pateikt. Domāju, ka vairāk nekā 300 miljoni [eiro] ir monetāra vērtība, bet vēl vērtība ir, ja ir 2600 augsti kvalificētas darba vietas, 49 modernas lidmašīnas lido, ietekme uz iekšzemes kopproduktu. Aviokompānijas vērtība valstij ir daudz lielāka par 300 miljoniem," pauda Gauss.
"airBaltic" izpilddirektors stāstīja, ka arvien notiekot sagatavošanās process IPO, taču vēl nav pieņemts lēmums par to, kurā brīdī sāksies akciju publiskais piedāvājums.
"Mums tagad ir process pirms IPO sagatavošanas, kas nenotiek publiski, jo publiski to dara pēc tam, kad lēmums pieņemts. Mēs vēl neesam to paziņojuši, tāpēc viss, ko varu teikt, ir tas, ka mēs tuvojamies šim datumam, kad to paziņot. Mēs tam gatavojamies. Man nav ļauts izteikties, kas varētu notikt pēc tam. Esam paziņojuši, ka esam iesaistījuši bankas, juristus, mēs gatavojamies iespējamam IPO, esam sarunās ar pirms-IPO procesa investoru. Taču mēs nevaram pateikt, kāds būs šis process pēc tam, kad paziņosim, ka veiksim IPO," stāstīja Gauss.
Gauss atgādināja, ka kompānijas akciju IPO var notikt ātrākais 2024. gada otrajā pusē, tomēr tiekot gaidīts pareizākais brīdis, kas varētu pienākt arī 2025. vai 2026. gadā. Vienlaikus Gauss norādīja, ka uzņēmums "tehniski ir gatavs" veikt IPO šā gada otrajā pusē, taču galvenais priekšnoteikums šādam solim ir "labvēlīgi tirgus nosacījumi".
"Faktori tam ir šādi – mūsu skaitļiem ir jābūt pareiziem, mūsu stāstam jābūt pareizam, globālajam finanšu tirgum ir jābūt pareizam. Mums ir padomdevēji, globālas bankas, un mēs pieņemsim lēmumu, lai teiktu – pamēģināsim IPO tagad. Mēs to nemēģināsim darīt, lai tikai to izdarītu kādā brīdī. (..) Būs ASV prezidenta vēlēšanas pēc divām nedēļām, un tas ir viens no lielajiem faktoriem, ko iesaka nogaidīt, – nogaidīt vēlēšanu rezultātus pirms došanās kapitāla tirgū, īpaši aviokompānijai, kas nāk no reģiona, ko investori redz kā reģionu tuvu karam. Ir vairāki faktori," sacīja Gauss.
KONTEKSTS:
Latvijas lidsabiedrība "airBaltic" šī gada maijā paziņoja, ka emitējusi 5 gadu un 3 mēnešu nodrošinātās obligācijas 340 miljonu eiro apmērā ar 14,50% procentu likmi.
No kopējās obligāciju summas par 290 miljoniem eiro obligācijas iegādājās privātie investori, bet valsts iegādājās obligācijas par 50 miljoniem eiro.
Savukārt ar akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) biržā "airBaltic" plāno piesaistīt aptuveni 300 miljonus eiro.
Valdība 30. augustā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija. Patlaban ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO. Vairāki mediji minējuši, ka stratēģiskais investors varētu būt Vācijas aviokompānija "Lufthansa".