Interneta veikali un sociālie tīkli vairs nedrīkstēs reklāmas mērķēt tieši bērniem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 3 mēnešiem.

Sociālajiem tīkliem un intereneta veikaliem, kas sniedz pakalpojumus Eiropas Savienībā (ES), turpmāk būs jāgādā, lai no platformām laikus tiek izņemts kaitīgs saturs, aizliegtas arī produktu reklāmas, kas vērstas uz bērniem, vēstīja ziņu aģentūra "Associated Press". Izmaiņas paredz Eiropas Savienības Digitālo pakalpojumu akta (DPA) likumprojekta pirmais kopums, kas ietekmēs kopumā 19 digitālo platformu -interneta veikalu, sociālo tīklu platformu, interneta meklētāju, kā ar mobilo lietotņu veikalu darbību.

Jaunie noteikumi lielajiem digitālo pakalpojumu sniedzējiem būs jāsāk ievērot jau piektdien. ES izstrādātie noteikumi paredz gādāt par lietotāju drošību tiešsaitē un paredz aizsargāt tādas eiropiešu pamattiesības kā privātums un vārda brīvība. 

Plānotās izmaiņas skars kopumā 19 digitālās platformas, tostarp astoņus sociālos tīklus – "Facebook", "TikTok", "Twitter", "YouTube", "Instagram", "LinkedIn", "Pinterest" un "Snapchat".

Noteikumi ietekmēs arī piecas tiešsaites tirdzniecības vietnes – "Amazon", "Booking.com", Ķīnas "Alibaba AliExpress" un Vācijas uzņēmumu "Zalando". Tāpat DPA likumprojekta pirmais kopums ietekmēs mobilo lietotņu "Google Play", "Apple App Store", kā arī "Google" meklētāja un "Microsoft"meklētāja "Bing" darbību. Sarakstā iekļautas arī vietnes "Google Maps" un "Wikipedia".

Eiropas Savienība šo sarakstu veidoja, pamatojoties uz platformu popularitāti, proti, vai to lietotāju skaits sasniedz vai pārsniedz 45 miljonus jeb 10% no bloka iedzīvotāju kopskaita. Šiem uzņēmumiem ir piemērots Digitālo pakalpojumu akta visaugstākais regulējuma līmenis. Saraksts vēl nav galīgs un, iespējams, tiks papildināts.

Pēc sešiem mēnešiem DPA noteikumi būs jāievēro visiem uzņēmumiem, kas eiropiešiem sniedz digitālos pakalpojumus, taču to būs krietni mazāk nekā lielajām platformām. 

Platformām turpmāk ir jānodrošina rīki, kas lietotājiem Eiropā ļaus atzīmēt nelegālu tiešsaites saturu vai apšaubāmus produktus, kas uzņēmumiem būs ātri un objektīvi no savām platformām jāizņem. Tāpat aizliegtas produktu reklāmas, kas vērstas uz bērniem, ziņoja "Associated Press".

Daži uzņēmumi nepieciešamās izmaiņas jau ieviesuši

"Amazon" jau ir atvēris atsevišķu sadaļu, kur tiešsaites tirdzniecības vietnes apmeklētāji var ziņot par iespējami nelegāliem produktiem, kā arī uzņēmums šobrīd sniedz vairāk informācijas par tirgotājiem, kas šo platformu izmanto.

"TikTok" saviem lietotājiem nodrošina "papildu ziņošanas iespēju" par saturu, tostarp reklāmu, kas, viņuprāt, neatbilst platformas noteikumiem. Informējot par šaubīgo saturu, būs jānorāda kategorija, kurai tas atbilst – "naida runa", "pašnāvība un pašsakropļošanās", "dezinformācija" vai cita. Pēcāk uzņēmuma jaunizveidotā moderatoru un juridisko speciālistu komanda noteiks, vai atzīmētais saturs pārkāpj lietotnes "TikTok" lietošanas noteikumus, vai arī tas ir pretlikumīgs un tādēļ no platformas jāizņem, norādīja "TikTok" mātesuzņēmumā "ByteDance".

Lietotnes pārstāvji piebilda, ka satura izņemšanas iemesls tiks izskaidrots arī tai personai, kas šo materiālu ir publicējusi.

DPA likumprojekta pirmais kopums arī aizliedz vērst produktu vai pakalpojumu reklāmas uz mazaizsargātām sabiedrības grupām, tostarp bērniem.

"Snapchat" paziņoja, ka reklāmdevēji vairs nevarēs izmantot personalizācijas un optimizācijas rīkus pusaudžiem ES un Apvienotajā Karalistē. Tikmēr pilngadību sasniegušie "Snapchat" lietotāji iegūs lielāku pārredzamību un kontroli pār platformā piedāvātajām reklāmām, tostarp detalizētu informāciju un ieskatu par to, kāpēc viņiem tiek rādītas konkrētas reklāmas.

Līdzīgas izmaiņas veica arī "TikTok", kas bērniem no 13 līdz 17 gadu vecumam vairs nerādīs personalizētās reklāmas.

Par noteikumu pārkāpšanu piemēros bargu sodu

Tehnoloģiju uzņēmumiem par pārkāpumiem var tikt piemērots sods līdz pat 6% apmērā no to globālajiem ieņēmumiem, kas var sasniegt miljardus eiro, kā arī aizliegums darboties ES, brīdināja amatpersonas.

Pret jauno likumu jau iebilduši vairāki uzņēmumi. DPA dēļ sociālā tīkla "Facebook" mātesuzņēmums "Meta" jau atturējies no sava jaunākā pakalpojuma, "Twitter" konkurenta "Threads" darbības uzsākšanas Eiropas Savienībā.

Vācijas tiešsaistes modes preču mazumtirgotājs "Zalando" tiesā ir iesniedzis prasību par tā iekļaušanu Digitālo Pakalpojumu akta lielāko tiešsaistes platformu sarakstā, apgalvojot, ka šāda rīcība ir netaisnīga. Līdzīgu prasību ES augstākajā tiesā iesniedzis arī uzņēmums "Amazon".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti