PTAC: «Zaļie paziņojumi» par videi draudzīgiem produktiem bieži vien ir maldinoši

Daudzos gadījumos tirgotāji sniedz nepietiekamu, neskaidru un maldinošu informāciju, lai demonstrētu savu ražojumu pozitīvo ietekmi uz vidi, vairākās pārbaudēs secinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Pērn kopumā centrs ierosinājis 10 lietas par kosmētikas un apģērba ražotāju iespējamiem pārkāpumiem.

PTAC pētījis Latvijas ražotāju tīmekļa vietnes, kurās piedāvā iegādāties kosmētiku un apģērbu, lai pārliecinātos par noteikumu ievērošanu un patērētāju tiesību aizsardzību vides paziņojumu jomā, medijus informēja PTAC.

Rezultātā tika konstatētas negodīgas – maldinošas un profesionālajai rūpībai neatbilstošas – komercprakses pazīmes, kas izpaužas kā neskaidru, nekonkrētu un vispārīgu vides paziņojumu sniegšana patērētājiem.

Uzraudzības ietvaros īpaša uzmanība bija pievērsta tam, vai komersanti, piedāvājot kosmētikas produktus un apģērbu, neizmanto vispārīgus vides paziņojumus, piemēram, "videi draudzīgs", "eko", "dabīgs" u.tml., un vai komersanti var pierādīt komercpraksē izmantoto vides paziņojumu patiesumu.

Kopumā ierosinātas 10 administratīvās lietas – sešas par kosmētikas ražotāju un četras par apģērbu ražotāju īstenoto komercpraksi.

Visas 10 ierosinātās lietas ir pabeigtas, un nevienā no tām netika pieņemts lēmums patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā, jo komersanti vai nu labprātīgi novērsuši neatbilstības, pārtraucot nepamatoti izmantot vides paziņojumus, vai arī netika konstatēti pārkāpumi, kas rada vai var radīt būtisku kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm.

Lai vieglāk būtu pārbaudīt, vai dabai draudzīgumu sološie apgalvojumi ir patiesi, PTAC piedāvā iepazīties ar noderīgiem padomiem:

•           Vispārējie apgalvojumi par produkta labvēlīgo vai mazāk kaitīgo ietekmi uz vidi (piemēram, "videi draudzīgi", "zaļš", "dabisks", "nav piesārņojošs", "vidi saudzējošs" "ekoloģisks", "ilgtspējīgs" vai "klimatam draudzīgs") bez papildu skaidrojuma var būt maldinoši. Piemēram,  pie paziņojuma "videi draudzīgs tīrīšanas līdzeklis" vai paziņojuma "Mūsu auto vienmēr ir zaļš" ir jābūt arī paskaidrojošai informācijai, kas pamato attiecīgo apgalvojumu. Minētajai informācijai jābūt viegli pieejamai un saprotamai patērētājiem.

•           Paļaujieties uz apstiprinātiem ekomarķējumiem (piemēram, Eiropas Savienības ekomarķējums "Ekopuķīte", Ziemeļvalstu padomes apstiprinātais ekomarķējums "Ziemeļu gulbis", Vācijas Federālās Vides aģentūras izstrādātais marķējums "Zilais eņģelis"), jo ekomarķējuma izmantošanas tiesības var saņemt tikai ražotājs (vai pakalpojuma sniedzējs), kuru produkts (vai pakalpojums) atbilst noteiktiem kritērijiem, kurus  nosaka un arī pārbauda neatkarīga iestāde un eksperti, pētot katras preču grupas pilna dzīves cikla ietekmi uz vidi.

•           Pievērsiet uzmanību produkta vizuālajai informācijai – tas vien, ka uz produkta vai tā iepakojuma ir attēlots dabasskats vai objekts (piemēram, mežs, koki, lapas, ūdens, debesis) vai izmantota zaļā, zilā krāsa, izmantots nebalināts papīrs, pats par sevi nenozīmē, ka produktam ir mazāk kaitīga ietekme uz vidi nekā citiem produktiem vai pakalpojumiem. Šādi attēli, simboli, krāsas un citi elementi var radīt maldinošu priekšstatu, ka produkts ir videi draudzīgāks, ja tam nav objektīva pamatojuma.

•           Pievērsiet uzmanību, vai ir skaidri un saprotami norādīts, uz kuru no produkta dzīves cikla posmiem attiecas attiecīgais vides paziņojums – piemēram, vai uz produkta ražošanas procesu, produktu vai tā iepakojumu. Piemēram, paziņojumā, kurā norādīts, ka "iepakojums ir izgatavots no 85 % pārstrādājama materiāla", ir skaidri saprotams, ka paziņojums attiecas tikai uz iepakojumu, nevis iepakojumā esošo produktu.

•           Atcerieties – jebkuram mārketingā izmantotajam marķējumam vai apgalvojumam par produkta labvēlīgo vai mazāk kaitīgo ietekmi uz vidi ir jābūt pamatotam. Uzņēmēju rīcībā ir jābūt attiecīgiem pierādījumiem, kas pamato izmantoto marķējumu vai apgalvojumus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti