Alkohola un reklāmas nozaru pārstāvji apšauba ieceri ierobežot atlaižu un akciju popularizēšanu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Latvijas Alkohola nozares asociācijā uzskata, ka Veselības ministrijas (VM) sagatavotie grozījumi likumos, kuru mērķis ir ierobežot grādīgo dzērienu atlaižu un akciju reklamēšanu, ir formāli un viegli apejami. Arī Latvijas Reklāmas asociācijā apšauba, vai likumu izmaiņas ļaus sasniegt mērķi – samazināt alkohola patēriņu Latvijā, kura dēļ mūsu valsts Eiropas Savienībā ierindojas neglaimojošajā pirmajā vietā.

 ĪSUMĀ:

  • VM piedāvā aizliegt alkohola atlaižu reklamēšanu un patēriņu veicinošas akcijas.
  • VM piedāvā dzērienu marķējumā norādīt sastāvdaļas un uzturvērtību.
  • Alkohola nozares asociācija: Dažus aizliegumus varēs viegli apiet.
  • Alkohola nozares asociācijas pārstāvis: Sastāvdaļas un uzturvērtību jau plāno noteikt ES līmenī.
  • Reklāmas asociācija arī iebilst: Reklāma vienkārši koncentrēsies tirdzniecības vietās.
  • VM piedāvājumu otrdien vērtēs valdība, paredzamas diskusijas.  

Lai mazinātu dzeršanu, bet ilgtermiņā – ar alkohola lietošanu saistīto slimību izplatību un mirstību dzeršanas izraisītu cēloņu dēļ, Veselības ministrija sagatavojusi vairākus grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā. Otrdien tos paredzēts izskatīt valdībā.

Alkohola un reklāmas nozaru pārstāvji apšauba ieceri ierobežot atlaižu un akciju popularizēšanu
00:00 / 03:48
Lejuplādēt

Veselības ministrijas pārstāve Inga Birzniece uzskaitīja dažas no plānotajām izmaiņām: "Noteikt alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmas ierobežojumus drukātajos medijos, materiālos, kinoteātros, e-pastā un internetā, ierobežot tirdzniecības veicināšanas pasākumus mazumtirdzniecības vietās, piemēram, vairuma atlaides – pērc vairāk, maksā mazāk, dažādas izpārdošanas; tāpat aizliegt cenu vai atlaižu reklāmu alum un vīnam televīzijā un radio."

Paredzēts arī noteikt, ka alkoholisko dzērienu marķējumā jānorāda sastāvdaļas un uzturvērtība, kā arī ar piktogrammu jābrīdina nelietot alkoholu grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli.

Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors Dāvis Vītols pauda šaubas, vai Veselības ministrija pati maz ticot, ka šie grozījumi ko uzlabos. Cik viņam esot zināms, no līdzīgiem ierobežojumiem Igaunijā un Lietuvā neesot bijis īpašas jēgas. Piemēram, Lietuvā statistiski alkohola patēriņš gan esot mazinājies, bet tas esot daļēji izskaidrojams ar to, ka lietuvieši nereti pērkot alkoholu Polijā un Latvijā, kur tas esot daudz izdevīgāk.

Vērtējot atsevišķas normas, Vītols izteicās, ka tās būšot viegli apejamas, piemēram, aizliegumu piedāvāt izdevīgāku cenu lielākam pirkumam, teiksim, alus četrpakai vai sešpakai, būšot sarežģīti kontrolēt.

"Ja attiecīgi šajā sešpakā iepako citu alu ar citu garšu vai citu tilpumu, tad attiecīgi uzreiz izrēķināt, cik maksā viena pudele, ir praktiski grūti vai nereāli," norādīja Dāvis Vītols.

Principā neiebilstot pret nodomu informēt par dzēriena uzturvērtību, Vītols tomēr kritizēja prasību ieviest izmaiņas alkohola marķējumā, jo šādi Latvija pilnīgi lieki gatavojoties apsteigt Eiropas Savienību, kur topot vienotas marķējuma prasības.

Kritiski viņš izteicās arī par nodomu aizliegt preses izdevumos reklamēt alkoholisko dzērienu cenu vai atlaides.

"Kaimiņvalstī [Lietuvā] žurnālos rādās alkoholiskais dzēriens, bet viņam nevar norādīt cenu; var vienkārši pateikt, ka, pieņemsim, veikalā tajā un tajā ir laba cena tādam un tādam dzērienam, lai nesauktu konkrētus brendus. Šis arī ir īsti nejēdzīgi, jo jaunie pircēji varēs ieiet internetā un paskatīties internetveikalā, kāda ir cena," viedokli pamatoja Dāvis Vītols.

Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa uzsvēra, ka grozījumu tapšanas sākumposmā bijis nodoms alkohola cenu un atlaižu reklāmu aizliegt pavisam, taču tagad tā tomēr būs atļauta mazumtirdzniecības veikalos un internetveikalos.

Arī tas neļaus sasniegt izvirzīto mērķi, uzskata Baiba Liepiņa: "Vienkārši reklāma pārvietojas tuvāk kasei un koncentrējas tur. Ir, protams, skaidrs tas, ka komunikācija, kas ir vistuvāk pirkuma vietai, ir ļoti, ļoti efektīva, tāpēc mēs principā iebilstam."

Salīdzinājumam Baiba Liepiņa arī minēja Lietuvu, kur alkohola reklāma ierobežota vēl stingrāk, tomēr patēriņš pēdējos trīs četros gados pieaugot.

Latvijā alkoholu lieto visvairāk Eiropas Savienībā. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dati liecina, ka absolūtā alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju vecumā no 15 gadiem ir virs 12 litriem gadā. Veselības ministrija aprēķinājusi, ka 2021. gadā tiešie alkohola radītā kaitējuma izdevumi veselības aprūpes jomā Latvijā bijuši 56,6 miljoni eiro.

Paredzams, ka likumu grozījumu projekts valdībā netiks pieņemts vienprātībā un bez diskusijām, jo, kā liecina informācija Ministru kabineta mājaslapā internetā, izteikties par likumprojektu grasās vismaz 10 cilvēki – ne vien no Veselības ministrijas, Slimību profilakses un kontroles centra un ārstniecības iestādēm, bet arī alkohola nozares un Konkurences padomes pārstāvji.

KONTEKSTS:

VM rosina alkohola marķējumā norādīt uzturvērtību un sastāvdaļu sarakstu, grib aizliegt azartspēļu rīkošanas vietās piedāvāt alkoholu par brīvu, aizliegt 22% un stiprākus dzērienus tirgot 0,2l PET iepakojumā.

Piedāvāts aizliegt alkohola cenu un atlaižu reklāmas, aizliegt alkoholu piedāvāt akcijās ar citiem produktiem un pakalpojumiem un akcijas "Pērc vairāk, maksā mazāk".  Plāno aizliegt arī vīna un alus atlaižu reklāmas televīzijā un radio.

Iecere par obligātu uzturvērtības un sastāvdaļu norādīšanu uz alkohola iepakojuma ministrijai bija jau pirms diviem gadiem, taču toreiz iepriekšējā sasaukuma Saeima šo priekšlikumu noraidīja, vairāki deputāti toreiz kritizēja ieceri, paužot, ka šādas izmaiņas nepalīdzēs cilvēkiem, kuriem ir alkohola atkarība.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti